۰ نفر

روش های مختلف کاشت مو / کدام روش کاشت مو بهتره است؟

۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۳۲
کد خبر: 675950
روش های مختلف کاشت مو / کدام روش کاشت مو بهتره است؟

اگر قصد کاشت مو دارید و به دنبال بهترین روش کاشت مو می‌گردید، با ما همراه باشید تا با انواع روش‌های موجود آشنا شده و بتوانید آگاهانه بهترین گزینه را انتخاب کنید.

جدید ترین و بهترین روش های کاشت مو

به گزارش اقتصاد آنلاین، کاشت مو یک روش جراحی ترمیم مو برای مردان و زنانی است که به طاسی دائمی مبتلا هستند. در این عمل جراحی، چندین دسته از گرافت های مو (یک یا چند فولیکول یا پیاز مو که ساقه آن‌ها از یک نقطه پوست سر خارج شده است) از نواحی پرپشتی که معمولاً در پشت سر هستند، برداشته شده و در نواحی بدون مو کاشته می‌شوند. فولیکول‌های موی منتقل ‌شده، مانند قبل به رشد خود در محل جدید ادامه می‌دهند. البته ممکن است موهای منتقل شده، بعد از مدتی ریخته و سپس شروع به رویش و رشد مجدد کنند.

کاشت مو برای درمان انواع مختلفی از مشکلات ریزش مو در سراسر پوست سر مانند خالی شدن موهای بالای پیشانی یعنی عقب رفتن خط رویش مو ، کم پشت شدن مو در ناحیه شقیقه ها و انواع الگوی ریزش موی سر مناسب است. مراقبت های پس از جراحی کاشت مو هم آسان هستند. وجود محصولات برتر مراقبتی مانند فوم پس از کاشت مو نیز مراقبت‌های پس از جراحی را بسیار آسان‌تر کرده‌ است.

مزیت جراحی کاشت مو

به طور کلی عمل کاشت مو یک راه ‌حل مؤثر برای طاسی محسوب می‌شود چرا که میزان موفقیت و رضایت‌بخشی آن بالاست؛ به‌ویژه هنگامی که با دیگر جراحی‌های ترمیم مو مقایسه می‌شود. روش‌های «گسترش بافت» و «کاهش منطقه طاسی» مثال‌هایی از سایر روش‌های ترمیم مو هستند.

در روش جراحی گسترش بافت، پوست سر را وادار به ساخت بافت جدید حاوی فولیکول موی فعال می‌کنند. برای انجام روش کاهش منطقه طاسی نیز یک قسمت از ناحیه پوست طاس یا کم‌موی سر جدا می‌شود تا خط رویش مو به جلو کشیده شده و ناحیه بدون مو را پر کند. اما میزان اثربخشی و رضایت از هیچ‌کدام از این روش‌ها به اندازه جراحی کاشت مو نیست.

کاشت مو

انواع روش‌های کاشت مو

به‌طور کلی دو شیوه اصلی کاشت مو وجود دارد که عبارت‌اند از استخراج واحد فولیکولی (FUE) و پیوند واحد فولیکولی (FUT).

ممکن است نام روش FUSS را نیز شنیده باشید، اما این یک روش متفاوت نیست. FUSS مخفف Follicular Unit Strip Surgery یا “جراحی نوار واحد فولیکولی” و نام دیگر روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) است.

تفاوت روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) با روش پیوند واحد فولیکولی (FUT)

هر دو روش عمدتاً مراحل مشابه بسیاری دارند و در نهایت به نتایج طبیعی و نسبتاً یکسانی می‌رسند. تفاوت اصلی در نحوه برداشت گرافت ها از ناحیه اهداکننده است.

در روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) موهای ناحیه اهداکننده به صورت جداگانه و تک‌تک برداشته می‌شوند و در صورت نیاز به گرافت‌های بیشتر، این کار می‌تواند زمان زیادی به طول انجامد.

در روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) یک نوار کوچک از پوست کف سر برداشته شده و سپس به تعداد بسیار زیادی گرافت جداگانه تقسیم می‌شود. این روند نسبت به روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) سریع‌تر انجام می‌شود اما با این حال این روش هم چند ساعت طول خواهد کشید.

مزایا و معایب پیوند مو به روش استخراج واحد فولیکولی (FUE)

دانستن نکات مثبت و منفی هر روش جراحی، به شما کمک می‌کند بتوانید مشاوره دقیق‌تری از پزشک خود دریافت کرده و با آگاهی بیشتری در این مورد تصمیم بگیرید.

