۰ نفر

یک کارشناس اقتصاد:

۵۰درصد خانه‌های خالی هنوز به بازار معرفی نشده است

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۰۱
کد خبر: 191203
۵۰درصد خانه‌های خالی هنوز به بازار معرفی نشده است

یک کارشناس مسکن مطرح کرد: دولت به جای حضور مستقیم در بخش مسکن، نظارت خود را تشدید کند.

اقتصاد آنلاین - علی مفید؛ آلبرت بغازیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص شیوه ساماندهی بخش مسکن در سال جاری گفت: بخش مسکن به دلیل رفتار سازنده ها از وضعیت تعادل خارج شده است و این افراد تلاش می کنند دولت را مجبور به دخالت در بخش مسکن کنند.

وی افزود: در شرایط کنونی بسیاری از سازنده ها حاضر به فروش مسکن به قیمت پایین نیستند و در واقع از سودهای هنگفت خود صرف نظر نمی کنند. در چنین شرایطی دیگر نمی توان گفت بخش مسکن در رکود به سر می برد، چرا که شرایط رکودی به نحوی است که دارنده کالا حاضر به عرضه پایین تر از قیمت می شود.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه برای عرضه خانه های خالی در بازار در وهله اول سازنده ها می بایست حاضر به عرضه شوند، اظهار داشت: به نظر می رسد 50درصد خانه های خالی ساخته شده از سوی سازنده ها به مشاوران املاک معرفی نشده اند. این دسته از سازنده ها تلاش می کنند از دولت راه حل بگیرند تا با سود بیشتر خانه های خالی را عرضه کنند.

بغازیان با بیان اینکه ملاک سازنده ها برای قیمت گذاری کسب سود بیشتر از حساب های بلند مدت بانکی است، تاکید کرد: دولت بهتر است در بازار مسکن دخالتی نداشته باشد و نظارت را در دستور کار خود قرار دهد. شیوه کنترل بخش مسکن می تواند شامل نظارت بر وام های تخصیص یافته برای مسکن و هم چنین فعالیت انبوه سازان و تعداد خانه های خالی ساخته شده باشد.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر و با مطرح شدن افزایش تعداد خانه های خالی، موضوع دریافت مالیات از مالکان این خانه ها مطرح شد، اما هیچ وقت این طرح جدی نشد و شایسته است دولت هر چه زودتر برنامه اخذ مالیات از این خانه ها را عملیاتی کند و برای شناسایی چنین خانه هایی جواز پایان کار خانه های ساخته شده می تواند ملاک مناسبی برای شناسایی قرار گیرد.