۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با اقتصادآنلاین؛

خلف وعده وزارت کشاورزی درباره قیمت خرید حمایتی زعفران ۱.۵ ماه پس از قرارداد! / زعفران هر سال می تواند ۱.۵ الی ۲ میلیارد ارزآوری داشته باشد

۳ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۱۴
کد خبر: 690502
خلف وعده وزارت کشاورزی درباره قیمت خرید حمایتی زعفران ۱.۵ ماه پس از قرارداد! / زعفران هر سال می تواند ۱.۵ الی ۲ میلیارد ارزآوری داشته باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: شورای عالی زعفران در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی قیمتی را که قبلا تعیین شده بود، بالا عنوان کرده که این ۱.۵ماه پس از خرید حمایتی و انعقاد قرارداد بوده و موجب ضرر و زیان کشاورز شده و تبعات اجتماعی در پی خواهد داشت.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ محسن زنگنه، نایب رییس دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: متاسفانه امسال تعاونی روستایی در زمانی که قیمت زعفران در بورس حدود ۳۸ الی ۳۹ میلیون تومان بود، یک قیمت حمایتی براساس شاخص‌ها برای زعفران تعیین کرد، از جمله این شاخص‌ها کروسین زعفران  بود که ۲۳۰ اعلام شد و قیمت آن ۴۱ میلیون ۳۵۰ هزار تومان بود.

وی در ادامه توضیح داد: بعد از یک ماه و نیم بر اساس خبرهایی که ما به رسیده، شورای عالی زعفران نامه‌ای به جهاد کشاورزی زده است و در آنجا این قیمت را بالا عنوان می‌کند و پیشنهاد می‌دهد سطح کروسین از ۲۳۰ به ۲۹۰ و حتی ۳۱۰ و ۳۲۰ افزایش داده شود. متاسفانه به رغم اینکه یک ماه و نیم از خرید حمایتی گذشته و قرارداد بین کشاورز و تعاونی روستایی منعقد شده و بعضاً ۳۰ درصد پولشان را گرفتند، یک مرتبه جهاد کشاورزی براساس توصیه شورای عالی زعفران قیمت جدید اعلام کرده است. در صورتی که شورای عالی زعفران با کشاورز تعارض منافع دارد. چون آنها صادر کنندگانی هستند که منافعشان در کاهش قیمت است، با کشاورزی که منافعش در افزایش قیمت است، تعارض دارد.

زنگنه اشاره کرد: متاسفانه آنها بنا به توصیه، شرایط و استانداردهای خرید را تغییر دادند و کروسین را از ۲۳۰ به ۲۹۰ رسانده اند. به این معنا که حدود یک درصد زعفران‌های تحویل داده شده توسط کشاورزان مشمول این شاخص و استاندارد می‌شود. جمعی از نمایندگان به رییس جمهوری نامه نوشتیم و تذکر دادیم که این اتفاق خلاف شرع و قانون است و حتماً موجب ضرر و زیان کشاورز می‌شود و تبعات اجتماعی در پی خواهد داشت و خواستار این شدیم که جهاد کشاورزی بر اساس رویه پیشین حرکت کند. دوستان بیان کردند که پول نداریم، اما وقتی دولت پول ندارد راهش این نیست که قراردادی که بسته را تقلیل بدهد و باید منابع مالی  برای آن پیدا کنیم. از سوی دیگر زعفران هم مثل بسیاری از محصولات یک مرجع و صاحب مشخص ندارد. یعنی بورسی که باید حامی کشاورز باشد، در جهت فعالیت برخی صندوق‌های خاص کار می‎کند و عملکرد آنها باعث شده که ما هر روز شاهد افت قیمت زعفران در بورس کالا هستیم. در بورس متولی وجود ندارد و هیچ ارتباطی میان بورس کالا و جهاد نیست؛ در جهاد کشاورزی هم متولی که مصالح کشاورز، صادرکننده و فرآوری‌کننده را در نظر بگیرد، وجود ندارد.

این نماینده در خصوص صادرات زعفران گفت: ما هر سال طبق آمار رسمی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن صادرات زعفران داریم. البته بخشی هم قاچاق می‌شود و به صورت رسمی در کمرگ ثبت نمی‌شود. روند طبق ۲ الی ۳ سال گذشته کاملاً طبیعی بوده و آمار گمرک هم نشان می‌دهد همان میزان زعفران صادر شده است. من فکر می‌کنم تنها دلیل این است که عد‌ه‌ای تحت عناوینی، نهادهایی را تشکیل دادند که با منافع کشاورز تعارض دارند. زعفران کالایی است که ما انحصار تولیدش را داریم و می‌تواند کالای ارزآوری باشد. حتی ما پیش‌بینی می کنیم بین یک میلیارد و نیم الی ۲ میلیارد ارزآوری داشته باشد. اما به جهت منافع عده‌ای خاص که نفوذ هم دارند و مورد مشورت وزارتخانه و دستگاه‌های متولی هستند، وضعیت زعفران به این صورت درآمده است؛ امیدواریم جهاد شرایط را به همان اول برگرداند.