۰ نفر

کاهش ۴۰‌درصدی تزئینات ساختمان

۹ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۳۵
کد خبر: 255118
کاهش ۴۰‌درصدی تزئینات ساختمان

حوزه طراحی داخلی و دکوراسیون در منازل، شرکت‌ها و غیره، در سال‌های اخیر از سوی مردم مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و فرصت‌های شغلی را به وجود آورده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در سال‌های گذشته رکود بازار مسکن تاثیر بسزایی بر کار صنف تزئینات داخلی ساختمان داشته و طبق گفته رئیس اتحادیه تزئینات داخل ساختمان حتی ۴۰‌درصد از کار را کاهش داده است.

انسان همواره به‌دنبال زیبایی است و این را هم در ظاهر خود و هم در محیط و فضاهای بیرونی به‌ویژه در فضاها و محیط چهاردیواری خود نیز همواره دنبال می‌کند. شاید همین حس و روح زیبا‌شناسی انسان‌ها موجب شده تا «تزئینات داخلی ساختمان» به یکی از حوزه‌های شغلی مهم و مورد علاقه بسیاری از مردم در دنیا تبدیل شود. انسان‌ها بخش عمده عمر خود را چه در سرما و چه در گرما در محیط منزل و محل کار خود سپری می‌کنند، بنابراین معماری و فضای درونی محل کار و محل زندگی اهمیت دوچندان دارد و همه به‌دنبال این هستند تا در محیط دلنشین و مطبوع زندگی کنند و از آن لذت ببرند. از همین جا و از همین نیازهای به ظاهر ساده، دنیایی از مشاغل شکل می‌گیرد که بخش عمده‌ای از آنها در صنف «تزئینات داخلی ساختمان» می‌گنجد. از سوی دیگر آنچه به یک بنا روح می‌بخشد، فضای داخلی آن است. بنابرایــن می‌توان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تاثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیت‌های ما دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر این اساس، هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت‌سازی زندگی و فعالیت‌های روزانه انسان‌هاست. با این وجود در سال‌های اخیر رکود در بازار مسکن بر کار صنف تزئینات داخلی ساختمان هم تاثیر بسزایی داشته است. رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان پیش‌تر در این رابطه گفته بود: بازار ساخت‌و‌ساز در کشور از چهار سال گذشته روندی نزولی به خود گرفته و این امر تاثیر مستقیمی بر بازار تزئینات داخلی ساختمان داشته، به همین دلیل از سال 92 کسبه بازار تزیئینات داخلی ساختمان در وضعیت کسادی قرار گرفته‌اند. بهروز چوداری‌میلانی اظهار کرده بود: شدت رکود حاکم بر بازار از دو سال گذشته روندی افزایشی به خود گرفته به‌طوری که بخش زیادی از بازار شاهد فروش چندانی نبوده، خصوصا کاهش قدرت خرید مردم موجب خروج کالاهای تزئینی ساختمان از سبد کالاهایشان شده است و افراد به ندرت به سراغ خرید می‌روند. او به‌تازگی نوسانات بازار مسکن، ارز و غیره را یکی از عوامل رکود در بازار تزئینات داخلی ساختمان مانند دیگر اصناف عنوان کرد. او اظهار کرد: بازار تزئینات داخلی ساختمان باید از اول بهمن‌ رونق پیدا می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاده است و منتظریم که ببینیم بعد از تحویل سال بازار به چه صورت خواهد شد.

بازار تزئینات داخلی بدون تعرفه

طبق گفته رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان خدمات فنی‌مهندسی در حوزه تزئینات داخلی ساختمان معمولا تعرفه خاصی وجود ندارد و از آنجایی که جزو کالاهای اساسی به شمار نمی‌رود سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نرخی را برای آن تعیین نمی‌کند، اما قیمت و تعرفه محصولات و خدمات مختلف در این حوزه که مردم می‌خواهند خریداری کنند به جنس، نوع انتخاب آنها و متراژ ساختمان برمی‌گردد که می‌توان به پرده، کفپوش، کاغذ دیواری، رنگ و غیره اشاره کرد. چوداری‌میلانی گفت: گرچه نرخ و تعرفه مصوبی وجود ندارد، ‌اما قیمت این بازار را عرف مشخص می‌کند و بر این اساس رنگ روغنی که با کیفیت بالا عرضه می‌شود از متری هفت تا ۱۰‌هزار تومان قیمت دارد، رنگ پلاستیک سقف نیز متری ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است. معیار محاسبه قیمت کاغذ دیواری متفاوت است و هر رول از ۳۰‌هزار تومان تا ۲۰۰‌هزار تومان بسته به کیفیت و اندازه آن است که معمولا هر رول کاغذ دیواری پنج مترمربع بوده که بعضا ممکن است تا ۱۰ متر نیز باشد. البته نرخ خدمات ساختمانی در این حوزه نیز متفاوت بوده به‌گونه‌ای که نقاشی که کارگری می‌کند روزی ۱۰۰ تا ۱۵۰‌هزار تومان اجرت و دستمزد دریافت می‌کند و دستمزد نصاب کاغذ دیواری یا دیگر کارگران برای انجام خدمات فنی‌مهندسی در حوزه تزئینات داخلی ساختمان نیز حداقل روزانه ۱۵۰‌هزار تومان براساس کاری که انجام می‌دهند، است.

