۰ نفر

افزایش مراجعه به بنگاه‌ها با نوسان نرخ ارز

۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۷:۲۹
کد خبر: 164005
افزایش مراجعه به بنگاه‌ها با نوسان نرخ ارز

در دهه‌های اخیر(به استثنای 3سال گذشته) افزایش شدید تورم و رشد نقدینگی به کاهش ارزش پول ملی منتهی شده است.

 در کنار این عامل، افزایش نرخ ارز که بخشی از آن ناشی از تحریم و بخش دیگر آن ناشی از نحوه مدیریت پولی کشور و فشار بر بانک مرکزی برای تامین منابع ریالی از طریق رونق دادن به قیمت ارز بوده، این عوامل در کنار یکدیگر قیمت‌های نسبی را به ‌شدت تغییر داده است. به ‌هر حال به نظر می‌رسد در صورت تداوم کاهش ارزش پولی کشور، بازار مسکن نیز درگیر کش‌وقوس فراوان و افزایش قیمت شود.

 اثر ارز، روانی و کوتاه‌‌مدت است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  صالحی یکی از مشاوران املاک شرق تهران نیز درخصوص تاثیرات نوسانات ارز بر بازار مسکن گفت: تغییرات قیمت ارز بر مسکن بیشتر روانی است.  وی گفت: از ابتدای آذر ماه به دلیل هیجانات ناشی از این جو، رفت‌وآمد به بنگاه‌های املاک به‌ شدت افزایش ‌یافته است.   این مشاور املاک با بیان اینکه بدون تردید تاثیر این هیجانات روانی بسیار کوتاه‌مدت است، اظهار کرد: کشور ما همیشه درگیر افزایش و کاهش دلار بوده و به ‌واسطه همین موضوع دچار چالش‌های شده است.  وی درباره وضعیت بازار مسکن گفت: خریدهای مصرفی در حوزه بازار مسکن آغاز شده و مشتریان واقعی بیشتر به ما مراجعه می‌کنند.  صالحی تصریح کرد: اگرچه هر ساله بنگاه‌ها با نزدیک شدن به عید نوروز مملو از متقاضیان می‌شود اما این هیجانات روانی حاصل از برجام و احتمال افزایش قیمت‌ها شدت این رفت‌وآمدها را افزایش داده است.  وی افزود: به نظر می‌رسد در روزهای آینده وضعیت بازار مناسب‌تر شود.

 گرانی املاک لوکس در راه است

در همین حال شکری، مباشر املاک در یکی از محله‌های شمال تهران گفت: بیشتر متقاضیان واقعی بازار مسکن دست نگه داشتند تا ببینند آخر مذاکرات و عهدشکنی‌های امریکا چه می‌شود و بعد از این وارد بازار مسکن شوند. شکری گفت: اگرچه میزان مراجعات متقاضیان به بنگاه‌های املاک افزایش‌ یافته است اما معامله‌یی شکل نمی‌گیرد زیرا مردم درگیر اخبار منفی هستند.

وی گفت: درحال حاضر املاک شمالی پایتخت به ‌شدت درگیر بالا پایین شدن قیمت ارز هستند و در این خصوص قیمت این املاک به ‌صورت مداوم تغییر می‌کند.   این مشاور املاک با بیان اینکه املاک لوکس در شمال تهران به ‌صورت دلار اجاره، خرید و فروش و گاهی معاوضه می‌شوند، تصریح کرد: بدون تردید در صورت تداوم افزایش قیمت ارز این املاک گران‌تر خواهند شد.  وی گفت: افزایش قیمت ارز و نفت باعث گرایش بیشتر موجران به اجاره دلاری می‌شود.

 روزهای خوب در انتظار مسکن

بیت‌اللهی، مباشر املاک در خیابان شریعتی نیز با بیان اینکه بسیاری از مصالح ساختمان تولید داخل است گفت: به نظر می‌رسد، تب افزایش دلار دامن بخش ساخت‌وساز را آلوده نکند. وی گفت: اگرچه قیمت انرژی و کارگر با افزایش قیمت دلار تغییر می‌کند اما این افزایش جهش وسیعی نخواهد داشت.

این فعال بازار مسکن تصریح کرد: متغیرهای بازار مسکن خلاف سایر بازارهایی همچون ارز، سکه و بورس، وابستگی به بازارهای جهانی ندارد؛ چراکه نهاده‌های اصلی ساخت مسکن شامل زمین و مصالح پرمصرف، بی‌ارتباط با واردات است.

