۰ نفر

هشدار فرونشست جدی زمین در دشت ورامین

۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲
کد خبر: 195326
هشدار فرونشست جدی زمین در دشت ورامین

برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی موجب ایجاد فرونشست زمین در بخش‌های مختلف کشور شده که این مساله در دشت ورامین بیشتر نمایان شده است.

 محمدرضا بختیاری – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران – در جریان بازدید خبرنگاران از فرونشست‌های دشت ورامین با اشاره به بحرانی‌ بودن وضعیت این دشت، گفت: در حال حاضر سفره‌های زیرزمینی دشت تهران حدود ۳۰ میلیون مترمکعب، سفره‌های زیرزمینی شهریار حدود ۸۵ میلیون مترمکعب و سفره‌های زیرزمینی ورامین حدود ۳۵ میلیون مترمکعب در سال بیلان منفی دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،وی با بیان این‌که ۳۲۰۰ حلقه چاه در دشت ورامین وجود دارد، اظهار کرد: ۱۷۶۰ حلقه مجاز و مابقی غیرمجاز هستند که سالانه ۳۰ میلیون مترمکعب آب از همین چاه‌ها برداشت می‌شود و این مساله تاثیرات مخربی را برجای گذاشته است.

بختیاری با اشاره به اقدامات صورت گرفته تاکنون برای پلمب چاه‌های غیرمجاز، عنوان کرد: سال گذشته علی‌رغم وجود مقاومت‌ها ۱۸۰ حلقه چاه غیرمجاز در این منطقه پلمب و از همین طریق نیز ۱۰ میلیون مترمکعب آب از این چاه‌ها احیاء شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌ مساله که امسال نیز باید این کار ادامه داشته باشد و از برداشت بی‌رویه ۱۷ میلیون مترمکعب آب در چاه‌های غیرمجاز جلوگیری شود، ادامه داد: علاوه بر این قصد داریم برای مدیریت آب‌های زیرزمینی کنتورهای هوشمند روی چاه‌های دارای پروانه نصب کنیم تا از این طریق از ازدیاد برداشت بهره‌برداران جلوگیری شود.

وی بیان کرد: برنامه‌ای نیز برای تغذیه مصنوعی دشت‌های جنوب تهران با استفاده از منابع آبی سد ماملو در نظر گرفته‌ایم که در این روش سال گذشته در هر سه مترمکعب آب از ذخائر پشت سد را رهاسازی کردیم که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این رقم امسال به ۱۵ مترمکعب در ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

بختیاری با بیان این‌که در حال حاضر دو مترمکعب آب در ثانیه برای تغذیه مصنوعی دشت‌های جنوب تهران رهاسازی می‌شود، گفت: این میزان در مقایسه با حجم ازدیاد برداشت کشاورزان رقم بسیار کمی است که تمام این مسائل لزوم توجه به دشت‌های تهران را بیشتر می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون میزان بارش‌ها نسبت به پارسال ۱۵ درصد بهبود یافته، اما علی‌رغم این مساله مشکل تغذیه مصنوعی دشت‌هایی که در حال فرونشست متوالی هستند برتر نشده است، چرا که با یک بارندگی نمی‌توان انتظار داشت این بحران برطرف شود.

وی تصریح کرد: علی‌رغم این‌که سالانه ۸۵ میلیون مترمکعب از منابع آبی تهران کاسته می‌شود تنها در چهار سال اخیر موفق به احیای ۴۰ میلیون مترمکعب شده‌ایم؛ لذا از تمام مردم و به ویژه کشاورزان درخواست داریم که به این مساله توجه ویژه‌ای کنند، چون ادامه این مساله می‌تواند تهران را به یک بیابان غیرقابل سکونت تبدیل کند.

افزایش ۱۵ درصدی بارش‌ها

بختیاری در خصوص میزان بارندگی‌ها از اول دی‌ماه به سال ۱۳۹۵ تا روز گذشته حدود ۲۸۹ میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته که ۲۵۱ میلی‌متر بوده ۱۵ درصد میزان بارندگی‌ها در سطح استان افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که بیشترین بارندگی مربوط به شاخه جاجرود با ۵۸۳ و کمترین میزان در ورامین با ۱۹۸ میلی‌متر بوده است، گفت: در شهر تهران نیز میزان بارندگی‌ها حدود ۲۵۸ میلی‌متر بوده است و در مجموع باید گفت میانگین بارندگی استان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته و میزان ذخیره برف استان نیز نسبت به سال قبل بهتر بوده است

وی میزان ذخیره آبی سدهای پنج گانه تهران را یک میلیارد و ۹۰ میلیون مترمکعب دانست و افزود: میزان ذخائر سدها نسبت به سال گذشته که یک میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب بوده حدود ۷۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

بختیاری تصریح کرد: مخازن تمام سدهای تهران به جز سد لار که مشکل فرار آب دارد تا پانزدهم خردادماه پر خواهد شد. علاوه بر این نیز در حال حاضر سد طالقان در حال سرریز شدن است، چراکه حجم این سد ۴۲۰ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده، اما در حال حاضر ۴۲۵ میلیون مترمکعب ذخیره دارد.