۰ نفر

ابلاغ دستور بازآفرینی شهری استان های کشور

۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۱۶
کد خبر: 254149
ابلاغ دستور بازآفرینی شهری استان های کشور

سازمان عمران بهسازی شهری: برنامه بازآفرینی شهری به استان های کشور ابلاغ شده است که­ بافت های ناکارآمد شهری را بازسازی کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، عشایری در حاشیه کنفرانس صنعت ساختمان افزود: طبق تکلیف برنامه ششم توسعه،​ باید سالانه 270 محله تهیه و به تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری برسد؛ این برنامه تدوین و تصویب شد.

وی گفت: رئیس جمهور با توجه به تاکیدی که بر بافت های ناکارآمد شهری داشت مسئله مسکن حوزه راه و شهرسازی را مورد تاکید قرار داد و فرمان بازآفرینی شهری را به سراسر کشور ابلاغ کرد.

عشایری افزود: طبق دستور رئیس جمهور باید بتوانیم تا پایان اردیبهشت ماه فرآیند ورود توسعه گران شهری را به بافت های فرسوده فراهم کنیم.

وی گفت: در اولویت اول برای ورود به این محله هایی که اراضی دولتی در آنها واقع شده در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان شرکت مادرتخصصی عمران بهسازی شهری ایران افزود: در شهرها و محلات آنچه زمین دولتی وجود داشته باشد در اختیار توسعه گران قرار خواهیم داد.

عشایری گفت: توسعه گران همزمان با تولید و ساخت مسکن سایر برنامه های توانمندی های اقتصادی - اجتماعی محلی را توسعه خواهند داد.

وی افزود: در اراضی دولتی هر آنچه که ساخته خواهد شد 50 درصد آن سهم سازنده خواهد شد و 50 درصد دیگر به صورت معاوضه سهم ساکنان محله خواهد بود.

عشایری گفت: سازندگان 50 درصد سهم دولت را با مالکانی که ساختمان آنها پایداری ندارد معاوضه می کنند که ضریب آن یک و 2 دهم متر است و هر مالکی که 60 متر ساختمان داشته باشد طبق این برنامه 72 متر پس از بازسازی به او داده می شود.

وی افزود: سازنده مختار است 50 درصد سهم خودش را معاوضه کند و هم بفروشد.

رئیس سازمان شرکت مادرتخصصی عمران بهسازی شهری ایران گفت: رئیس جمهور برای حمایت از توسعه گران میزان سود وام را از 8 درصد صندوق پس انداز یکم به 6 درصد کاهش داد.

عشایری افزود: این طرح در سه گونه محله بافت های تاریخی، بافت های ناکارآمد میانی یا همان بافت های فرسوده و بافت های حاشیه ای برنامه ریزی شده است.

وی گفت: در کل کشور حدود 141 هزار هکتار در 543 شهر در هزار و 700 محله بافت ناکارآمد وجود دارد.

عشایری افزود: فعلاً برای ورود در ­هزار و 334 محله برنامه ریزی شده است که­­­ سالانه به 277 محله ورود پیدا می کنیم.

وی گفت: امسال چون سال اول برنامه است ورود جدی به 100 محله خواهیم داشت.