۰ نفر

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

چرا رکود ۵ساله مسکن تمام نشد؟/ ضرورت کاهش هزینه ساخت مسکن

۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۳۳
کد خبر: 216043
چرا رکود ۵ساله مسکن تمام نشد؟/ ضرورت کاهش هزینه ساخت مسکن

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان معتقد است: یکی از دلایل افزایش اجاره‌بها، کاهش قدرت خرید مسکن مردم و حرکت آنها به سمت بازار اجاره است.

اقتصاد آنلاین - طاهره رضوی؛ ایرج رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره دلایل ادامه رکود مسکن اظهار داشت: ما یک حرکت‌های سینوسی از 20، 25 سال قبل داشتیم و آمارها خیلی روشن مسایل را بیان می‌کند.

وی افزود: به طور معمول هر 4، 5 سال یک‌بار یک رکود یا رونق داشته‌ایم و رکود حداکثر 2 سال طول می‌کشید. این در حالی است که در حال حاضر رکود کنونی مسکن 5 سال طول کشیده است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تصریح کرد: علت رکود را باید ریشه‌یابی کنیم. مگر جمعیت کشور با سابق فرق کرده است؟ مگر آمار 850 هزار ازدواج کم شده است یا اصلا تغییری در جامعه به وجود آمده که رکود 5 ساله مسکن همچنان ادامه دارد.

رهبر عنوان کرد: بارها گفته‌ام که اگر موضوع را آسیب‌شناسی کنیم، یک مساله عمده است؛ یکی این‌که مردم پول ندارند که خانه بخرند. شما فکر می‌کنید چرا اجاره گران شده است؟ به دلیل این‌که کسانی که می‌خواهند خانه بخرند، توانایی مالی ندارند، بنابراین باید به سراغ واحدهای اجاره‌ای بروند.

وی متذکر شد: زمانی که مردم به سمت بازار اجاره هجوم می‌آورند، نرخ اجاره بالا می‌رود، زیرا عرضه محدود است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان اظهار داشت: معتقدم که باید هزینه ساخت مسکن کاهش پیدا کند.

رهبر افزود: قانونی در سال 1387 تحت عنوان حمایت از عرضه و تولید مسکن داشتیم که مصوبه مجلس است. در این قانون تعریف شده که از بخش مسکن چگونه حمایت شود؛ این‌که زمین‌های دولتی را در اختیار سازنده بگذارید و با اقساط پول را برگردانید. از سوی دیگر، تکنولوژی‌های نوین و صنعتی‌سازی تقویت شود و بگذارید تولید رونق پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: چرا باید نسل آینده نگران باشد که نمی‌توانیم تولید مسکن داشته باشیم.