۰ نفر

نماینده چابهار درباره قطع میکروفن اش در مجلس: فیلم آن جلسه بازبینی شود

۱۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۲۶
کد خبر: 680025
نماینده چابهار درباره قطع میکروفن اش در مجلس: فیلم آن جلسه بازبینی شود

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات رئیس مجلس درباره قطع نشدن میکروفن وی حین بیان تذکر در جلسه روز یکشنبه مجلس خواستار بازبینی فیلم تذکر این جلسه شد و گفت: این خیلی بد اخلاقی است که از یک طرف میکروفن نماینده حین بیان تذکر قطع شود و از طرفی دیگر گفته شود که نه، ما این کار را نکردیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، معین الدین سعیدی، نماینده چابهار در واکنش به اظهارات محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درباره قطع نشدن میکروفن حین بیان تذکر وی در جلسه روز یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ مجلس گفت: امروز آقای درخشان نماینده ایرانشهر در جلسه صحن مجلس گلایه‌ای درباره قطع میکروفن بنده حین بیان تذکری در جلسه روز یکشنبه مطرح کردند که آقای قالیباف در پاسخ به او گفتند که این‌طور نبوده و وقت بیان تذکر تمام شده بوده است.

وی تاکید کرد: من خواهش می‌کنم دوستان فیلم را بازبینی کنند و مدت صحبت‌های من را اندازه گیری کنند و ببینند آیا من واقعاً از ۲ دقیقه وقت قانونی که در اختیار داشتم، استفاده کردم یا اینکه میکروفنم را قطع کردند؟ در فیلم نیز قابل مشاهده است که گفته می‌شود میکروفن را قطع کنید.

نماینده چابهار با بیان اینکه «این خیلی بد اخلاقی است که از یک طرف میکروفن نماینده حین بیان تذکر قطع شود و از طرفی دیگر گفته شود که نه، ما این کار را نکردیم»، افزود: خواهشم از عزیزان هیئت رئیسه مجلس این است که فیلم تذکر بنده را مورد بازبینی قرار دهند.

سعیدی همچنین درباره طرح برخی اظهار نظرها درباره اتفاقات استان سیستان و بلوچستان طی روزهای گذشته در مجلس گفت: توصیه من این است که واقعیت‌های آن منطقه دیده شود و افرادی که درباره سیستان و بلوچستان اظهاراتی را مطرح کرده‌اند را به تعابیری که مقام معظم رهبری درباره مردم بلوچستان دارند، ارجاع می‌دهیم؛ تعابیری که برخی استفاده می‌کنند، ساخته ذهن‌شان است و هیچ نسبتی با واقعیات حوادث آنجا ندارد.

وی ادامه داد: به برخی از این عزیزان می‌گویم که اگر در این شرایط نمی‌توانند کنار مردم استان سیستان و بلوچستان باشند، حداقل با حرف‌های خود نمک بر زخم‌های مردم نزنند.

 عبدالناصر درخشان در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار کرد: در جلسه روز یکشنبه اتفاقی افتاد که در شأن مجلس نبود؛ متاسفانه تریبون یکی از نمایندگان در حین صحبت قطع شد.

وی ادامه داد: مگر نه این‌که نماینده می‌تواند آزادانه و با حریت حرف بزند، پس این چه بدعت عجیبی بود که میکروفون نماینده را قطع می‌کنید؟ انتظار می‌رود که نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم این ظرفیت را داشته که هر صدایی را که در مجلس بلند می‌شود، بشنوند؛ تریبون مجلس شورای اسلامی متعلق به همه نمایندگان است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: تریبون آن نماینده قطع نشده بود، وقت تذکر دو دقیقه‌ای بود که این زمان تمام شد. پس بلندگویی قطع نشده است البته که اقدامی خلاف آیین‌نامه انجام شده بود، چون آن نماینده از وقت نماینده دیگر برای تذکر استفاده کرد و جابجا شدن نام نمایندگان برای بیان تذکر خلاف آیین‌نامه است.