مزایای روش استخراج واحد فولیکولی

از آنجایی که گرافت ها به صورت جدا از هم برداشته می‌شوند، پس از یک جراحی خوب، اسکار (جای زخم) قابل توجهی باقی نمی‌ماند. تنها ممکن است در چندین نقطه جای زخمی به اندازه سر سوزن ایجاد شود که به سختی قابل مشاهده خواهند بود.

این روش برای افرادی که به محض انجام کاشت، تمایل به کوتاه کردن موهای خود دارند، بسیار مناسب است.

این روش همچنین برای افرادی که به تراکم و پوشش بالای مو احتیاج ندارند، گزینه‌ای مناسب است. به همین دلیل هنگام عمل نیاز به برداشت تعداد بالایی از گرافت ها نیست.

بدون درد یا با درد اندک است که مسکن‌های بدون نسخه هم آن را تسکین می‌دهند.

نتایج طبیعی طولانی‌مدتی را در پی خواهد داشت.

دوران نقاهت در این روش کوتاه‌تر است، زیرا سوراخ‌های ایجاد شده برای برداشت گرافت بسیار کوچک هستند. اما در روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) یک زخم بزرگ‌تر و عریض‌تر در ناحیه اهداکننده ایجاد می‌شود و به همین دلیل روند بهبودی به زمان بیشتری نیاز دارد.

به دلیل وجود جای زخم در روش پیوند واحد فولیکولی (FUT)، ورزش و سایر فعالیت‌های فیزیکی باید محدود شوند؛ در حالی که در روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) بیمار سریع‌تر به فعالیت‌های روزمره خود باز می‌گردد.

در روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) می‌توان از موهای قسمت‌های دیگر بدن مانند قفسه سینه یا ریش نیز برداشت کرد.

در صورتی که پوست سر خیلی سفت یا افتاده (شل) باشد، استخراج واحد فولیکولی (FUE) به دلیل محدود بودن جای زخم ایجاد شده، گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

معایب روش استخراج واحد فولیکولی

کاشت مو از طریق عمل جراحی صورت می‌گیرد.

در روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) گرافت های بهتری به دست می‌آید. (هرچند روش SUT با ایجاد یک سری تغییرات در جهت رفع معایب استخراج واحد فولیکولی [FUE] با زنده نگه داشتن فولیکول‌های بیشتر پا به این عرصه گذاشته است.)

در صورت تکرار روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) تعداد جای زخم‌های احتمالی ایجاد شده افزایش می‌یابد در حالی که در روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) حتی اگر چندین بار در آینده تکرار شود، تنها یک جای زخم خواهید داشت.

برای انجام عمل استخراج واحد فولیکولی (FUE) لازم است که موهای سر یا ناحیه اهداکننده تراشیده شود.

این عمل ممکن است بیشتر از یک جلسه طول بکشد، زیرا برداشت گرافت‌ها به صورت تکی امری زمان‌بر است.

این روش نسبتاً گران‌قیمت است.

مزایا و معایب پیوند مو به روش پیوند واحد فولیکولی (FUT)

این روش در تعدادی از جنبه‌های مثبت و منفی خود، با روش ‌FUE مشترک، و در تعدادی از آن‌ها نقطه مقابل روش قبلی است.

مزایای روش پیوند واحد فولیکولی

در این روش تعداد گرافت بیشتری خارج می‌شود؛ بنابراین اگر به دنبال تراکم بالایی در موهای خود هستید، این روش احتمالاً برای شما مناسب‌تر است.

در روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) به دلیل وجود جای زخم نواری، بهتر است سر خود را اصلاح نکنید زیرا بلندی موها باعث پوشاندن جای زخم می‌شود؛ اما در استخراج واحد فولیکولی (FUE) قبل از عمل باید سر خود را بتراشید.

معمولاً برای انجام عمل پیوند مو به روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) زمان کمتری لازم است.

در روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) به دلیل اینکه فولیکول‌ها به صورت جداگانه برداشت شده و زمان بیشتری صرف می‌شود، هزینه جراحی نسبت به روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) بالاتر است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که پیوند واحد فولیکولی (FUT) روش ارزان‌تری است.

نتایج طبیعی حاصل از عمل پیوند در محل گیرنده معمولاً ماندگارتر خواهد بود.

معایب روش پیوند واحد فولیکولی

کاشت مو از طریق عمل جراحی صورت می‌گیرد.

