۰ نفر

پاسکاری دو وزارت خانه در دریافت مالیات از خانه‌های خالی

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۵۳
کد خبر: 269390
پاسکاری دو وزارت خانه در دریافت مالیات از خانه‌های خالی

در حالی که حدود ۲.۶ میلیون خانه خالی در کل کشور داریم و مالیات‌ستانی از آن‌ها منوط به ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان است که حدود ۹ ماه از تصویب قانون ایجاد آن می‌گذرد، پیگیری‌ها از دستگاه‌های مربوطه نشان می‌دهد هنوز این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار نگرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از مدت‌ها پیش وزرات اقتصاد اعلام کرده بود که تعداد خانه‌های خالی در کل کشور افزایش یافته و از نرخ طبیعی خارج شده است. یکی از راهکارهای ایجاد تعادل در این بازار در شرایط کنونی دریافت مالیات از خانه‌های خالی است.

موضوعی که مصوبه مجلس را هم دارد و به گفته وزارت اقتصاد همکاری وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد سامانه ملی اسکان را می‌طلبد. با این حال در روزهای گذشته عباس آخوندی، وزیر راه‌ و شهرسازی درباره ایجاد سامانه ملی اسکان گفته است که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درحال پیگیری راه‌اندازی سامانه دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه است و  این معاونت درحال پیگیری این موضوع از سازمان امور مالیاتی است.

وی با بیان اینکه سامانه طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه به‌زودی به مرحله اجرایی می‌رسد، تاکید کرده است: مسئول این سامانه سازمان امور مالیاتی است و وزارت راه و شهرسازی به آن‌ها کمک خواهد کرد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد بارها اعلام کرده بودند که مسئول ایجاد سامانه ملی اسکان وزارت راه و شهرسازی است.

احمد زمانی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان امور مالیاتی هم پیش‌تر ، در این زمینه اظهار کرده بود: سازمان امور مالیاتی از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی، چندین مرتبه با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه رسمی کرده که پاسخی دریافت نکرده است.

البته طبق قانون نیز وظیفه ایجاد این سامانه به عهده وزارت راه و شهرسازی است. موضوعی که ۹ ماه پیش به تصویب مجلس رسید. همچنانکه مطابق مفاد تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان نهاد اطلاعاتی در این بخش جزو تکالیف وزارت راه و شهرسازی است و سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص تکلیفی ندارد.

این موضوعی است که پیش‌تر علی چگنی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز آن را تائید و اظهار کرده بود: کارهای ایجاد سامانه املاک و اسکان در حال انجام است. وزیر راه و شهرسازی در ماه‌های اخیر طی حکمی مسوولیت ایجاد این سامانه را به سازمان ملی زمین و مسکن محول کرده‌ و بخش‌های مختلف وزارتخانه نیز با آن‌ها همراهی و هماهنگی خواهند کرد.

با این حال خبرها از سازمان ملی زمین و مسکن حاکی از آن است که این موضوع هنوز با جدیت در دستور کار قرار نگرفته و به این زودی‌ها نمی‌توان انتظار راه‌اندازی آن را داشت.

طبق گفته حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، این سازمان به تازگی کار را آغاز کرده‌ و در حال انتخاب مشاور است. همچنین قرار است کلیه اطلاعات برخط املاک کشور در این سامانه ثبت شود که یکی از آن موارد، موضوع خانه‌های خالی است.

وی افزوده است: راه‌اندازی این سامانه مقداری طول می‌کشد چرا که که باید دستگاه‌های دیگر از جمله شهرداری‌ها، اداره ثبت و دارایی کمک کنند. در این سامانه جامع قرار است اطلاعات تمام زمین‌ها و ساختمان‌های مسکونی کشور ثبت شود.

عظیمیان با بیان این‌که نمی‌توانیم زمان دقیقی برای راه‌اندازی سامانه مشخص کنیم گفت: باید معماری این سایت را طراحی کنیم. برای آن نیاز به مشاور کاربلد داریم. برنامه داریم در هفته آینده مشاور را انتخاب می‌کنیم تا آن‌ها معماری سامانه را طراحی کنند. سپس نسبت به نوشتن برنامه و خرید تجهیزات اقدام خواهیم کرد.

چرا ایجاد سامانه ضرورت دارد؟

تعداد خانه‌های خالی در کل کشور به شکل قابل توجهی رو به ازدیاد است. همچنانکه بررسی وضعیت خانه‌های خالی در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که نرخ واقعی خانه‌های خالی طی این ۱۰ سال به طرز چشمگیری افزایش یافته است. همچنانکه نرخ خانه‌های خالی کشور از رقم ۴.۲ درصد در سال ۱۳۸۵ (حدود ۶۳۳ هزار واحد خالی) به ۸.۳ درصد در سال ۱۳۹۰ (حدود ۱.۶ میلیون واحد خالی) و ۱۱.۳ درصد در سال ۱۳۹۵ (حدود ۲.۶ میلیون واحد خالی) رسیده است.

این در حالی است که طبق گفته کارشناسان بازار مسکن اکنون بازار مسکن با مشکل انباشت تقاضای مطلق هم رو به روست. تقاضایی که توان آن به قیمت‌ها نمی‌رسد و شاید یکی از مهم‌ترین راه‌های ساماندهی این وضعیت همان دریافت مالیات از خانه‌های خالی باشد.

با این حال با توجه به سخنان اخیر وزیر راه وشهرسازی و وضعیت پیگیری سامانه ملی املاک و اسکان به نظر می‌رسد فعلا راه‌اندازی این سامانه در مرحله پاسکاری است و حداقل در افق کوتاه مدت نمی‌توان ایجاد و عمل آن را انتظار داشت.