۰ نفر

در صحن مجلس؛

موافقان و مخالفان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۹:۵۹
کد خبر: 677932
موافقان و مخالفان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مطابق بند ۱ ماده هشت آیین‌نامه و مواد ۲۲۴ و ۲۲۵ حداکثر زمان برای استیضاح وزیر پنج ساعت است که دو ساعت آن به استیضاح کننده‌ها و سه ساعت آن به وزیر تعلق دارد.

براساس برنامه ‌ریزی صورت گرفته؛ به مدت یک ساعت و نیم استیضاح کنندگان فرصت دارند مطالب خود را مطرح کنند و از آنجا که رییس جمهور در جلسه حضور ندارند سپس وزیر یک ساعت و نیم فرصت دارد تا مطالب خود را مطرح کند که می‌تواند بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد.

البته رییس جمهور هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی در نامه‌ای ضمن تشکر از نمایندگان اعلام کرد که به دلیل استقبال از نخست وزیر ارمنستان نتوانسته در جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور یابد.

نامه سید ابراهیم رییسی به نمایندگان که توسط فاطمی امین در جلسه خوانده شد را اینجا بخوانید.

سپس به مدت ۳۰ دقیقه دو نفر از استیضاح‌ کنندگان مطالب خود را بیان کرده و در نهایت مجددا وزیر ۳۰ دقیقه فرصت دارد از خود دفاع کند. به دلیل ضیق وقت برنامه ‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شده تا جلسه استیضاح در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به پایان برسد.

معاون اول رییس جمهور، رییس دفتر ریاست جمهوری و وزرای اقتصاد، صمت و ارتباطات و معاون پارلمانی ریاست جمهوری برای حضور در نشست علنی امروز مجلس حضور دارند.

خرید خودرو به آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است

جلال رشیدی کوچی به عنوان موافق استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: آقای فاطمی امین شما فردی پاک و سالم هستید اما شرط پذیرش هر نوع مسئولیت در جمهوری اسلامی ایران علاوه بر سالم بودن، توان مدیریتی است. به عبارت دقیق‌تر شرط کافی برای وزارت توان مدیریت، برنامه ‌ریزی، شجاعت و ایستادن در برابر مافیای زر و زور و تزویر است.

وی ادامه داد: ابتدا به نظر می‌رسید که شما کفایت و توانمندی لازم برای مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت را دارید اما بعد از چند ماه نقاط ضعف شما مشخص شد که من مشخصا می‌خواهم به موضوع خودرو بپردازم.

رشیدی کوچی با بیان این‌که انتظار ما از دولت فسادستیز و انقلابی ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی زیاده‌خواهان به ویژه خودروسازان بود نه این‌که خدایی ناکرده با همراهی با آنها دستوراتشان را اجرا کنند، اظهار کرد: مگر مقام معظم رهبری نفرمود که مردم از خودروسازان ناراحت هستند شما در راستای رفع دغدغه رهبری چه کردید؟ مگر در جلسات مختلف به ویژه جلسه سران قوا نگفتید که اجازه افزایش قیمت خودرو را نداده و در جهت کاهش قیمت تلاش می‌کنیم، پس چه شد؟

وی با اشاره به افزایش قیمت خودرو با ارائه چند مثال گفت: در مهرماه سال گذشته قیمت پژو پارس ۲۸۰ میلیون بود که این میزان در آبان‌ماه امسال به ۴۶۰ میلیون تومان رسید ساینا ۱۶۰ میلیون بود ۲۴۰ میلیون تومان شده است همچنین قیمت پژو ۲۰۷ در مهرماه سال ۱۴۰۰، ۳۷۰ میلیون بود که در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ به ۶۲۰ میلیون تومان رسید؛ خرید خودرو برای مردم به ویژه جوانان تبدیل به آرزوی دست نیافتنی شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آیین‌نامه واردات خودرو ادامه داد: بسیاری از جوانان دغدغه‌مند و گاها معترض اولین اعتراض‌شان به موضوع معیشت و بعد موضوع خودرو است یکی از آنها می‌گفت که حتی به فرض داشتن کار با حقوق ماهی ۲۰ میلیون تومان بعد از ۱۲ سال نمی‌تواند حتی یک پراید بخرد. چرا در این شرایط آیین‌نامه خودرو را به گونه‌ای تنظیم کردید که خودروی ۸۰ هزار دلاری در داخل کشور به ۷۰۰ هزار دلار به فروش برسد یا قیمت خودروی ۲۴ هزار دلاری با مونتاژ به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود؟ چرا واردات خودرو باز هم در اختیار شرکت‌های خودروسازی داخلی قرار گرفته آیا نمی‌شد با منشاء ارز خارجی واردات خودرو صورت گیرد.