بعد از عمل، یک جای زخم قابل توجه خواهید داشت. البته این زخم در پشت سر قرار دارد و اگر موهای خود را کوتاه نکنید، می‌توانید روی زخم را با مو بپوشانید.

روند بهبود در روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) طولانی‌تر است.

بعد از کاشت به روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) مجبور هستید که فعالیت‌ها و تمرینات ورزشی را محدود کنید و اگر می‌خواهید جای زخم را به حداقل برسانید، باید توصیه‌های مراقبتی بعد از عمل را بسیار جدی بگیرید.

اگر پوست سر خیلی شل یا سفت باشد، این روش گزینه مناسبی نیست.

بهترین روش کاشت مو کدام است؟

می‌توان گفت هر دو روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) و پیوند واحد فولیکولی (FUT) جدید بوده و میزان موفقیت‌ آن‌ها بالاست زیرا نتایج طبیعی را در پی خواهند داشت؛ البته به شرطی که توسط یک جراح بسیار ماهر انجام شوند که بتواند با انتخاب بهترین روش و به صورت حرفه‌ای عمل را انجام دهد.

در مقایسه با سایر روش‌های درمان طاسی، کاشت مو بهترین راه ‌حل برای رسیدن به یک نتیجه ماندگار است. با این اوصاف وقتی دو روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) و پیوند واحد فولیکولی (FUT) را با یکدیگر مقایسه می‌کنید، هرکدام ویژگی‌هایی دارند که باعث برتری یکی نسبت به دیگری می‌شود. اگرچه روش‌های بهینه شده‌ی FUE (که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت) امروزه در بسیاری از مراکز معتبر کاشت مو، به عنوان روش برتر معرفی می‎‌شوند.

مقایسه‌ای بین دو روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) و پیوند واحد فولیکولی (FUT)

در روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) تعداد گرافت‌های بیشتری برداشت می‌‌شود و هزینۀ عمل ارزان‌تر خواهد بود اما جای زخم ایجاد شده بیشتر بوده و روند بهبودی طولانی‌تر است.

در روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) جای زخم قابل مشاهده‌ای بر جای نخواهد ماند و به همین دلیل روند بهبودی سریع‌‌تر است.

روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) را می‌توان روی پوست سر شل یا سفت انجام داد در حالی که روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) در این شرایط توصیه نمی‌شود.

روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) نسبت به روش FUT هزینۀ بالاتری دارد.

همچنین باید توجه داشته باشید که گرافت‌های برداشته شده در روش FUE کمتر است. بنابراین اگر خواهان تراکم بالاتری از مو روی سر خود باشید، مدت زمان انجام عمل طولانی‌تر خواهد شد. البته باید بدانید تنها مسئله موثر در برداشت حداکثر تعداد گرافت‌ها، نوع روش جراحی نیست. شرایط ناحیه اهداکننده نیز بسیار مهم است.

در کل اینکه کدام روش کاشت مو مناسب‌تر است، به عوامل مختلفی مانند مدت زمان و میزان طاسی، میزان سفتی بافت پوست سر و نتایج مشاوره قبل از عمل بستگی دارد. جراح قبل از عمل در مورد گزینه‌های پیش‌ رو با شما صحبت کرده و نظر خود را در مورد بهترین روش کاشت مو ارائه می‌دهد.

بهترین روش کاشت مو در مردان

حدود 90 درصد مردان به الگوی طاسی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک دچار می‌شوند. پیوند مو برای این نوع ریزش مو مردان بسیار مناسب خواهد بود. در این موارد نواحی اهداکننده در کنار و پشت سر بسیار مناسب هستند؛ چرا که این نواحی تحت تأثیر هورمون دی هیدروتستوسترون که باعث ریزش مو در سایر نواحی سر می‌شود، قرار نمی‌گیرند.

هر دو روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) و پیوند واحد فولیکولی (FUT) گزینه‌های مناسبی برای مردان هستند. بهترین روش کاشت مو پیشنهادی، به قدرت مناطق اهداکننده، میزان موهای سر و سبک زندگی بیمار بستگی دارد.

بهترین روش کاشت مو در زنان

کاشت مو در میان بانوان خیلی رایج نیست چرا که ریزش مو در زنان متفاوت از مردان است. در زنان هورمون دی هیدروتستوسترون نواحی اهداکننده مو را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد و موها در تمامی نواحی سر و نه فقط در قسمت جلویی آن کم‌پشت می‌شوند.

کاشت مو در مردان بیشتر به منظور پرپشت شدن خط رویش مو و رفع نقاط طاسی انجام می‌شود؛ در حالی که مسئله اصلی در زنان کاهش حجم موها است.

