۰ نفر

یک کارشناس مسکن مطرح کرد؛

چرا اخذ مالیات از خانه‌های خالی اجرا نمی‌شود؟/ لزوم دخالت دولت در پایین آوردن قیمت زمین

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۳۷
کد خبر: 191181
چرا اخذ مالیات از خانه‌های خالی اجرا نمی‌شود؟/ لزوم دخالت دولت در پایین آوردن قیمت زمین

یک کارشناس اقتصادی گفت: 30 درصد خانه‌های خالی که در آمار رسمی اعلام شده است، پتانسیل کافی برای عرضه را دارد و با تعریف شرایط برای عرضه قسطی می‌تواند جوابگوی تقاضای بازار باشد.

اقتصاد آنلاین - علی مفید ؛ فرهاد بیضایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، پیرامون چگونگی عرضه خانه های خالی در کشور گفت: آمار تعداد خانه های خالی که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است، واقعی است و جای شک ندارد. این نشان می دهد که در کشور در بخش عرضه مسکن نوعی معطلی شکل گرفته است.

وی افزود: مسکن همانند سایر کالاها نیست و باید توجه داشت نگهداری از یک خانه پر هزینه است، به همین دلیل تعداد 2 میلیون خانه خالی موجود در کشور نشان از این دارد که شرایط برای عرضه این خانه ها مهیا نشده است و یا مالکان این واحدها با نگاه سرمایه داری حاضر به عرضه نشده اند.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه با وجود ابلاغ قانون اصلاح مالیات های مستقیم در سال 93 و تکلیف دولت مبنی بر اخذ مالیات از خانه های خالی، هنوز این قانون شکل اجرایی به خود نگرفته است، خاطرنشان کرد: زیرساخت مورد نیاز برای اجرای این قانون راه اندازی سامانه جامع املاک و اسکان در کشور است. چنانچه این سامانه راه اندازی شده بود در حال حاضر گونه شناسی بهتری از خانه های خالی موجود بود.

بیضایی با بیان اینکه در بین خانه های خالی حداقل سه نوع دسته بندی را می توان مشاهده کرد، اعلام کرد: دسته اول از خانه های خالی در گروه املاک لوکس هستند و یا در نقاط خوش آب وهوای کشور وجود دارند و کاربری تفریحی برای مالکان آنها وجود دارد. دسته دیگر در گروه خانه هایی هستند که مالک آنها نگاه سرمایه دارانه به مسکن دارد و این خانه ها با امید فروش با قیمت بالا در زمان افزایش تقاضا احتکار شده اند، که بهترین ابزار برای فروش خانه های این گروه ابزار مالیاتی است.

وی ادامه داد: در بین خانه های خالی 30 درصد هم هستند که به دلیل فراهم نبودن شرایط خرید و فروش برای عرضه کننده و مشتری بدون استفاده مانده است. مالکان خانه های خالی در این گروه نمی توانند مسکن را متناسب با قدرت خرید پایین متقاضی عرضه کنند. به همین دلیل بهترین راه حل برای این گروه قرارگیری یک واسطه مالی همانند بانک در بین خریدار و فروشنده است. چرا که با توانمند کردن خریداران خانه های خالی در این بخش نیز به فروش خواهد رسید.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: در سال های گذشته طرحی در کشور کلید خورد که طی آن بانک مسکن به عنوان واسطه میان خریدار و فروشنده عمل می کرد، اما به دلیل کارمزد قریب به 6 درصدی بانک مرکزی و سود 14 الی 15 درصدی سازنده در محاسبه اقساط خریدار، این طرح از حد توان مالی خریداران بالاتر رفت و اجرای چنین طرحی با شکست مواجه شد. با کم شدن قدرت خرید مشتریان، تعداد خانه های خالی که سازندگان عرضه کردند نیز افزایش پیدا کرد و مجموع این عوامل به افزایش تعداد خانه های خالی در سال های اخیر منجر شد که ماحصل این وضعیت را در سرشماری دوره پنج ساله 90 تا 95 مرکز آمار مشاهده می کنیم.

بیضایی در پاسخ به این سوال که هم اکنون دخالت دولت را در بخش مسکن ضروری می دانید، به خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور پاسخ داد: انبوه سازان به محض اینکه شرایط برای عرضه بهتر شود و خانه های خود را به فروش برسانند اقدام به ساخت مجدد خواهند کرد. در چنین شرایطی بهترین اقدام دولت می تواند کمک به تقویت نهاده های تولیدی باشد. به ویژه با عرضه زمین به صورت ارزان و پایین آوردن قیمت زمین می توان شرایط را برای سازنده و مصرف کننده تسهیل کرد.