۰ نفر

لوازم آرایش و تهدیدهایی که برای سلامتی دارند

۶ آبان ۱۴۰۱، ۳:۱۱
کد خبر: 676929
لوازم آرایش و تهدیدهایی که برای سلامتی دارند

روزانه میلیون‌ها نفر در جهان از یکی از انواع لوازم‌ آرایش بر روی صورت ‎شان استفاده می‎کنند. برخی فقط از این لوازم در زمان مهمانی و عروسی استفاده می‎کنند و برخی دیگر هم در هر زمان و مکانی عادت دارند که به بهانه زیبایی از محصولاتی استفاده کنند که مواد شیمیایی آن دشمن پوستشان است و از عوارض لوازم آرایشی غافل هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بسیاری از افراد نمی‎دانند که چطور باید بدون آرایش روز خودشان را سر کنند. باماهمراه باشید تا با عوارض آرایش زیاد آشنا شوید.بسیاری معتقدند پایین بودن اعتماد به‌ نفس این افراد باعث شده تا آن‌ها دیگر نتوانند از چهره بدون آرایش خود لذت ببرند. این موضوع بسیار پیچیده است. اما مشکل اصلی آن است که استفاده هرروزه و مستمر از لوازم‌ آرایش صدمات جبران‌ ناپذیری را به پوست صورت وارد خواهد کرد. پیری زودرس، درگیری با آکنه و لک و… از عوامل این سهل‌ انگاری‎ هاست.

چرا استفاده لوازم آرایش؟

تصور کنید که شما برای از بین رفتن آکنه و یا لک صورت با یک کرم بهداشتی چقدر به زمان نیاز دارید؟ معمولاً برای اینکه یک کرم یا لوسیون روی صورت شما خودش را نشان دهد، سه هفته تا یک ماه زمان احتیاج است. برای بسیاری از افراد این مدت خیلی طولانی به نظر می‎رسد و برای همین ترجیح می‎دهند که از راه‎ های ساده ‎تری آکنه، لک یا چروک صورت را بپوشانند. این مسیر میانبر استفاده از لوازم‌ آرایش، زیر سازها و… محصولاتی قوی و شیمیایی که استفاده مداوم آن می‎تواند اعتیادآور باشد.

لوازم آرایش

در عین‌ حال اغلب لوازم بهداشتی، دارای تائیدیه بهداشت هستند و قیمت آن‌ ها نسبتاً بالاتر است در صورتی‌ که برای تهیه لوازم‌ آرایش برخی افراد به سراغ محصولات غیر استاندارد ارزان می‌روند و تصور می‌کنند که با استفاده از آن‌ ها می‌توان به ظاهری بی‌ نقص دست یافت. خبر عجیب اینکه فکر افراد در مورد این موضوع اغلب در کوتاه مدت درست از آب در می‌آید. اما اگر شما هم فکر می‎کنید استفاده از کرم ‎های درمانی و محصولات مراقبتی از پوست به‌ صرفه نیست، بهتر است آن را مورد تجدید نظر قرار دهید.

1. از بین رفت حالت ارتجاعی پوست

این اتفاق که به مرور زمان و بالا رفتن سن، از پوست کم می‎شود در مقابل استفاده از لوازم‌ آرایش سرعت می‎گیرد و باعث ایجاد افتادگی صورت، خستگی و آویزان شدن پوست می‎شود . اگر استفاده مداوم از لوازم آرایش دارید و مواد آرایشی را به‌ صورت طولانی مدت بر روی پوست نگه می‎دارید، نیاز است که یک تجدید نظر اساسی به نحوه مصرف خود داشته باشید.

2. منافذ بسته شده و آکنه

با بسته شدن راه‎ های تنفسی پوست، سرو کله جوش‎ ها پیدا می‎شود. آکنه یک مشکل اساسی است که در صورتی که شما را درگیر کند، مدت‎ها باید به دنبال راه درمانی برای آن‌ها باشید یا با وجود آنها بر روی صورت خود کنار بیایید. این کار برای بسیاری از ما بسیار سخت است.

گاهی استفاده از کر‎م ‎های آرایشی که چربی زیادی دارند، به میزان چربی صورت شما اضافه کرده و با روغنی کردن پوست، آن را پر از جوش می‎کند. در این موارد علاوه بر اینکه نباید از کرم‌ها به‌ صورت طولانی استفاده کنید، باید در نوع پوست خود را شناخته و محصولات استاندارد و با کیفیت‌ تری تهیه کنید.

3. عفونت چشم

یک خطر جدی برای چشم‌ های شما . آن‌ها یکی از حساس‎ترین اعضای بدن هستند و عدم مراقبت از آن می‎تواند خسارت‎های جبران‌ ناپذیری به چشم‎ها وارد کند. بسیاری از افراد از ریمل ‎های ارزانی استفاده می‎کنند که در ظاهر کیفیت خوبی هم دارند اما در واقع مشخص نیست که چطور و کجا تولید شده ‎اند.