کاشت مو در برخی موارد می‌تواند گزینۀ مناسبی برای زنان باشد که این موضوع با انجام مشاوره‌های پزشکی مشخص خواهد شد.

هر دو روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) و پیوند واحد فولیکولی (FUT) جزو بهترین روش کاشت مو برای زنان هستند اما روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) بیشتر توصیه می‌شود.

یکی از مزایای کاشت مو با روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) این است که می‌توان جای زخم را با موهای بلندتر پوشاند و میزان بیشتری از گرافت های با کیفیت را با این روش برداشت کرد. برای پیوند موی زنان مهارت و دقت بسیار بیشتری لازم است، بنابراین اطمینان از انتخاب جراح ماهر و کلینیک مجهز اهمیت بسیاری دارد.

آیا روش دیگری برای پیوند مو وجود دارد؟

احتمالاً نام روش‌های دیگری مانند DHI و SUT را نیز در زمینه جراحی پیوند مو شنیده‌اید. این دو روش با ایجاد یک سری تغییرات در جهت رفع معایب روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) ایجاد شده‌اند.

روش کاشت مستقیم مو (DHI)

کاشت مستقیم مو (DHI) همان روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) با اعمال یک سری تغییرات است. در روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) جراح قبل از کاشت گرافت های حاوی فولیکول‌های مو، به صورت دستی کانال‌ها یا شکاف‌هایی را در پوست سر ایجاد می‌کند.

اما در روش کاشت مستقیم مو از یک ابزار قلم‌مانند اختصاصی با شکل ویژه استفاده می‌شود که به صورت همزمان در پوست سر شکافی ایجاد می‌کند و گرافت مو درون آن قرار می‌گیرد.

روش SUT

در این روش گرافت ها با استفاده از پانچ‌های مخصوص از ناحیۀ اهداکننده که معمولاً در پشت سر قرار دارد، برداشته می‌شوند. سپس گرافت ها قبل از کاشت، منجمد می‌شوند زیرا با این کار، خطر از بین رفتن فولیکول‌ها به حداقل می‌رسد.

عوارض کاشت مو

عوارض کاشت مو در زنان و مردان می‌تواند مهم‌ترین دغدغه برای تصمیم‌گیری در مورد این جراحی باشد. از جمله عوارض احتمالی که حتی ممکن است در بهترین روش کاشت مو هم اتفاق بیفتد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گاهی اوقات موهای کاشته‌شده ظاهری تکه‌تکه و ناهمگون دارند؛ به‌ویژه اگر در کنار نواحی کم‌پُشت مو قرار گرفته باشند. این مسئله اغلب با جراحی‌های بعدی قابل اصلاح است.

ایجاد کشیدگی در پوست سر در بعضی از روش‌ها مانند «کاهش منطقه طاسی» می‌تواند منجر به ایجاد زخم‌های گسترده یا خون‌ریزی شود.

گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که گرافت بعد از پیوند، از سوی ناحیه گیرنده به خوبی پذیرفته نشود و به اصطلاح پس زده شود. در این صورت عمل کاشت باید تکرار شود.

مانند سایر عمل‌های جراحی خطر عفونت وجود دارد. البته پزشک برای جلوگیری از عفونت، تسکین خارش پوست سر و سوزش، روش‌های مراقبت بعد از عمل را به شما آموزش داده و محصولات تخصصی مراقبتی مانند شامپو یا فوم پس از کاشت را نیز تجویز می‌کند.

کلام آخر

بعد از 35 سالگی تقریباً دو سوم مردان گرفتار ریزش موی سر به طور محسوسی می‌شوند که این رقم پس از 50 سالگی به 85 درصد می‌رسد. این مشکل تنها مختص مردان نیست و زنان هم می‌توانند به ریزش مو مبتلا شوند.

در صورت مشاهده ریزش مو، قبل از وخیم شدن وضعیت به پزشک متخصص مراجعه کنید. در سال‌های گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در تکنیک‌ها و تکنولوژی عمل کاشت مو به وجود آمده که نویدبخش نتایج واقعی و طولانی‌‌‌ مدت برای بیماران بوده‌اند.

شما چه تجربه‌ای از کاشت مو داشته‌اید و از نظر شما بهترین روش کاشت مو کدام است؟ آیا اساساً کاشت مو را شیوه‌ای مناسب برای درمان طاسی می‌دانید؟ منتظر دریافت نظرات و تجربیاتتان هستیم.