۰ نفر

رییس فراکسیون محیط‌زیست مجلس به اقتصادآنلاین گفت؛

احتمال تشدید بحران ریزگردها در تابستان / مجلس به رییسی نامه نوشته است

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۳۱
کد خبر: 636075
احتمال تشدید بحران ریزگردها در تابستان / مجلس به رییسی نامه نوشته است

بحران ریزگردها و آلودگی هوا مجددا بحث محافل عمومی شده است. گسترده‌تر شدن محدوده‌های جغرافیایی تحت تاثیر ریزگرد و گردوغبار و همچنین شروع این بحران در اردیبهشت ماه هشداری جدی برای تجربه این بحران در ابعادی گسترده‌تر است. از طرفی دیگر آلودگی هوا و قانون هوای پاک که ابهامات زیادی پیرامون آن وجود دارد به مسئله‌ای بحرانی بدل شده که دارای نقاط ضعف و ایرادهای بسیاری می‌باشد.

اقتصاد آنلاین-هانا پاکمند؛ فراگیر شدن بحران ریزگردها در اغلب مناطق کشور توجه بسیاری از مردم و کارشناسان را به خود جلب کرده است. با وجود گسترده بودن این بحران هنوز راهکاری کارآ و بلندمدت برای مقابله با گردوغبار در کشور انجام نشده و اقدامات صورت گرفته تنها در کوتاه‌مدت موثر بوده و در واقع بهبودی در شرایط بحرانی موجود صورت نگرفته است.

از طرفی دیگر آلودگی هوا و قانون هوای پاک که ابهامات زیادی پیرامون آن وجود دارد به مسئله‌ای بحرانی بدل شده که دارای نقاط ضعف و ایرادهای بسیاری می‌باشد. کاهش سرعت عمل در تشخیص وضعیت‌های اضطراری آلودگی هوا و اتخاذ اقدام های لازم در این وضعیت‌ها، تعارض و هم پوشانی میان بعضی مواد و کم توجهی به پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مبارزه با آلودگی هوا برخی از ایراداتی هستند که باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد. در ادامه به بررسی آخرین وضعیت پیش آمده این بحران‌ها در کشور می‌پردازیم.

مجلس چه برنامه‌ای دارد؟

سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیط زیست در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین برنامه مجلس برای مدیریت بحران ریزگردها را ارائه کرده و گفت: شروع بحران ریزگردها در اردیبهشت ماه هشداری جدی برای تجربه این بحران در ابعادی گسترده‌تر است. به نظر می‌رسد بحران ریزگردها طی تابستان امسال در بخش مرکزی کشور و در شهرهای مرزی گسترش یابد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از گسترش بحران ریزگردها یا حداقل کاهش پیامدهای آن باید از همین الآن دست به کار شد و الگوی مدیریتی مناسبی در دستور کار قرار داد. این موضوع در مجلس شورای اسلامی به شدت پیگیری شده و برنامه مشخصی برای دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده است. علاوه بر این پیشنهاداتی برای مدیریت این بحران در قالب نامه‌ای به ریاست جمهوری ارسال خواهد شد.

رفیعی ضمن اشاره به بحران ریزگردها به بررسی آخرین جزئیات از قانون هوای پاک پردخت و تشریح کرد: از همان سالی که فراکسیون محیط زیست مجلس تشکیل شد مسئله آلودگی هوا به طور جدی در دست بررسی قرار گرفت. اما در اجرایی کردن این قانون ضعف‌هایی وجود دارد که در تلاش هستیم تا این ضعف‌ها برطرف شود و بانگری‌ای در قانون صورت گیرد.

وی افزود: طی بررسی‌های انجام شده در فراکسیون محیط زیست، کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون کشاورزی ضعف‌ها و مشکلات این حوزه به طور کامل شناسایی شده و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که از بُعد وظایف نظارتی مجلس، اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس در دستور کار قرار بگیرد. در حال حاضر این آیین نامه در نوبت صحن قرار دارد و رای‌گیری آن انجام شده تا پرونده به قوه قضائیه ارسال شود.