رشیدی کوچی در پایان اظهار کرد: برخی می‌گویند که وزیر نمی‌تواند در برابر این افراد مقابله کند اینها چه کسانی هستند که زور مجلس شورای اسلامی، وزیر و دولت به آنها نمی‌رسد هر چه دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند؛ قصه خودرو غصه پردردی است از نمایندگان مجلس می‌خواهم اجازه دهند فرد جدید و قوی‌تری در وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور پیدا کرده تا این وزارتخانه در مسیر خود حرکت کند.

فاطمی امین در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است

حسن نوروزی نماینده رباط کریم و نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در جلسه روز سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) طی سخنانی به عنوان موافق استیضاح گفت: به نظر من آقای فاطمی امین تحصیلکرده ایران و جوانی متدین که تا امروز سکاندار وزارت صمت است در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است.

وی افزود:  آقای فاطمی امین در رابطه با خودرو ‌۸ ماه قبل در این مجلس قول داد که ایران‌خودرو و سایپا را طی ۲ ماه به صاحبان اصلی خود واگذار کند اما این کار تاکنون صورت نگرفت؛ چرا او این دروغ را مرتکب شد؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر دلار ۴۰ هزار تومان حساب شود قیمت واقعی یک خودروی پژو که ۱۰ هزار دلار است، باید ۲۷۰ تا ۲۹۰ میلیون تومان باشد؛ هرچه از این سمت ارزانتر به بازار عرضه شود، از جیب سهامداران خودرو هزینه می‌شود؛ روزانه صدها میلیون‌ از جیب سهامداران خودروسازی به حسب دلالان واگذار می‌شود این درحالی است که وزیر پاکدست باید دقت داشته باشد.

نوروزی همچنین از فاطمی امین خواست تا درباره تاخیر و تعلل در واگذاری سهام خودروسازان علیرغم مصاحبه های تلویزیونی و قول های قبلی وزیر صمت، طولانی شدن فرایند پذیرش خودروهای پرتیراژ داخلی در بورس کالا و کاستن از جیب سرمایه گذاران و شرکا پاسخ دهد و گفت: در رابطه با سیمان وزیر گفته که کیسه سیمان را از ۱۰۰ هزار تومان به ۴۹ هزار تومان رسانده است این درحالی است که امروز سیمان در کارخانه به قیمت کیسه‌ای ۲۳ هزار تومان تحویل داده می‌شود؛ این اختلاف قیمت تا ۴۹ هزار تومان در جیب چه کسانی می‌رود؟

وی با تاکید بر اینکه وزیر به وظایف خود عمل نکرده است، اظهار کرد: وزیر صمت عضو کمیته پول‌شویی است و بر اساس آیین نامه داخلی پولشویی مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد، اما آقای فاطمی امین یک مرتبه هم در جلسات این کمیته حضور نیافته است؛ آقای فاطمی امین پاسخ دهد که آیا امروز پول‌شویی در ایران خودرو و سامانه تجارت وجود دارد یا خیر؟

وزیر صمت درک مناسبی از واقعیت‌های صنعت خودرو ندارد

صدیف بدری در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح نه تنها تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه برای جامه عمل پوشاندن به برنامه‌های وزرا را فراهم می‌کند. بنده قصد دارم در مورد فعل و انفعالاتی که در ۱۴ ماه اخیر در بازار خودرو گذشته است مواردی را مطرح کنم.

