۰ نفر

تاثیر منفی رکود مسکن بر صنایع جانبی ساختمان

۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۳۱
کد خبر: 227979
تاثیر منفی رکود مسکن بر صنایع جانبی ساختمان

فعال بخش ساختمان و صنایع جانبی با اشاره به تاثیر رکود بخش مسکن بر صنایع جانبی ساختمان، گفت: وقتی ۹۶ درصد اقتصاد کشور در حاشیه است طبیعی است که نمی‌توانیم پویایی لازم مربوط به اقتصاد مقاومتی را داشته باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، رامین قاسمپور در نشست خبری با اشاره به تاثیر منفی رکود مسکن بر صنایع وابسته، اظهار کرد:‌مسکن از اواخر سال 91 وارد رکود شد که این موضوع روی صنایع جانبی این بخش تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به این‌که خوشبختانه نشانه‌هایی از پیش رونق مسکن در کشور دیده می‌شود، تصریح کرد: تمام تجهیزات مورد استفاده در صنایع جانبی مانند هتل و رستوران جزو مصالح ساختمانی است، برای به کار گیری جدیدترین و به روزترین محصولات صنعت ساختمان در صنایع وابسته نمایشگاهی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این‌که کشور سالانه نیازمند ساخت یک میلیون واحد مسکونی برای متناسب عرضه و تقاضاست، تصریح کرد:‌ این در حالی است که سالانه تقریبا یک سوم تولید می‌شود و عرضه و تقاضای مسکن تناسب ندارد.

وی با بیان این‌که رکود بخش مسکن که با 300 صنعت جانبی ارتباط دارد باعث رکود صنایع جانبی ساختمان از جمله ساخت و ساز هتل در کشور شده است، افزود: به طور قطع با رونق مسکن، چرخ صنایع مختلف جانبی از دکوراسیون داخلی، صنعت چوب، روشنایی،‌ سیستم‌های تهویه، برودتی، گرمایشی و سرمایشی و... به حرکت در می آید.

فعال صنعتی با اشاره به این‌که 96 درصد مجوزهای صادر شده مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط است، گفت:‌ این بنگاه‌ها 53 درصد اشتغال و 33 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده‌اند، اما تنها 8 درصد تسهیلات بانکی به آنها پرداخت می‌شود که این مسئله با اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

به گفته قاسمپور، وقتی 96 درصد اقتصاد کشور در حاشیه است طبیعی است که نمی‌توانیم پویایی لازم مربوط به اقتصاد مقاومتی را داشته باشیم.

وی جامعه پویا در اقتصاد مقاومتی یکی از عوامل موثر و تاثیرگذار است و پرداختن به صنعت عذا در اقتصاد مقاومتیجزو ضروریات است. اقتصاد مقاومتی معمولا در رویایی با اقتصاد وابسته و مصرف‌کننده کشور قرار دارد که منفعل نیست. برای آنکه یک اقتصاد پویا داشته باشیم نیازمند هم افزایی،‌ استفاده از ظرفیت‌ها،‌ نخبگان و... است که در نمایشگاه‌ها می‌توان به این هدف دست یافت.

وی با بیان این‌که همکاری صنعت و دانشگاه باعث می‌شود نیازی به واردات کالای بی کیفیت چینی نداشته باشیم، اظهار کرد:‌هدف ما از برگزاری نمایشگاه رفع نواقص صنعت و بهینه‌سازی است، یعنی فقط به دنبال برگزاری یک نمایشگاه صرف نیستیم. با بررسی‌های به عمل آمده نواقص را برطرف کرده و رویدادهای جانبی از جمله ارتباط نخبگان با تولیدکنندگان را اجرا می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی هتل و صنایع وابسته 19 تا 22 آبان‌ماه امسال در مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب با حضور  83 شرکت ایرانی بر ضرورت احداث زیرساخت های گردشگری از جمله هتل تاکید کرد  و گفت: 20 ساله تا سال 2025 سالانه باید 30 میلیارد دلار درآمد از ورود گردشگران به دست آورد که تنها فقظ 50 درصد این درآمدها محقق شده است.