۰ نفر

گزارش میدانی اقتصادآنلاین از بازار مسکن:

افزایش نرخ سود ترمز رونق بازار مسکن را کشید/ تمایل به فروش در بازار کاهش یافت

۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۳۰
کد خبر: 256031
افزایش نرخ سود ترمز رونق بازار مسکن را کشید/ تمایل به فروش در بازار کاهش یافت

اگرچه تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در بهمن ماه ۱۷.۷ درصد رشد داشته اما مشاوران املاک بر این باورند که رشد قیمت در روزهای پایانی سال به حدی است که مردم عادی توان خرید ندارند.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مراجعه به بنگاه‌های املاک در مناطق مختلف تهران حاکی از آن است که بازار مسکن با نزدیک شدن به پایان اسفندماه وارد فاز جدیدی شده و مالکان نسبت به فروش واحدهای مسکونی خود مردد هستند.

در این راستا یکی از مشاوران املاک در منطقه 16 تهران با مقایسه معاملات انجام شده در سال جاری نسبت به سال گذشته معتقد است که  تعداد معاملات مربوط به اجاره نسبت به سال گذشته بیشتر شده اما میزان معاملات مربوط به خرید و فروش به شدت کاهش یافته است.

او همچنین ادامه داد: البته خانه‌های کلنگی نسبت به سال گذشته بیش‌تر معامله شده  اما خانه‌های نوساز سه خوابه و دو خوابه بازار خوبی نداشته که دلیل آن کاهش قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته بوده است.

یکی دیگر از مشاوران املاک در منطقه سعادت آباد، با اشاره به اینکه که عمده معاملات انجام شده در سال جاری معاملات کوچک بوده است، گفت: به دلیل حباب قیمتی که در این بازار وجود دارد مردم با خیال راحت خرید و فروش نمی‌کنند. به علاوه اکنون با نزدیک شدن به روزهای پایان سال، با  تصور اینکه سال آینده قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند تمایل مردم به فروش کم‌تر و به خرید بیش‌تر است.

مشاور دیگری در منطقه یوسف آباد با اشاره به این‌که با کاهش نرخ سود بانکی بازار فقط در بهمن ماه رونق پیدا کرد، توضیح داد: البته در این  منطقه فروشنده‌ای وجود نداشت بنابراین نمی‌توان گفت بازار مسکن وارد رونق شده است.

در  منطقه نارمک نیز یکی از مشاوران املاک به افزایش سود بانکی به 20 درصد و تاثیر منفی آن در بازار مسکن اشاره کرد و گفت: در واقع افزایش نرخ  سود بانکی ترمز رونق بازار را کشید و استقبال مردم را از بین برد.

در این باره مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن با تاکید بر این‌که اگر بانک مرکزی نرخ سود را کاهش ندهد بازار مسکن با بحران جدی روبه رو خواهد شد، اظهار کرد: افزایش نرخ سود به 20 درصد، تمایل سرمایه‌گذاری در مسکن را کاهش داد و بازار را مجددا وارد رکود کرد.

او با اشاره به اینکه در سال آینده رشد قیمت از نرخ تورم پیشی خواهد گرفت، تصریح کرد: البته به نظر نمی‌رسد شاهد جهش چشمگیر باشیم.