وی ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت سال گذشته در همین مجلس از برنامه‌های خود برای اصلاح رویه‌های نادرست موجود در صنعت خودرو رونمایی کرد. همه ما نیز با آقای فاطمی امین هم نظر بودیم چرا که باید میزان تولید خودرو افزایش یافته و تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود اما امروز بعد از ۱۴ ماه به کجا رسیده‌ایم؟

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: میزان عرضه خودرو همچنان تناسبی با متقاضیان بازار خودرو ندارد. عرضه ۲۰۰ هزار خودروی پارک شده در پارکینگ خودروسازها به بهانه افزایش قیمت به معنای افزایش تولید نیست. همچنان در بازار خودرو در بر روی پاشنه پیشین می‌چرخد. یکی دیگر از وعده‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت بهبود کیفیت خودرو بود که از دغدغه‌های نمایندگان مجلس و رهبر انقلاب می‌باشد.

بدری ادامه داد: رهبر انقلاب در این زمینه تاکید کرد با وجود حمایت زیادی که از صنعت خودروسازی صورت گرفته است کیفیت خودرو خوب نبوده و مردم ناراضی هستند. سالانه ۱۷ هزار نفر از هموطنان‌مان جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند و ۳۶۰ هزار نفر با جراحات مختلف در حوادث رانندگی نیز مواجه هستند. بنده اکنون از نمایندگان می‌پرسم شما کیفیت خودروهای داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از وعده‌های بر زمین مانده وزیر صنعت، معدن و تجارت حذف قرعه‌کشی خودرو است که به دفعات این وعده را دادند اما با ورود به سال جدید موضع وزارت صنعت ۱۸۰ درجه تغییر کرد و به یکباره اعلام کردند که نمی‌توان قرعه‌کشی را یک شبه حذف کرد. از دیگر وعده‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش قیمت تمام شده خودرو است. آنچه که در بازار خودرو می‌گذرد کمترین تشابهی با اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت ندارد.

وی ادامه داد: هیچ حرکت مثبتی در کنترل بازار و خروج دلالان صورت نگرفته است یکی از اصلی‌ترین وعده‌های وزیر برای پرکردن شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا و ایجاد فضای رقابت بین خودروسازان بحث واردات خودرو بود که هنوز نیز تحقق نیافته است. در بحث واردات شرکت‌های وارد کننده و برندهای وارداتی بحث‌های جدی وجود دارد چه شرکت‌هایی و چه افرادی برای واردات خودرو صلاحیت گرفتند؟ همین خودروسازان در لیست شرکت‌های وارد کننده جای داده شدند این وضعیت مورد قبول نیست.

بدری در ادامه تاکید کرد: عدم تحقق برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو حاکی از عدم درک مناسب این وزیر از واقعیت‌های بازار خودرو است و قابل توجیه نیست. عدم کاهش قیمت خودرو تعلل در واردات بازار خودرو باعث بلاتکلیفی در بازار شده و امروز ساماندهی بازار خودرو نیازمند یک رویکرد جدید و عزم جدی است.

وی ادامه داد: عدم توجه به شایسته سالاری در این وزارتخانه و ورود بیش از ۷۰ نفر از افرادی که حتی یک ساعت نیز تجربه کاری نداشته و به صورت فامیلی و هدایت شده در این وزارتخانه حضور یافته‌اند قابل قبول نیست. قیمت‌های افسارگسیخته کالاهای مختلف قابل قبول نمی‌باشند. در جلسات متعددی وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارش‌های نظارتی از بازار ارائه کردند که هیچ سنخیتی با قیمت‌های واقعی در جامعه و مغازه‌ها ندارند. افزایش چندصد درصدی قیمت اقلام ضروری مردم به هیچ وجه قابل قبول نیست. از نمایندگان انتظار می‌رود به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رای دهند.

