۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین بررسی کرد:

رشد شدید اجاره‌بها و تشدید مشکلات اقتصادی/ تاثیر روانی نوسانات ارز بر قیمت مسکن

۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۶
کد خبر: 285302
رشد شدید اجاره‌بها و تشدید مشکلات اقتصادی/ تاثیر روانی نوسانات ارز بر قیمت مسکن

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سهم هزینه تامین مسکن در سبد خانوارها به بیش از ۳۰درصد رسیده است، گفت: در ماه های اخیر رشد شدید اجاره بهای خانه مشکلات اقتصادی مردم را افزایش داده است.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ زهرا سعیدی مبارکه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین اظهار داشت: از زمان آغاز فصل جابجایی مستاجران، شاهد افزایش بی رویه و بی دلیل اجاره بهای خانه هستیم و متاسفانه هیچ نظارتی هم در این رابطه صورت نمی گیرد.

وی در ادامه افزود: سهم هزینه تامین مسکن در سبد خانوار به بیش از 30 درصد رسیده و این در حالی است که باید سهم هزینه مسکن در سبد خانوار متناسب با درآمدها شود، اما در حال حاضر اصلا این چنین نیست. علاوه بر این در سال های اخیر درآمد بسیاری از خانوارها هم با لحاظ کردن نرخ تورم با کاهش شدید روبرو بوده است.

سعیدی مبارکه با بیان اینکه در کنار اجاره بهای مسکن، قیمت سایر کالاهای مورد نیاز مردم هم به شدت افزایش یافته است، عنوان کرد: این موضوع که به بهانه افزایش قیمت ها در بازار ارز، مسکن هم با رشد قیمت روبرو شود غیرقابل پذیرش است، زیرا تاثیرپذیری نرخ مصالح ساختمانی از قیمت دلار محدود بوده و نباید بهانه ای برای افزایش قیمت شدید مسکن باشد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با اشاره به اینکه نوسانات قیمت ارز موجب گرانی بسیاری از کالاها شده است، گفت: متاسفانه نوسانات نرخ ارز در چند ماه اخیر، هم تاثیرات اقتصادی و هم تاثیرات روانی بر قیمت بسیاری از کالاها داشته که تاثیر آن بر قیمت مسکن و نرخ اجاره بها بیشتر از جهت روانی بوده است.  

سعیدی مبارکه با بیان اینکه افزایش میزان وام مسکن موجب خانه دار شدن متقاضیان خرید مسکن نشده است، اظهار داشت: به اندازه رشد میزان این وام، قیمت خانه هم افزایش یافته است و بنابراین موجب خانه دار شدن افراد نشده است.