درآمد 2‌میلیونی تزئین‌کاران

در صورتی که بازار مسکن در رونق باشد حوزه طراحی و تزئینات داخلی هم پررونق بوده و به‌دنبال آن بازار کار بهتری نیز پیش روی طراحان داخلی خواهد بود و افرادی که دانش، تخصص، مهارت و تجربه لازم و کافی را دارند، می‌توانند در این بازار کار موفق شده و درآمد خوبی کسب کنند. رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان پیش‌تر از اشتغال پنج‌هزار نفر به‌صورت قانونی خبر داده و گفته بود: به‌نظر می‌رسد بیش از این تعداد به‌صورت غیرقانونی یا بدون داشتن پروانه کسب از اتحادیه فعالیت می‌کنند. چوداری‌میلانی با ذکر اینکه بازار کار در این صنف به ظرافت، دقت و توانمندی فرد بستگی دارد، خاطرنشان کرد: در این صنف می‌توان به مشاغل نصاب کاغذ دیواری، پرده و کفپوش اشاره کرد که اینها دارای بازار کار خوبی هستند. او با بیان اینکه امسال سال خوبی برای بازار تزئینات داخلی ساختمان نبود، گفت: در حال حاضر هر واحد صنفی نهایتا تزئینات داخلی ۱۰ ساختمان را انجام می‌دهد و با توجه به هزینه‌هایی که برای صاحب آن واحد صنفی از مواد اولیه هزینه‌های اجرای خدمات فنی‌مهندسی و دستمزد کارگران وجود دارد، ماهانه حدود دو‌میلیون تومان به‌صورت میانگین سود می‌کند که البته برای برخی از واحدهای صنفی این قیمت متفاوت است.

واردات، عرصه را بر تولید تنگ کرده

8۰‌درصد کالاهای مربوط به تزئینات داخلی ساختمان وارداتی است و تنها ۲۰‌درصد آن در داخل تولید می‌شود. به‌گفته میلانی در حال حاضر تنها دو کارخانه تولید‌کننده کاغذ دیواری و یک کارخانه تولیدکننده لمینت در کشور وجود دارد و بخش عمده‌ای از لمینت و کاغذ دیواری از طریق واردات تامین می‌شود. رئیس اتحادیه صنف تزئینات ساختمان کرج نیز در این رابطه گفته است: واردات بی‌‌‌رویه محصولات خارجی به کشور عرصه را بر تولیدی‌های داخلی تنگ‌تر کرده است. محمد بهرامی تصریح کرد: امروز بازار محصولات تزئینات ساختمان در اختیار کشور‌هایی همچون آلمان، ایتالیا، ترکیه و چین قرار دارد و رقبای ما توانسته‌اند با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن، بازاریابی علمی و حمایت‌های دولتی، بازار مصرف جهانی را در اختیار بگیرند. اما متاسفانه ما در کشورمان به‌رغم برخورداری از امکانات و ظرفیت‌های مناسب، نتوانسته‌ایم از داشته‌هایمان به نحو شایسته‌تری استفاده کنیم. او با بیان اینکه فضای معماری بدون تزئینات داخلی یا قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده‌بودن، کارایی لازم و بهینه را نخواهد داشت، اظهار کرد: تا چند سال پیش گردش مالی در بازار تهیه و توزیع محصولات و کالاهای تزئینات ساختمان، روالی عادی داشت اما در پی کاهش ساخت‌و‌سازها در کشور و رکود اقتصادی، شرایط کسب‌و‌کار برای اغلب فعالان این حوزه سخت شده است. در بحث تولید کالاهای مرتبط با این صنعت مانند، کاغذ دیواری یا انواع کفپوش‌ها و دیوارکوب‌ها نیز، اکثر کارخانجات و تولیدی‌های داخلی با مشکل رکود و تامین هزینه‌های جاری خود مواجه هستند.