آقای وزیر، دوران ان‌شاءالله ماشاءالله تمام شده است

هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز سه شنبه به عنوان موافق استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت خطاب به نمایندگان گفت: اینکه از همان ابتدای جلسه دو دو (به نشانه مخالفت نمایندگان) می‌کنید، از کجا آمده است، آیا از تماس‌های پشت پرده و فشار و لابی آمده است؟

وی خطاب به رییس جمهور گفت: آقای رییس جمهور شما امید میلیون‌ها ایرانی هستید، روزی که انتخاب شدید سنگینی مسئولیت درک کردید، مردم با هزاران آرزو و امید پای صندوق‌های رای آمدند چون به دنبال کارآمدی، مبارزه با فساد و حل مشکلات از مردان اجرایی بودند، اما اکنون شرایط اقتصادی بر آنها سخت شده است.

وی با اشاره به تذکرات قبلی نمایندگان درباره وضعیت خودرو، گفت: مجلس یازدهم به تعبیر رهبری انقلابی‌ترین مجلس است و بسیار خوب و ولایی عمل می‌کند. پس لازم است که این موضوع را به نمایندگان یادآوری کنم.

نماینده نیشابور با یادآوری حرف‌های فاطمی امین در جلسه رای اعتماد، تاکید کرد: آقای فاطمی امین شما در روز رای اعتماد بالای ۵۲۰ بار گفتید که ان‌شاءالله شرایط را درست می‌کنید. بهار و تابستان رفت و پاییز سخت و سرد آمد. بی تدبیری نکنید، آقای وزیر دوران ان‌شاءالله ماشاءالله تمام شده، مردم احترام، کار و اقدام انقلابی می‌خواهند. مردم از گرانی و تورم به سطوح آمده‌اند.

چنارانی با بیان اینکه قیمت مصالح ساختمانی لحظه به لحظه بالا می‌رود، گفت: آقای وزیر خبر دارید که لاستیک را گرانتر می‌فروشند. شما وعده کنترل بازار را دادید، اما بازار صعودی شده است. به جای کنترل جلوی این تورم و صعود بازار را بگیرید.آقای وزیر مدیران شما فقط پشت تریبون حرف‌های خوب می‌زنند، اما در عمل برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارند.

وی خطاب به نمایندگان یادآورشد: سه ماه طول کشید تا استیضاح از کشوها خارج شده و به صحن برسند. شما نمایندگان فقط شش ماه دیگر برای گزارش به مردم فرصت دارید. آنچه امروز از نارضایتی در کف بازر می‌بینیم ۳۰ درصد آن به عملکرد وزارت صمت بر می‌گردد، اما این وزارتخانه برای رفع نارضایتی چه کرده است.

وی با انتقاد از وضعیت خودرو گفت: در شرایطی که رهبری از وضعیت خودرو انتقاد کرده است، نه تنها این وضعیت بهتر نشده که سالیانه قیمت خودرو زیاد می‌شود و خودرو تبدیل به ارابه مرگ شده که البته مردم برای به دست آوردن همین ارابه مرگ هم هزاران راه را باید بروند که از جمله آن قرعه کشی خودرو، توهین به شعور مردم است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه خودروهای داخلی با استانداردهای روز دنیا فاصله زیادی دارد، افزود: اگر امروز نمایندگان مجلس رای مخالف به استیضاح دهند، فردا که تذکر به وزیر صمت دادند ما امروز را به آنها یادآوری می‌کنیم.

چنارانی در پایان با تاکید بر اینکه باید انحصار خودروسازی در ایران بشکند، گفت: من رییس فراکسیون نمایشگاه‌ها هستم، امروز ما به کجا رسیدیم که رییس روابط عمومی خندوانه مسئول نمایشگاه‌ها شده است.

فاطمی امین به وعده هایش در روز اخذ رای اعتماد عمل نکرده است

سیدمرتضی حسینی در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رییس‌جمهور پرتلاش؛ قرار بود این استیضاح ۳ ماه پیش به جریان بیفتد، اما با قول و قرارهای آقای وزیر و جنابعالی و وساطت رییس مجلس استیضاح کنندگان به امید بهتر شدن شرایط و بهبود وضعیت صنعت، معدن و تجارت و انجام تغییرات و اصلاحات لازم از پیگیری استیضاح صرف نظر کرده و به دولت مهلت دادند، اما آقای وزیر و دولت به وعده های خود عمل نکردند.