همچنین خط چشم ‎ها و سایه ‎‎های چشم هم در صورتی‌که تاریخ مصرف‎ شان تمام شده باشد یا از برندهای معتبر نباشند، باعث عفونت می‎شوند.

4. ریختن مژه ‎ها و ابرو

این کار، کار ریمل است. هرچقدر هم از ریمل‎ هایی با مارک‎ های خوب استفاده کنید، ریمل زدن مداوم می‎تواند باعث ایجاد مشکل برای مژه ‎های شما شود. سنگینی ریمل باعث ریختن آن‌ها می‎شود و به نظر نمی‎‌رسد کسی اینجا باشد که دلش بخواهد مژه ‎های طبیعی‌ اش را بر سر سهل‌ انگاری از دست بدهد. این اتفاق می‎تواند برای ابروها هم بیفتد.

سایه ابرو، ژل ابرو و مداد ابرو محصولاتی هستند که قرار است به شما کمک کنند. اما استفاده مداوم و طولانی از آن‌ها در هر شرایطی ، باعث ریختن موی ابرو شده و احتمالاً می‌دانید که با بالا رفتن سن دیگر موهای جایگزین رشد نخواهند کرد.

5. سرطان

محصولات آرایشی مقدار زیادی مواد شیمیایی دارند. هرچقدر ماندگاری یک محصول روی پوست یا لب شما بیشتر باشد، این امکان زیادتر می‎شود. البته این روزها برخی از محصولات کاملاً گیاهی تهیه می‎شوند اما سهم آن‌ها از بازار لوازم‌ آرایشی بسیار کم است.

محصولاتی هم که استاندارد نیستند و مشخص نیست که در کجا و با چه موادی تهیه می‌شوند هم مشکلات خودشان را دارند که سرطان تنها یکی از آن‌ هاست. سرطان ‎های پوست، خون و سینه در مورد کسانی که به‌ طور مداوم از لوازم‌ آرایش به‌ویژه از نوع بی ‎کیفیت استفاده می‎کنند همیشه در کمین است.

6. لک های پوستی

پوست ما به خاطر در معرض آفتاب بودن، در معرض لک‌ها هم هست. با بالا رفتن سن، این اتفاق تشدید می‎شود. اما یک‌ راه دیگر برای اینکه زیر چشم، روی بینی و گونه شما پر از لک شود این است که از لوازم‌ آرایش به‌صورت طولانی استفاده کنید. به‌ ویژه اگر این لوازم تقلبی یا غیراستاندارد باشند. این مسئله بسیار جدی است چون پوست دور چشم که بیشتر در معرض این مشکل قرار دارد حساس ‎تر از هر بخش دیگری بر روی صورت شماست.

7. اختلالات تنفسی

ماده سالیسیلیت موجود در برخی از مواد آرایشی باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود. رایحه برخی از کرم‌ها هم همین کار را می‌کند.

8. پیری زودرس

استفاده مداوم از لوازم‌ آرایش به‌ ویژه از نوع بی‌ کیفیت و غیراستاندارد آن می‎تواند به روند پیری پوست صورت شما سرعت بسیار بالایی ببخشد. وقتی پوست شما زیر لایه‌ ای از کرم‎ ها توان نفس کشیدنش را از دست می‌دهد و به‌ مرور چروک‎ ها هر روز بیشتر و عمیق ‎تر خواهند شد.

9.آسیب لبها

لبهای نرم و صورتی همیشه زیبا هستند ،رنگ تیره و پوسته پوسته شدن لب چهره را زشت میکند به همین منظور افراد برای اینکه دلرباتر شوند از رژلب مدت دار استفاده می کنند. این کار درخیلی مواقع به لب آسیب میزند چرا که به واسطه ی آن چربی لب از دست میرود و لب ترک میخورند و اگرخیلی اینکار را تکرار کنید به مغز آسیب میرسد و حتی موجب فشارخون بالا و ضعف درهماهنگی عضلات می شود.

10. ضعف ناخن ها

کوتاه کردن ناخن ها قدیمی شده و لاک زدن ناخن مد است؛ ناخن بدون لاک ساده بنظر میرسد .وقتی ناخنها را برای مدت کوتاهی لاک میزنید درطولانی مدت بیرنگ میشوند همچنین استفاده بیش ازحد ازمواد مانیکور و پدیکور ناخن ها را ضعیف و شکننده می کند و استون مواد موجود در لاکها به قوت ناخن ها آسیب میزند.

