۰ نفر

مشاور رییس فراکسیون محیط زیست مجلس؛

دیپلماسی محیط زیست باید فعال شود

۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۵۱
کد خبر: 628050
دیپلماسی محیط زیست باید فعال شود

مشاور رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: لازم است وزارت امور خارجه دیپلماسی محیط زیست را فعال کرده و کنسرسیومی را با عضویت کشورهای منطقه ایجاد کند تا با اجماع بین المللی ترکیه را تحت تاثیر قرار دهند، زیرا ریزگردها هزینه های زیادی به کشورهای منطقه بالاخص ایران در زمینه های درمانی و زیست محیطی تحمیل کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مصطفی نادری مشاور رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آلودگی و گرد‌و‌غبار اخیر در تهران دارای ۲ منشا داخلی و خارجی است، منشا داخلی آن دشت های اطراف تهران (دشت های شهریار و ورامین) می‌باشد که به دلیل فرونشست دشت‌ها و بروز خشکسالی در آنها پس از طوفان و بادی شدید، تبدیل به محلی برای خیزش ریزگرد می‌شود و منشا اصلی و عمده آن در کشورهای خارجی است.

وی گفت: کشورهایی مانند عراق، سوریه، اردن و عربستان منشا اصلی و عمده این ریزگردها هستند. دهه‌های گذشته عملیات مالچ پاشی در کشورهای عراق، سوریه و عربستان مانع ایجاد توده‌های گرد و غبار می‌شد اما هم‌اکنون این کشورها عملیات مالچ پاشی را متوقف کرده‌اند و همین موضوع یکی از دلایل ایجاد توده‌های گردوغبار است که علاوه بر خود آن کشورها، محیط زیست ایران را نیز تهدید می‌کند.

مشاور رییس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: همچنین اقداماتی که در کشورهای همسایه در زمینه‌های زیست محیطی انجام می‌شود باعث به حداکثر رسیدن این مخاطرات شده‌ است. برای مثال سدسازی هایی که در کشور ترکیه در حال انجام است یا عدم مدیریت منابع آبی در عراق که پس از حضور آمریکا در این کشور رخ داد، صدمات جدی به شرایط آب و هوایی منطقه زده است.

نادری در ادامه اظهار کرد: لازم است وزارت امور خارجه دیپلماسی محیط زیست را فعال کرده و کنسرسیومی را با عضویت کشورهای منطقه ایجاد کند تا با اجماع بین المللی ترکیه را تحت تاثیر قرار دهند، زیرا ریزگردها هزینه های زیادی به کشورهای منطقه بالاخص ایران در زمینه های درمانی و زیست محیطی تحمیل کرده است.

وی گفت: عملکرد ضعیف وزارت نیرو در دهه‌های اخیر در حصول شرایط فعلی تاثیر زیادی داشته است و شاهد عملکرد ضعیف وزارت نیرو در تمامی دولت‌ها بوده‌ایم. در سال های اخیر علی‌الخصوص سال ۹۸ بارش‌های فراوانی در کشور رخ داد که متاسفانه به دلیل عملکرد ضعیف سازمان های مکلف به مدیریت منابع، این فرصت‌ها از بین رفت. 

 مشاور رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه بیان کرد: یکی از نشانه های این مدیریت ضعیف را  پس از باراش های فراوان سال ۹۸ شاهد بودیم که مسئولان اعلام کردند وارد تر سالی شده‌ایم و کشور دیگر با مشکل کم‌آبی مواجه نخواهد بود و به همین دلیل مجوز کاشت برنج و توسعه صنایع صادر شد، ولی امروز شاهد ادامه‌دار بودن بحران کم‌آبی هستیم.

نادری افزود: در قانون هوای پاک به موضوع ریزگردها اشاره شده است و دستگاه های زیادی مسئولیت هایی در این زمینه دارند، بعضی از سازمان ها مانند هواشناسی وظیفه پیشینی و بعضی از آنها مانند وزارت کشور وظیفه پسینی در حوزه مدیریت بحران دارند. بر اساس این قانون، سازمان محیط زیست وظیفه دارد تا بررسی کند که کدامیک از سازمان‌ها در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: متاسفانه قریب به نیمی از دشت‌های کشور فرونشست داشته‌اند و به همین دلیل این دشت‌ها تبدیل به کانون های گردوغبار و معضلی در زمینه ریزگرد‌ها شده‌ اند به نحوی که با وزیدن باد، ریزگردها پراکنده شده و باعث آلودگی می‌شوند.

مشاور رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان گفت: برای حل شدن مشکل آب‌و‌هوا نیاز به ایجاد نهادی بالادستی داریم که سیاست‌های این زمینه را وضع کند و دولت‌ها مجری این سیاست‌ها باشند که دیگر با مشکل سلیقه‌ای عمل کردن مسئولان در این زمینه مواجه نشویم.