معین الدین سعیدی نماینده چابهار در دقایق پایانی جلسه علنی نوبت عصر روز یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ مجلس، تذکری درباره اتفاقات ۸ مهر زاهدان و همچنین وقایع اخیر در خاش مطرح کرد؛ تذکری که با مخالفت تعدادی از نمایندگان با فریاد «دو دو» مواجه شد.

اما آن‌چه این تذکر را از سایر تذکرات نمایندگان مجلس متمایز کرده،‌ محتوای تذکر و برخورد هیئت رئیسه با آن بود؛ سعیدی از جریحه‌دار شدن احساسات مردم سخن گفت و از برخورد مسلحانه انتقاد کرد و خواستار همدردی مسوولان با مردم و مجازات عاملان این حوادث در هر لباس و جایگاهی شد.

در خلال بیان این اظهارات، تعدادی از نمایندگان به نشانه مخالفت «دو دو» کردند؛ ‌رویه ای معمول در مجلس که برای اعلام نظر مخالف از آن استفاده می‌شود و در مقابل هم برای بیان نظر موافق هم «چهار چهار» می‌کنند.

علی خضریان، مجتبی توانگر، هادی بیگی‌نژاد و محمدتقی نقدعلی از جمله نمایندگانی بودند که به صورت ایستاده و با در دست داشتن کتاب آیین‌نامه داخلی مجلس خواستار بیان تذکر و همچنین ممانعت از ادامه صحبت نماینده چابهار شدند؛ در واکنش، ابتدا عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس که اداره جلسه را به عهده داشت،‌ از نمایندگان خواست که اجازه دهند سعیدی تذکرش را بدهد اما وقتی صحبت سعیدی به این  جا رسید که «چرا نحوه مقابله با معترضان در استان سیستان و بلوچستان با استان دیگر متفاوت است» و بعد اشاره‌ای به آمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر در بلوچستان داشت، مصری سه بار پشت سر هم گفت: «آقای سعیدی!»؛ به نظر می‌رسد این واکنش اعتراض‌آمیز مصری برای بیان صحبت‌های این نماینده مجلس بوده است.

البته که این پایان ماجرا نبود؛‌ در این هنگام کریمی فیروزجایی عضو هیات رییسه مجلس دو بار از بخش فناوری مجلس خواست که میکروفون سعیدی را قطع کنند؛‌ دستوری که به نظر می‌رسد بخش فناوری هم آن را اجابت کرد چون تذکر دو دقیقه‌ای معین‌الدین سعیدی زودتر و در حدود یک دقیقه و ۳۰ ثانیه مطرح شد.

بعد از پایان تذکر سعیدی، احمد امیرآبادی فراهانی دیگر عضو هیات رییسه مجلس از مصری رییس جلسه، خواست که به این تذکر پاسخ دهد و اضافه هم کرد که رییس جلسه بگوید «در آن‌جا حمله مسلحانه به کلانتری شده است»؛ ‌البته که تعدادی از نمایندگان نیز در مقابل جایگاه هیات رییسه تجمع کرده بودند و خواستار پاسخ به اظهارات نماینده چابهار شدند.

زمانی که مصری قصد پاسخ به  تذکر سعیدی را داشت، باز هم تعدادی از نمایندگان با فریاد خواستار پاسخ شدند که امیرآبادی از این نمایندگان معترض خواست که اجازه داده تا مصری جواب تذکر سعیدی را بدهد؛‌ نایب رییس مجلس در پاسخ به تذکر مصری گفت: «وقتی در منطقه یا در محلی، حمله مسلحانه به نیروی انتظامی می‌شود، آیا می‌خواهید برای آنها شیرینی پخش کنیم؟ آیا می خواهید از کیان مملکت دفاع نکرده و در برابر کسانی که در سرشان تجزیه ایران است،‌ سر تعظیم فرود آوریم؟ ما از ملت سیستان و بلوچستان دفاع می‌کنیم و دفاع نیروی انتظامی ما به خاطر عِرض و ناموس مردم سیستان و بلوچستان بوده است.»

در نهایت مصری به سعیدی گفت که «از دغدغه او ممنونیم»؛‌ پاسخ‌هایی که با «احسنت،‌ احسنت» گفتن این نمایندگان معترض مواجه شد.