11. موانع رشد مو

چه دختران و چه پسران همگی موهای پرپشت را دوست دارند اما امروزه آسیب به رنگ و ریشه مو رایج است چون از مضرات ژلها ،سرم و نرم کننده هاب مو بی خبر هستید اما وقتی به ریزش مو ،شوره و خارش میرسیم متوجه می شویم باید از مصرف آن خود داری کنیم.

12. عفونت چشم

چشم ها نسبت به لوازم آرایشی بسیار حساس هستند ،درست است که ریمل مژه ها را زیبا تر می کند اما ممکن باعث ریزش آن شود؛ خط چشم و سرمه را هم اگر هر روز استفاده کنید باعث خارش ،سوزش ،قرمزی ،خشکی آب چشم ،حساسیت و عفونت می شود. سایه هم همین طور اگر وارد چشم شود عفونت را تشدید می کند.

رنگ و رو رفتگی پوست

ممکن است از کرم و رژگونه بسیار استفاده کنید اما مصرف زیاد آن باعث رنگ و رو رفتگی می شود و کم کم جای رنگ پوست طبیعی را میگیرد.

اختلالات پوستی

اگر بطور منظم از کرم ها و پودرها استفاده می کنید سدیم سولفات موجود در آن دیواره های محافظتی پوست را تا 10 درصد کاهش میدهد پس اگر احساس التهاب خارش قرمزی جوش کردید نشانه ی واضحی در توقف مصرف لوازم آرایشی است.

آلرژی پوستی

پارابن موجود در مواد ارایشی ریشه عفونت و آلرژی است حتی مواد عطری بطور منفی با نورخورشید واکنش نشان میدهد و لکه های تیره ای روی پوست ایجاد می کند.

سردرد

ازلحاظ علمی ثابت شده که مواد شیمیایی موجود در محصولات شیمیایی سردرد ایجاد می کند پوشاندن صورت بخصوص پیشانی با کرم بطور ناگهانی احتمال میگرن،  گیجی ،حالت تهوع و استفراغ را بالا میبرد که خستگی و ضعف را درپی دارد در واقع بوی لوازم آرایشی باعث سردرد می شود.

پف زیر چشم

اطراف چشم نسبت به مواد شیمیایی زودتر واکنش نشان می دهند هیچکسی تیرگی های زیر چشم را دوست ندارد ،مطالعات نشان داده علاوه برخواب نامنظم مواد آرایشی نقش مهمی را درپف زیر چشم دارد که پوشاندن آن با آرایش باعث تشدید می شود.

توصیه های عمومی هنگام استفاده از لوازم آرایشی

پس از صحبت درمورد خطرات و عوارض استفاده از لوازم آرایشی برروی پوست یا این حال به بررسی بهترین راه برای جلوگیری و کاهش خطرات احتمالی میپردازیم این نکات شامل موارد زیر است

هرگز آرایش را با دیگران به اشتراک نگذارید و همیشه از اسفنج تازه استفاده کنید.

همیشه از وسایل یکبار مصرف آرایشی یکبار استفاده کنید

آرایش همیشه به دور از آفتاب و گرما باشد گرما و نور می تواند به مواد نگهدارنده سازنده باکتری ها آسیب برساند ، بنابراین بهتر است در هوای گرم از آرایش در ماشین خودداری کنید.

در صورت وجود عفونت در سطح چشم، از لوازم آرایش استفاده نکنید و با شروع این مشکلات از همه لوازم آرایشی چشم استفاده نکنید.

مایعات را به محصولات آرایش اضافه نکنید مگر اینکه بسته بندی این امر را نشان دهد.

از اسپری های موجود در نزدیکی منابع گرما، آتش یا هنگام سیگار کشیدن استفاده نکنید، زیرا می توانند مواد قابل اشتعال داشته باشند.

نفس نکشیدن هنگام اسپری مو یا پودر، زیرا این می تواند منجر به بیماری های تنفسی شود.

لوازم آرایشی را دور از دسترس کودکان نگه دارید، زیرا حاوی فلز سرب است که می تواند منجر به مسمومیت با سرب شود.

کلام آخر

به‌ جای مصرف لوازم‌ آرایش بیشتر بر سلامت پوستتان تمرکز کرده و بر روی آن سرمایه‎ گذاری کنید. این کار هرچند زمان بیشتری می‌ برد اما مطمئن‌تر است. مصرف هر روزه محصولات سنگین را کنار بگذارید و در مورد لوازمی که مصرف می‎کنید بسیار هوشیار باشید.

راه حل

چک کردن تاریخ‌ مصرف،

خرید از محصولات معتبر و دارای شناسنامه مشخص و … بخشی از این هوشیاری است.

در صورتی‌ که غفلت کنید لطمات جبران‌ پذیری به پوست صورتتان وارد می‎شود.

پس با خرید لوازم‌ آرایش ارزان و بدون مارک مشخص و اصطلاحاً مترویی ، به‌ شدت پرهیز کنید.