وی در ادامه خطاب به رییس جمهور اظهار کرد: مردم و نمایندگان امید زیادی به دولت شما خصوصا در  بحث کنترل بازار، کنترل قیمت‌ها، سر و سامان دادن به تولید و رفع مشکلات صنایع و معادن به ویژه در خودروسازی و فولاد بسته بودند و انتظار داشتند تولید در بخش های مختلف با افزایش کمّی و کیفی روبرو و موانع موجود برداشته شود، ولی با تاسف باید گفت نه تنها حرکت چشمگیری در این زمینه مشاهده نشد بلکه کار به جایی رسید که عده ای از تولیدکنندگان و کارآفرینان راه خروج از کشور را در پیش گرفتند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: حتی این مساله به معدنچیان و کارگران معدن نیز سرایت کرد و اکنون تعدادی از معادن علاوه بر اینکه ماشین و دستگاهی برای بهره برداری ندارند با کمبود نیروی متخصص نیز مواجهند. همچنین خام فروشی و عدم فراوری همچنان در اغلب معادن جاری است.

حسینی در ادامه با مرور کارنامه وزیر صمت تصریح کرد: مرور کارنامه ایشان در ۱۴ ماه نشان می دهد که وی به هیچ یک از وعده های خود در روز اخذ رای اعتماد عمل نکرده است. وعده هایی مانند رفع کمبودهای داخلی و کم اثر کردن تحریم های خارجی، حذف امضاهای طلایی، تامین مصالح ساختمانی برای ساخت یک میلیون مسکن، توسعه صنعت خودروسازی و خصوصی شدن شرکت های خودروسازی و افزایش تولید و بالا بردن کیفیت خودرو عملی نکردند.

وی افزود: آقای وزیر؛ شما در این ۱۴ ماه نه تنها نتوانستید بر مافیای خودروسازی غلبه کنید بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت اهداف آنها حرکت کردید. مردم بعد از سال ها نارضایتی از صنعت خودروسازی و کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی، از وزیر انقلابی دولت رییسی انتظار داشتند بتوانند مانند مردم سایر کشورها به خودروهای مجهز و  استاندارد روز دنیا دسترسی داشته و حسرت ماشین خوب را به گور نبرند.

نماینده مردم میانه در مجلس یادآور شد: یک سال پیش در دیدارهای مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با رییس جمهور به ایشان عرض کردم اکنون جهاد اکبر ما با الهام از تعلیمات نبوی این است که با فساد مبارزه کنیم و اگر در بحث مبارزه با فساد که عمده ترین آن در وزارت صمت است و از بین بردن باندهای فساد اقدام جدی نکنیم، قطعا در سایر بخش ها موفق نخواهیم شد.

حسینی در ادامه گفت: در این دیدارها به رییس جمهور و معاون اول ایشان عرض کردم که سال هاست سه مافیا در کشور داریم و مافیای خودروسازی است که هر دولتی را در خود هضم می کند؛ کدام یک از نمایندگان و آحاد ملت از صنعت خودروسازی راضی است؟

وی افزود: چگونه است که این دو شرکت خودروساز داخلی تمام ساخت خودروها را در اختیار گرفته اند و نمی گذارند واردات خودرو به شکلی که در سایر کشورها انجام می گیرد آزاد انجام شود و همچنین نمی گذارند صنعت خودروسازی دیگری در کشور شکل بگیرد؟ چرا باید ملت مت مجبور باشند از خودروهای بی کیفیت و ارابه های مرگ استفاده کنند؟ اگر مافیا در دولت آقای رییسی رفع نشود در چه دولتی رفع خواهد شد؟

نماینده مردم میانه یادآور شد: در همان جلسات به رییس جمهور عرض کردم که دومین مافیا در کشور که به هیچ صراطی مستقیم نیست مافیای بانکی است و مصوبات مجلس را رعایت نمی کنند و همچنان مبتلا به ربا است. همچنان در ارائه تسهیلات کلان به اشخاصی که خودشان تمایل دارند اقدام می کنند اما در ارائه تسهیلات به زوج های جوان کارشکنی می کنند.

