۰ نفر

پژویان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

نوسانات نرخ ارز بر بازار مسکن بی‌تاثیر است/ کاهش نرخ سود، سپرده‌ها را به بخش مسکن هدایت می‌کند

۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۶
کد خبر: 225026
نوسانات نرخ ارز بر بازار مسکن بی‌تاثیر است/ کاهش نرخ سود، سپرده‌ها را به بخش مسکن هدایت می‌کند

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز بر بازار مسکن بی تاثیر است، گفت: کسانی که چند میلیارد سپرده در بانک داشته اند با کاهش نرخ سود سپرده‌های خود را از بانک خارج می‌کنند.

اقتصاد آنلاین- صنم ابراهیمی؛ جمشید پژویان در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اظهارکرد:نوسانات نرخ ارز به دلیل انتظارات ناشی ازاعمال تحریم‌های ترامپ از طریق کنگره منشا سیاسی دارد. از سوی دیگر این نوسانات به دلیل کاهش نرخ سود بانکی و تمایل به تبدیل سپرده‌ها به دارایی‌های دیگر از جمله ارز است.

وی در واکنش به برخی گفته‌ها مبنی بر تاثیر منفی نوسانات نرخ ازر بر بازار مسکن در کوتاه مدت،  تاکید کرد:مسکن خود یک دارایی است و چنان چه انتظار افزایش قیمت آن باشد، تمایل به خرید و نگهداری آن نیز وجود دارد و بالعکس.این صحبت ها پایه و اساس علمی ندارد و نمی توان بر اساس آن ها پیش بینی کرد.

پژویان خروج سپرده ها از بانک‌ها به دلیل کاهش نرخ سود بانک‌ها را موثرعنوان و تصریح کرد:کسانی که چند میلیارد سپرده در بانک داشته اند با کاهش نرخ سود سپرده‌های خود را از بانک خارج می‌کنند و به دلیل کم ریسک بودن و سود آور بودن، به خرید مسکن روی می آورند که سرمایه گذاری بهتری نسبت به سپرده برای این افراد است زیرا مسکن را به عنوان سرمایه خریداری می‌کنند و هم آن را اجاره می دهند و سود بیشتری نسبت به سپرده در بانک عایدشان می شود.

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر این تصمیم بر توان عموم جامعه برای خرید مسکن گفت:کاهش نرخ سود و افزایش مدت زمان بازپرداخت عموم مردم را به فکر خرید خانه می اندازد، اما به دلایلی همچون کمبود نقدینگی اکثر خانوارها و همچنین کاهش اعتماد عمومی نسبت به سپرده گذاری در بانک ها به دلیل مشکلات پیش آمده به نتایج چندانی نمی‌انجامد.