۰ نفر

خروج مسکن مهر پردیس از بن‌بست مالی

۲ آذر ۱۳۹۵، ۷:۱۵
کد خبر: 159774
خروج مسکن مهر پردیس از بن‌بست مالی

کلاف سر درگم مسکن پردیس با پرداخت وام 10 میلیون تومانی کم کم در حال باز شدن است.

چند وقتی است که ثبت‌نام‌کنندگان مسکن مهر بخصوص مسکن مهر پردیس برای رسیدن به واحدهای مسکونی خود که از سال 92 انتظار آن را می‌کشیدند جلو ساختمان وزارت راه،‌مسکن و شهرسازی  و مجلس تحصن می‌کردند. آنها خواستار دو موضوع بودند یک اینکه چرا دولت با‌وجود آنکه اعلام کرده بود آورده مردم تنها 25 میلیون تومان است باید 10میلیون تومان بیشتر پرداخت کنند و دوم اینکه چه زمان زیرساخت‌های اولیه برای زندگی فراهم می‌شود تا واریز‌کنندگان وجه از اجاره‌نشینی رها  شده و به واحدهای مسکونی خود برسند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، دولت یازدهم با اینکه انتقادات زیادی به مسکن مهر داشت و همواره وزیر راه و شهرسازی این طرح را به باد انتقاد می‌گرفت سعی کرده برای اتمام این طرح و خانه دار شدن مردم همکاری‌های لازم را انجام دهد، اما مشکل اصلی در نبود بودجه است.از زمانی که قیمت نفت سیر کاهشی به خود گرفت نه تنها طرح مسکن مهر بلکه سایر طرح‌ها هم زمینگیر شد.به اعتقاد کارشناسان، مسکن مهر در مقایسه با سایر طرح‌ها پیشرفت بهتری هم داشته است.

قطعا کسانی که از5 الی 6 سال پیش با گذر از خوان‌های متعدد پول خود را به حساب مسکن مهر واریز کردند برایشان کاهش درآمدهای نفتی یا نداشتن بودجه، جواب قانع‌کننده‌ای نیست و تنها خواسته آنها رسیدن به واحد مسکونی است که از مدت‌ها پیش قول آن داده شده بود. با توجه به چنین اتفاق‌هایی وزارت مسکن و بانک مسکن به این تفاهم رسیدند که 10میلیون تومانی که پیمانکاران برای اتمام طرح می‌خواهند از طریق وام تأمین شود.به‌عنوان مثال در فاز 11 پردیس میزان آورده متقاضی که اکنون 25 میلیون تومان است باید به 39 میلیون و 750 هزار تومان برسد.30میلیون تومان هم وام کم بهره برای هر واحد مسکونی لحاظ شده است.لذا 10 میلیون تومان دیگر  از طریق وام بانکی تأمین می‌شود و متقاضی باید حدود 5میلیون تومان آورده جدید داشته باشد. با این تفاسیر میزان وام به 40 میلیون تومان می‌رسد.البته بخشنامه پرداخت 10میلیون تومان هنوز به مسکن مهر پردیس ابلاغ نشده است و تا زمانی که بانک مسکن اعلام نکند مردم باید نسبت به تکمیل موجودی خود اقدام کنند.

فازهای 5، 8 و 9 بهره‌مند از وام 10 میلیونی

افرادی که در شهر عمران پردیس فعالیت می‌کنند به مراجعه‌کنندگان برای افزایش وام می‌گویند:فاز 11 آماده تحویل (4 هزار و 550 واحد مسکونی)است لذا رقم 10 میلیون تومان که با هدف پرداخت به پیمانکاران است به این طرح تعلق نمی‌گیرد.بر این اساس افرادی که در فازهای 5، 8 و 9 ثبت‌نام کرده‌اند امکان استفاده از وام 10 میلیون تومانی را پیدا خواهند کرد.این مابه التفاوت به پیمانکار داده می‌شود تا واحد مسکونی با سرعت بیشتری ساخته شود و متقاضی با پرداخت وام می‌تواند به واحد مسکونی خود برسد. هفته آخر شهریور امسال شرکت عمران پردیس سهم نهایی آورده متقاضیان فاز 8 را 65 تا 83 میلیون تومان اعلام کرد که پس از اعتراض متقاضیان مسکن مهر به این افزایش قیمت‌ها، وزیر راه و شهرسازی دستور تشکیل کمیته بررسی قیمت‌ها را داد. این کمیته نیز پس از تشکیل جلسه از کاهش 7 تا 14 میلیون تومانی قیمت واحدهای فاز 8 به صورت مشروط خبر داد.بر این اساس سهم آورده متقاضیان بسته به متراژ واحدها به 58 تا 69 میلیون کاهش یافت و سهم آورده متقاضیان در فازهای 5 و 9 جدید نیز 43 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شد. شرکت عمران پردیس هم در سایت خود توضیح داد به منظور کاهش سهم آورده متقاضیان با اخذ مجوز از مجمع عمومی این شرکت و تأییدیه وزارت مسکن نسبت به تأمین بخش قابل توجهی از هزینه‌های طرح‌ها از منابع داخلی اقدام کرده است.تمام این موارد نشان می‌دهد که دولت هم برای کاهش هزینه‌های مترتب بر خانوارها واقف است و می‌خواهد از آن بکاهد.با پرداخت وام و استفاده از منابع داخلی شرکت عمران به نظر می‌رسد که روند ساخت و ساز مسکن مهر پردیس سرعت پیدا می‌کند و دیگر لازم نیست مردم بر آورده خود بیفزایند.افرادی که در مسکن مهر ثبت‌نام کردند اغلب جزو اقشار ضعیف جامعه هستند که توان مالی لازم را برای افزایش آورده خود ندارند. حدود 7 میلیون نفر درگیر مسکن مهر هستند. از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون بیش از ۷۰۰هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده است که عملکردی ۵۳درصدی را نشان می‌دهد.دولت گذشته یک میلیون و 180 هزار واحد مسکونی را به مردم تحویل داده بود.این طرح عظیم (2میلیون و 300 هزار مسکن مهر) که مورد انتقاد کارشناسان زیادی است از سال 87 شروع شد.