حسینی در پایان مافیای بعدی را که رهبری نیز بر آن تاکید داشته اند مافیای قاچاق کالا و واردات دانست و گفت: وزیر صمت به ما بگوید آیا وزارت صنعت و معدن فعلی ما تفاوت قابل درک و معنی داری با وزارت صمت دولت قبلی پیدا کرده است؟

گوشت واردات خودرو را دست گربه سپرد

ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه روز سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) طی سخنانی به عنوان موافق استیضاح گفت: از همان ابتدا نسبت به توان، تجربه و تخصص آقای فاطمی امین برای عمل به وعده‌هایش تردید جدی داشتیم و در حال حاضر کارنامه ایشان خالی از عمل به وعده ها بوده و به فاز تخریب اقتصادی کشور و نابودی اعتماد عمومی رسیده است.

وی افزود: وزیر صمت بارها به مجلس احضار شد تا درباره میران تحقق وعده‌ها توضیح دهد اما هر بار نمایندگان سوال‌کننده نسبت به قبل ناامیدتر شدند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به فاطمی امین اظهار کرد: آقای وزیر چرا بدون کارشناسی وارت وزارتخانه را دگرگون کردید؟ ۷۱ نفر از منصوبان تان را از خارج از وزارتخانه آوردید که برخی حتی یک روز تجربه نداشتند و فاقد کد استخدامی بودند؛ موضوعی که منجر به انهدام فضای این وزارتخانه و ناامیدی پرسنل آن از دولت شد.

موسوی لارگانی افزود: یکی از شعارهای صریح آقای رییسی به کارگیری متخصصان و بستن سرچشمه‌های فساد بود، اما آقای فاطمی امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل و با میدان دادن به بانیان وضع موجود اهانتی بزرگ به مردم مجلس و حتی رییس جمهور محترم کرده است.

وی با اشاره به برنامه های اعلامی از سوی فاطمی امین در روز رای اعتماد از مجلس تاکید کرد: آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد عدم رقابت و ساختار مدیریتی را از مسایل خودروسازان مطرح کرد و گفت در صورت وزیر شدن تمایلی ندارد که مدیرعامل شرکت های خودروساز را تعیین کند و وعده داد که در یک دوره گذار خودروسازان را به سهامداران واگذار خواهد کرد؛ آقای فاطمی امین همچنین گفت که سالیانه ۱ میلیون خودرو صادر می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: از انتصاب مدیرعامل ایران خودرو سایپا و پارس خودرو شروع می کنیم که الحمدالله بدون سفارش رانت و فشار انتخاب شده‌اند! اگر آقای فاطمی امین صلاح می دانند بگویم که هر کدام از این سه نفر به چه افرادی وابسته هستند. اگر وزیر صمت یادش نیست عرض می‌کنم که ما نمایندگان ملت فراموشکار نیستیم؛ هنوز از عرضه خودرو در بورس کالا خبری نیست و واگذاری سهام خودروسازان فراموش شده است و در واقع در این مدت نه تنها مشکلی حل نشد بلکه میلیونها تومان دیگر به قیمت خودروهای داخلی اضافه شد و کیفیت هم که هر روز بدتر از دیروز است.

موسوی لارگانی ادامه داد: همچنین پس از مدت‌ها تأخیر در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو، ناگهان کوه وزارت صنعت موش زایید؛ درحالی که هدف مجلس شکستن انخصار، ارتقای کیفیت و متعادل کردن بود اما در کمال تعجب آقای وزیر به ملت لیستی از چند شرکت مجاز وارد کننده خودرو اعلام کرد که تمام مرتبط با مافیای خودروهای مونتاژی هستند و به عبارتی گوشت را دست گربه سپرد و انحصار در انحصار و رانت در رانت ساخت.

