۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بحران آب در کدام مناطق فاجعه می آفریند؟

۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۴۳
کد خبر: 623039
بحران آب در کدام مناطق فاجعه می آفریند؟

بر اساس گزارش سازمان ملل، ۷۷۲ میلیون نفر در سراسر جهان هنوز به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

اقتصاد آنلاین - سیده زهرا محمودی؛ بر اساس این گزارش همچنین 2 میلیارد نفر دیگر در سراسر جهان به آب سالم دسترسی ندارند؛ آب ناسالم باعث بیماری‌هایی مانند وبا، حصبه و هپاتیت A می‌شود و در مقایسه با بلایا و درگیری‌ها کشنده‌تر است.

کودکان به ویژه تحت تأثیر این بیماری های کشنده آب هستند. برنامه نظارت مشترک سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت برای آب آشامیدنی سالم نشان داد که افراد بدون دسترسی به آن در حال حاضر عمدتاً در آفریقا هستند.

از سوی دیگر، آمریکای جنوبی و مرکزی به جز هائیتی خدمات اولیه آب آشامیدنی را (که دسترسی به چاه ها یا چشمه های حفاظت شده در فاصله کمتر از 30 دقیقه تعریف می شود) به حداقل سه چهارم جمعیت در همه کشورها ارائه می دهند.

منطقه آسیا - اقیانوسیه هم معمولاً این خدمات اولیه را به حداقل سه چهارم مردم ارائه می دهد، به استثنای کامبوج و پاپوآ گینه نو. طبق گفته سازمان ملل، زمانی که یک منطقه 25 درصد یا بیشتر از منابع آب شیرین تجدیدپذیر خود را استخراج می‌کند، گفته می‌شود که تحت تنش آب است.

در سطح جهان در سال 2018، تنها 18.4 درصد از کل منابع آب شیرین تجدیدپذیر مصرف شده است؛ هرچند از نظر منطقه ای، در حال حاضر مکان هایی وجود دارد که مشکلات جدی را تجربه می کنند.

شمال آفریقا دارای سطوح تنش آبی بحرانی است، در حالی که آسیای مرکزی و جنوبی به عنوان مناطق دارای تنش آبی بالا طبقه بندی می شوند. همانطور که پیش‌بینی‌های موسسه منابع جهانی برای سال 2040 نشان می‌دهد، مشکلات درحال گسترش است.

در گزارش واحد اطلاعات اکونومیست آمده است: شهرنشینی سریع، رشد جمعیت، تغییرات اقلیمی و توسعه اقتصادی بر سیستم‌های آبی فشار وارد می‌کند. بر اساس این چشم انداز، 44 کشور تا سال 2040 با سطوح بسیار بالا یا بالای تنش آبی مواجه خواهند بود.

نقشه