۰ نفر

جمعی از فعالان محیط زیست و دامداران محلی؛

مردم در اعتراض به احداث پتروشیمی میانکاله تجمع کردند + فیلم و عکس

۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۲۲
کد خبر: 623194
مردم در اعتراض به احداث پتروشیمی میانکاله تجمع کردند + فیلم و عکس

در پی زمین خوردن کلنگ احداث پتروشیمی در نزدیکی یکی از بکرترین مناطق شمال کشور، جمعی از دغدغه‌مندان محیط زیست شرق استان استان مازندران و اعضای جوامع محلی و دامداران حریم میان‌کاله در مرتع حسین‌آباد تجمع کردند و اعتراض خود را نشان دادند.

اقتصادآنلاین – سیده زینب رزم گیر؛ در چهارمین روز از اولین ماه ۱۴۰۱، جمعی از دغدغه‌مندان محیط زیست شرق استان استان مازندران و اعضای جوامع محلی و دامداران حریم میان‌کاله، در اعتراض به احداث ابرپروژه پتروشیمی در حریم میان‌کاله و مراتع ملی روستای حسین آباد زاغمرز به منظور تبادل نظر دور هم جمع شدند تا به این پروژه مخرب اعتراض کنند.

شنیده‌ها حاکی از این است که اخیرا کلنگ پتروشیمی شمال ایران در این منطقه به زمین خورده و فنس‌کشی احداث این پتروشیمی هم با وعده اشتغال آغاز شده است. ظاهرا اداره کل منابع طبیعی نیز این مرتع ملی را به این ابرپروژه اختصاص داده است. از آنجایی که صنعت پتروشیمی بسیار آب‌بر و آلاینده است و تمام فعالیت‌های کشاورزی، شیلاتی، دامداری و باغداری را به خطر می‌اندازد، این اقدامات باعث استرس و نگرانی مردم منطقه شده است.

چند ابرپروژه دیگر هم مثل نیروگاه شهید سلیمی نکا، بندر امیرآباد که خود حدود دو هزار و پنجاه هکتار از این اراضی را بلعیده است، در ساحل دریای مازندران در منطقه زاغمرز وجود دارد. این در حالی است که مردم منطقه نه تنها از این ابرپروژه‌ها بهره‌ای از اشتغال نبردند بلکه از انواع بیماری‌ها و آلودگی‌هایی که این صنایع به دنبال خود آوردند، آسیب دیده‌اند. با توجه به اینکه شمال کشور قدرت هضم آلایندگی‌ها را ندارد و چرخه کوتاه هیدرولوژی آب در فاصله نزدیک بین رشته‌کوه‌های البرز و دریای مازندران نمی‌تواند این آلودگی‌ها از بین ببرد، احداث این پتروشیمی مناطق بکر، کشاورزی، دامداری، شیلات، صیادی و پروزش ماهیان مختلفی که توسط مردم منطقه انجام می‌شد را در این منطقه تهدید می‌کند.

پتروشیمی میانکاله

تحمع میانکاله

تجمع میانکاله