۰ نفر

بازار مسکن سرگردان است

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹
کد خبر: 266272
بازار مسکن سرگردان است

بر اساس آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی در اسفند سال گذشته متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله ‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 6/57‌میلیون ریال عنوان شد که نسبت به اسفند 95 بالغ بر 1/26‌درصد افزایش داشته است.

  همچنین بر اساس این آمار در اسفند سال گذشته شاخص کرایه مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل خود به ‌ترتیب 5/10 و 4/9‌درصد رشد را نشان می‌دهد. به‌رغم اینکه آمار‌های رسمی حکایت از رکود بازار مسکن داشته و عنوان می‌شود که افزایش چندانی در این بخش اتفاق نیفتاده، برخی عنوان کرده‌اند که در مناطقی خانه گران شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، با توجه به افزایش قیمت‌هایی که بخش مسکن با آن روبه‌رو شده است و با درنظرگرفتن نگرانی‌هایی که مردم از آینده بخش مسکن دارند، ایرج رهبر، رئیس کانون انبوه‌سازان مسکن در مورد پیش‌بینی خود از آینده قیمت مسکن می‌گوید: «با توجه به سرگردانی بازار، وضعیت افزایش قیمت مسکن در بخش خرید و اجاره هنوز مشخص نیست.»

چه پیش‌بینی‌ای از قیمت مسکن در سال‌جاری دارید و توصیه می‌کنید که مردم نسبت به خرید مسکن اقدام کنند یا منتظر تغییرات آتی در بخش مسکن باشند؟

رکود در بخش مسکن چیزی نزدیک به چهار تا پنج سال است که ادامه دارد و شرایط مسکن با شرایط سابق که حرکت سینوسی‌وار بالا و پایین داشت، فرق کرده است. از آنجا که مسکن سهم بزرگی در اقتصاد کلان کشور دارد، رونق در این بخش بیشتر به رونق مالی و البته افزایش توان خرید مردم بازمی‌گردد. به عبارتی هر اندازه کشور از رشد اقتصادی خوبی برخوردار باشد و توان مالی مردم افزایش یابد یا از حداقل افزایش تسهیلات مالی در این بخش برخوردار شود، در آن صورت توان خرید مردم افزایش یافته و ما نیز در بخش مسکن شاهد تغییرات خواهیم بود. اما اگر قدرت خرید مردم به هر دلیل کاهش یابد یا تسهیلات اعطایی پاسخگوی خرید مسکن نباشد، قطعا در شرایط فعلی، خرید مسکن سخت‌تر می‌شود. در سال ‌جاری نیز نمی‌توان پیش‌بینی قطعی راجع به افزایش قدرت خرید مردم یا تغییرات در بخش مسکن داشت. البته باید خاطرنشان کرد بخشی از وضعیت فعلی مسکن نیز متاثر از وضعیت بازار و تغییرات مکرر نرخ ارز و همچنین مشخص‌نبودن وضعیت سیاستگذاری کلان در بخش مسکن و اقتصاد کلان کشور است، کمااینکه هنوز هم نرخ ارز و دلار در حال جابه‌جایی است و نرخ سود بانکی یک روز 15‌درصد اعلام می‌شود و روز دیگر دچار کاهش می‌شود، یک بار ارز گران می‌شود و روز دیگر نرخ دیگری تعیین می‌شود یا اصلا دادوستدی در بازار صورت نمی‌گیرد. به عبارتی هنوز سیاست‌های اقتصادی در بازار مشخص نیست و مسکن نیز متاثر از این بخش اقتصاد سرگردان است. در مورد پیش‌بینی ما از وضعیت قیمت مسکن نیز باید بگویم در حال حاضر نمی‌توان هیچ ‌پیش‌بینی قیمتی از آینده مسکن داشت. از سوی دیگر باید یادآور شد ریشه این نوسانات قیمتی نیز به ‌درصد هجوم متقاضی به بازار مسکن بازمی‌گردد. به عبارتی اگر مسکن با هجوم متقاضی خرید مسکن رو‌به‌رو باشد قیمت کاهش می‌یابد. اکنون نیز از آنجا که مردم از قدرت خرید کافی در بخش مسکن برخوردار نیستند، از این رو این هجوم بیشتر به سمت بازار اجاره مسکن بوده است. بنابراین باید گفت اگر برای افزایش توان خرید مردم دولتمردان برنامه‌ای نداشته باشند، نمی‌توان پیش‌بینی مناسبی از آینده شرایط مسکن داشت.

گفته می‌شود قیمت مسکن در سال‌ گذشته بین 40 تا 50‌درصد افزایش داشته. امسال اوضاع چگونه خواهد بود؟

سال گذشته در بخش مسکن و خرید و فروش مسکن ما شاهد افزایش 15 تا 20درصدی بودیم و من بیشتر از این رقم را قبول ندارم مگر منطقه5 تهران که در این منطقه بعضا قیمت مسکن تا 40‌درصد نیز افزایش داشت.

وام پیشنهادی دولت برای خرید مسکن چه رقمی است و آیا پاسخگوی نیاز خریداران در این بخش خواهد بود ؟

این رقم مشخص نیست. باید توجه داشت که بانک نیز برای اعطای وام نیاز به بودجه و اعتبار دارد. بانک در شرایط فعلی توانایی اعطای تسهیلات بالا را ندارد و هنوز نیز رقم پرداختی مبلغ وام جدید به‌رغم پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی عنوان نشده است. برخی منابع، خبر از اعطای وام تا سقف 100‌میلیون تومان می‌دهند. این در حالی است که به‌رغم دستور وزیر راه و شهرسازی کماکان وام‌های پرداختی بانک‌ها با مبلغ80‌میلیون تومان ادامه دارد.

پیش‌بینی شما از وضعیت اجاره مسکن در سال‌ جاری چیست؟ آیا قیمت‌ها در بخش اجاره مسکن کاهش خواهد یافت؟

خرید مسکن و اجاره ان ارتباط معکوسی با هم دارند. به عبارتی وقتی مردم توان خرید مسکن نداشته باشند به سمت اجاره مسکن هجوم می‌آورند. باید خاطرنشان ‌کرد که هیچ‌وقت تقاضا برای مسکن از سوی مردم کم نمی‌شود. این عرضه مسکن است که با محدودیت روبه‌رو می‌شود امروزه نیز با توجه به اینکه هجوم برای اجاره مسکن بالا رفته است، با درنظرگرفتن این مهم که هر وقت تقاضا بیشتر از عرضه باشد، باعث افزایش قیمت می‌شود، بنابراین با افزایش قیمت در بخش اجاره مسکن نیز روبه‌رو خواهیم شد. باید توجه داشت که در شرایط فعلی قدرت خرید مردم کم شده است، اجاره‌ها نیز تا سقف 30‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. عرضه مسکن برای اجاره بالا نرفته بلکه این تقاضا است که افزایش داشته است. لذا افزایش قیمت اجاره در سال جاری دور از انتظار نیست.