وی اضافه کرد: مطمئن است بازار مسکن تا پایان سال نوسان نخواهد داشت.  بیت‌اللهی افزود: به دلیل تاثیر نوسانات قیمت ارز در بلندمدت نمی‌توان گفت که افزایش یا کاهش جزیی قیمت مسکن در مدت اخیر به دلیل تغییرات قیمتی بازار ارز رخ ‌داده است. وی اظهار کرد: در کل باید گفت، افزایش رفت‌وآمدهای متقاضیان به بنگاه‌های املاک نوید روزهای خوب است.

 تغییر بازار از سال آینده

 در همین حال، یکی دیگر از مشاوران املاک  گفت: به نظر من بازار مسکن به دلیل عدم توانایی خرید مسکوت مانده و نباید انتظار داشت بدون ارائه تسهیلات واقعی و حقیقی این بازار رونق داشته باشد. وی گفت: از نظر من بازار مسکن تا سال آینده تغییر خاصی نمی‌کند.

این مشاور املاک تاکید کرد: همواره در ماه‌های آخر سال، مسکن وارد پیش رونق کوتاه‌مدتی می‌شود اما بعد از چند ماه این پیش رونق افول پیدا می‌کند؛ زیرا تنها دلیل آن وارد شدن به سال جدید و ترس از افزایش قیمت مسکن است. وی از مسوولان خواست برای نجات بازار مسکن راهکار مناسبی در نظر داشته باشند زیرا زندگی بسیاری از خانواده‌ها درگرو رونق بازار مسکن است.

 اثر‌گذاری دلار نیازمند زمان

احمد بیگلو، مشاور املاک در اطراف سیدخندان نیز با بیان اینکه اگر افزایش دلار به دلیل افزایش تقاضا باشد، اثر‌گذاری کمی بر بازار‌های دیگر دارد گفت: زیرا بر اثر کاهش تقاضا، قیمت بازار تثبیت خواهد شد.  وی اظهار کرد: اگر قیمت ارز به دلایل سیاسی و اقتصادی کشورهای توسعه یافته و طی ماه‌های آتی تداوم داشته باشد به نظر می‌رسد، تمام بازارهای موجود را تحت تاثیر قرار دهد.   بیگلو در این خصوص افزود: تحقیقات میدانی نشان می‌دهد، اثر‌گذاری دلار به زمان چند ماهه نیاز دارد.

 این مشاور املاک با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن بیشتر به دلیل رابطه عرضه و تقاضاست، اظهار کرد: هر محصولی که در بازار با کمبود مواجه شود با افزایش تقاضا و در نهایت با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد.  وی اظهار کرد: در صورتی که تمامی این عوامل در کنار یکدیگر جمع نشوند، رکود بازار مسکن تداوم می‌یابد و انتظار افزایش قیمت بی‌نتیجه می‌ماند.

 نقش تقاضای سوداگرانه

 همکار دیگر این مشاور املاک نیز در تصدیق گفته‌های بیگلو گفت: اگر روند تصاعدی نرخ ارز ناشی از کاهش عرضه دلار در بازار باشد نباید انتظار تاثیرگذاری نرخ ارز را بر بازارهای دیگر ازجمله بازار مسکن داشت.  وی گفت: درحال حاضر به نظر می‌رسد، افزایش قیمت دلار در پی کاهش عرضه ارز در بازار به علت سفر‌های اربعین بوده است.  این مشاور املاک با بیان اینکه متاسفانه اقتصاد کشور ما از منطق قانونی و جهانی تبعیت نمی‌کند بنابراین درک افزایش و کاهش‌های ارز، سکه بسیار مشکل است.  وی افزود: اگر بازارهای دچار بازار سیاه نشوند، می‌توان گفت ما با افزایش حجم نقدینگی روبه‌رو نخواهیم بود.  این مشاور املاک در این خصوص توضیح داد: با افزایش تقاضای مدیریت نشده در تمام بازار‌ها، حجم نقدینگی نیز در جامعه افزایش می‌یابد و به تبع آن بازار مسکن نیز تحت تاثیر قرار گرفته و دچار جهش قیمتی می‌شود.  وی گفت: در واقع این تقاضای سوداگرانه است که می‌تواند قیمت مسکن را افزایش دهد و اگر افزایش نرخ ارز به‌ دلیل کاهش عرضه باشد، تاثیری بر قیمت مسکن نخواهد داشت.