۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

کاهش 20 درصدی صدور پروانه ساخت در کشور

۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۱۴
کد خبر: 136846
کاهش 20 درصدی صدور پروانه ساخت در کشور

مرکز آمار از کاهش ۲۵.۱ درصدی تعداد پروانه‌های ساختمانی در تهران و کاهش ۱۹.۹ درصدی در کشور خبر داد.

 در زمستان سال ۱۳۹۴، تعداد ۱۸۱۰ پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود ۴ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۲۵.۱ درصد کاهش داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛این تعداد پروانه حدود ۴.۷ درصد از کل پروانه های ساختمانی کشور را تشکیل می دهد. از کل پروانه های صادر شده ۸ پروانه (۰.۴ درصد) مربوط به افزایش بنا و ۱۸۰۲ پروانه (۹۹.۶ درصد) مربوط به احداث ساختمان بوده که پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود ۴.۱ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۲۵.۱ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در زمستان سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۱۳ هزار و 542 واحد بوده که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۵.۷ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۳۰.۲ درصد کاهش داشته است.

این تعداد واحد مسکونی، ۱۴.۶ درصد از واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری های کشور را تشکیل می دهد. با توجه به تعداد پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان در شهر تهران، متوسط تعداد واحد مسکونی در پروانه های احداث ساختمان ۷.۵ واحد و در پروانه های احداث ساختمان مسکونی نیز ۷.۸ واحد بوده است.

از مجموع پروانه های صادره برای احداث ساختمان های مسکونی در شهر تهران، ۰.۳ درصد برای احداث ساختمان های یک طبقه، ۰.۱ درصد برای احداث ساختمان های دو طبقه، ۱.۳ درصد برای احداث ساختمان های سه طبقه، ۴.۷ درصد برای احداث ساختمان های چهار طبقه و ۹۳.۷ درصد برای احداث ساختمان های پنج طبقه و بیشتر بوده است.

پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان های مسکونی بر حسب نوع اسکلت و مصالح عمده به کار رفته در بنای آنها نشان می دهد که ۳۱.۴ درصد این پروانه ها برای احداث ساختمان های اسکلت فلزی و ۶۸.۴ درصد برای احداث ساختمان های بتون آرمه و ۰.۲ درصد برای احداث ساختمان های با سایر مصالح بوده است.

پروانه های ساختمانی در  نقاط شهری کشور

در زمستان سال1394 ، تعداد ۳۸ هزار و 498 پروانه ساختمانی توسط شهرداری های کشور صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود ۵۲.۳ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۹.۹ درصد کاهش داشته است.

از کل پروانه های صادر شده ۳۴۴۳ پروانه (۸.۹ درصد) مربوط به افزایش بنا و ۳۵۰۵۵ پروانه (۹۱.۱ درصد) مربوط به احداث ساختمان بوده که پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود ۵۳.۶ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۹.۳ درصد کاهش داشته است.

همچنین از مجموع پروانه های صادره برای احداث ساختمان های مسکونی،  حدود ۳۴.۳ درصد برای احداث ساختمان های یک طبقه، ۲۶.۴ درصد برای احداث ساختمان های دو طبقه، ۱۳.۶ درصد برای احداث ساختمان های سه طبقه، ۹ درصد برای احداث ساختمان های چهار طبقه و ۱۶.۷ درصد برای احداث ساختمان های پنج طبقه و بیشتر است.