۰ نفر

گزارش میدانی اقتصاد آنلاین از پردیس خبر می‌دهد؛

افزایش فروش واحدهای زیر ۱۰۰متر در پردیس/ سهم بالای فروش مسکن مهر در معاملات

۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۴۳
کد خبر: 180302
افزایش فروش واحدهای زیر ۱۰۰متر در پردیس/ سهم بالای فروش مسکن مهر در معاملات

مشاوران املاک شهر پردیس می‌گویند فروش خانه‌های آماده تحویل مسکن مهر در زمستان نسبت به سایر خانه‌های این شهر رونق بیشتری داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  ساخت مسکن مهر پردیس از مدت ها قبل دارای حاشیه های فروانی بوده است و همین موضوع باعث شده است که ساخت این واحدها و تحویل آن با کندی صورت گیرد. به تازگی اعلام شد که قرار است وام بانکی این خانه ها افزایش پیدا کند و به سقف 40 میلیون تومان برسد.

با وجود برنامه افزایش وام های مسکن مهر بسیاری از خانه های پردیس هنوز آماده تحویل نشده است و شواهد نشان می دهد که  تمایل برخی از مالکان به فروش این واحدها افزایش یافته است.

به منظور بررسی شرایط بازار مسکن پردیس در سال جاری با برخی از مشاوران املاک این منطقه صحبت کردیم.

انتظار گران شدن خانه در پردیس

یکی از مشاوران املاک شهرجدید پردیس به خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: بازار مسکن در شهر پردیس حالت مقطعی دارد و برخی هفته ها تعداد قراردادها افزایش پیدا می کند. در این میان بازار خرید و فروش برای خانه های بالای 100 متر رونق ندارد، اما خانه های کمتر از 100 متر بهتر به فروش می رسد، به طور تقریبی هم تفاوتی میان مسکن های پروژه مهر و سایر خانه ها نیست. هر چند شرایط فروش مسکن های مهر بهتر است.

وی می افزاید: بازار اجاره خانه های پردیس با آغاز فصل زمستان افت کرد، در این فصل بیشتر قراردادهای دفاتر مشاوران املاک پردیس به سمت خرید و فروش مسکن مهر رفت.

این کارشناس فروش مسکن با بیان اینکه میزان فعلی خرید و فروش مسکن در شهر پردیس برای تامین هزینه های مشاوران املاک کافی نیست، این طور سخنش را ادامه داد: خلا موجود در بازار مسکن کمبود نقدینگی است، تا زمانی که مردم پول نقد خود را وارد بازار نکنند نمی توان به رونق این بازار امیدوار بود و حالت حرکت مقطعی بازار خرید و فروش ادامه پیدا می کند. بانک ها می توانند در خصوص بازار مسکن نقش موثری ایفا کنند. به این شکل که بانک ها به جای نگه داری پول نزد خود در ازای پرداخت سود بالا به سپرده ها، می توانند تسهیلات ارزان قیمت در اختیار متقاضیان خرید مسکن قرار دهند.

این مشاور املاک رفتار فروشندگان مسکن در شهر پردیس را بر اساس فروش اجباری توصیف می کند و این طور می گوید: در شرایط کنونی که بازار مسکن حالت رکودی دارد، فروشنده ها هنگامی راضی به فروش ملک خود می شوند که نیاز به پول نقد داشته باشند یا در حال معامله خانه دیگری باشند. این وضعیت باعث شده است که نوعی توقف در معامله های مسکن ایجاد شود و در کل مالکان خانه  منتظر گران شدن مسکن هستند.

سهم بالای فروش مسکن مهر در معامله های پردیس

یکی دیگر از مشاوران املاک شهر پردیس می گوید: وضعیت معاملات مسکن در سال جاری نسبت به گذشته روند افزایشی یا کاهشی نداشت. تا قبل از شروع بازگشایی مدارس اجاره مسکن راحت تر صورت می گرفت، با شروع فصل مدارس معاملات بیشتر به سمت خرید و فروش رفته است. در زمستان هم با توجه به سردی آب و هوای منطقه تا حدی  از تعداد مشتری ها کاهش یافت و به تبع آن تعداد معاملات کاهش پیدا کرده است.

وی این طور ادامه می دهد: با وجود کاهش معاملات مسکن در پردیس، می توان گفت سهم معاملات مسکن مهر در پردیس خیلی بیشتر از سایر معاملات است. به طوری که در حال حاضر 80 درصد قراردادهای خرید و فروش برای خانه های آماده شده مسکن مهر منعقد می شود.

این مشاور املاک در خصوص اختلاف قیمت خانه های مسکن مهر پردیس و سایر خانه های این منطقه، این طور می گوید: اختلاف قیمت خانه در شهر پردیس به ازای هر متر مربع 400 تا 500 هزارتومان است، همین اختلاف قیمتی هم باعث شده است که خانه های کمتر از 100 متری از نظر قیمتی با خانه های مسکن مهر اختلاف قیمت زیادی نداشته باشد و رونق فروش این خانه ها بیشتر است.

تاثیر مستقیم تحویل مسکن مهر در قیمت

یکی دیگر از مشاوران املاک شهر پردیس می گوید: این شهر وضعیت متفاوتی با سایر شهرهای ایران دارد و نزدیکی پردیس به تهران برای خیلی از متقاضیان مسکن مهر یک امتیاز به شمار می آید. همین موضوع در حال حاضر برای معامله کننده های مسکن مهر نقش موثری دارد.

وی ادامه می دهد: مسکن های مهر ساخته شده در پردیس به لحاظ کیفیت، انتظار مشتری را برآورده می کند و همین موضوع سبب شده با وجود اینکه تحویل خانه ها با تاخیر صورت می گیرد بازهم بسیاری از خریداران  اولیه از ثبت نام خود راضی هستند و امید دارند بعد از تحویل خانه را با قیمت مناسبی به فروش برسانند.

این کارشناس فروش املاک پردیس تاثیر تاخیرهای ساخت مسکن مهر پردیس را برای کل بازار مسکن پردیس مثبت ارزیابی کرد و گفت: بسیاری افراد هم زمان با ثبت نام در مسکن مهر در دهه 80 مجبور به کوچ اجباری به این منطقه شدند و از همان زمان معامله های اجاره، خرید و فروش در این منطقه رونق گرفت.

وی سرنوشت بازار مسکن پردیس در سال 96 را وابسته به تحویل واحدهای ساخته شده مسکن مهر دانست و این طور گفت: تحویل مسکن مهر با موجی از معامله ها همراه می شود و این موج بر سایر معامله های این منطقه تاثیر می گذارد. چنانچه سال آینده واحدی از پروژه مسکن مهر آماده تحویل به متقاضیان نشود، احتمال کاهش قیمت خانه های این منطقه زیاد است.