۰ نفر

اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند؛

درخت گردوی هزار ساله، ثبت ملی شد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۰۰
کد خبر: 637037
درخت گردوی هزار ساله، ثبت ملی شد

درخت گردوی منطقه ورین دماوند تنها درخت مثمر شرق استان تهران است که 1000 سال قدمت دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، رییس اداره میراث فرهنگی و گردشکری شهرستان دماوند گفت: بیش از 15 درخت تا کنون در سطح شهرستان دماوند شناسایی شده که بین 800 تا 1300 سال قدمت دارند که تا امروز 4 اصله از این درختان به ثبت رسیده اند و بقیه در دستور کار ثبت ملی قرار دارند.

شهرام شریفی افزود: یکی از این درختان کهنسال درخت گردویی است که در منطقه ورین شهرستان دماوند در دامنه های رشته کوه البرز واقع شده و حدود 1000 سال عمر دارد.

شکری رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان دماوند گفت: در بررسی اولیه این درخت توسط کارشناسان منابع طبیعی مشخص شد عمر این درخت حدود 1000 سال و با ارتفاع بیش از 10 متر و قطر دو و نیم متر یکی از کهنسال ترین درختان این منطقه است.

میرزاکریمی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند گفت: طی تفاهم نامه ای که بین ادارات محیط زیست،میراث فرهنگی و منابع طبیعی شهرستان انجام شد مقرر گردید از این پس در گشت ها و سرکشی هایی که در منطقه برای حفاظت از منابع طبیعی و گونه های جانوری صورت میگیرد ، زیست مندان و درختان کهنسال این منطقه نیز در رصد حفاظتی این ادارات باشد تا بتوانیم این گونه های منحصر به فرد را برای آیندگانمان حفظ کنیم.