وی با اشاره به گلایه رهبری از خودروسازان اظهار کرد: وزارت ضمن تا توانست برای مافیای مونتاژی و خانواده‌های پر نفوذ خودرویی رانت درست کرد درحالی که طبق وعده باید این مافیا را نابود می‌کرد نه اینکه بیش از گذشته آنها را فربه کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به وعده ثبات قیمت ها در برنامه‌های فاطمی امین با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ کس از قیمت‌ها راضی نیست گفت: قرار شد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت ها به شهریور ۱۴۰۰ برگردد؛ البته قیمت شهریور ۱۴۰۰ پیشکش، به مدد مدیریت فاطمی امین قیمت‌های بهار امسال هم برای مردم رویا شده و این مسائل به نارضایتی از اوضاع کشور منجر شده است.

موسوی لارگانی با اشاره به وعده فاطمی امین در جلسه روز رای اعتماد در شهریور ۱۴۰۰ مبنی بر اجرایی شدن سامانه صدور مجوز ها تا پایان سال و حذف امضاهای طلایی خطاب به فاطمی امین عنوان کرد: از ابتدای امسال واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار ممنوع شد و در اوایل اردیبهشت ماه معاون سمت با هماهنگی با چند شرکت دوست شما بی سر و صدا برای مدت یک هفته سایت ثبت سفارش را باز کرد و سپس بست و دوستان پر نفوذتان به مدد رانت اطلاعاتی حجم بزرگی از سفارش گوشی را ثبت کردند و بعد از بسته شدن سایت همان شرکتها با عوامل‌تان در وزارت ضمت وارد مذاکره و تمام سفارشات زیر ۶۰۰ دلار را به بالای ۶۰۰ دلار تغییر داده و به این ترتیب رانت چرب و نرمی نصیب شان شد که تا امروز هم مشغول فروش موجودی انبارهای خود هستند و البته شما در راستای کمک به دوستانتان همچنان سایت ثبت سفارش را بسته‌اید.

وی اظهار کرد: آقای فاطمی امین در بخش فولاد و معدن گفت که برای رفع بیکاری و اشتغال دانشگاهیان برنامه دارد و قرار بود برای فارغ‌التحصیلان برنامه‌ریزی کند تا مشغول به کار شوند؛ او  همچنین برنامه‌هایی برای فعالسازی بخش صنعت و معدن ارائه داد، اما اکنون شرکت‌های صنعتی شبه تعطیل هستند و در بخش معدن با صدور دستورالعمل‌های خلق‌الساعه از جمله  وضع عوارض صادراتی فلز های اساسی باعث زیان مردم در بازارهای سرمایه و از دست رفتن بازارهای صادراتی کشور و افزایش نرخ ارز به دلیل کمبود نرخ ارز شد و هنرمندانه تولید و واردات ماشین آلات معدنی را تعطیل کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انتصابات اتمام شده از سوی فاطمی امین به گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد اشاره کرد و گفت: بعد از افشای فساد فولاد مبارکه مدیر این مجموعه را حفظ کرد و مدیران قبلی را ارتقا داد.

فاطمی امین: ضعف‌ها را می‌پذیرم

سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی استیضاح خود ضمن قرائت نامه رییس جمهور به نمایندگان اظهار کرد: دولت و مجلس انقلابی باید با همدلی و همراهی و کمک به یکدیگر مشکلات کشور را حل کنند؛ من ضعف‌ها را می‌پذیرم و پاسخ‌هایی دارم.

وی توضیح داد: اول باید بگوییم که ما چه چیزی تحویل گرفته‌ایم در دولت قبل ظرف چهار سال، پنج وزیر و سرپرست در وزارت صمت مدیریت داشتند این نشان می‌دهد که این حوزه پرچالش و پردردسر است. چالش‌های انبوهی که باعث تعدد حضور مدیران در این وزارتخانه شده بود. ما با مشکلات انباشته شده مواجه بودیم که باید برای آن اولویت‌بندی می‌کردیم. اعتراف می‌کنم و قبول دارم که هنوز مسائل وجود دارد، اما ما برای برداشته شدن مشکلات اولویت‌بندی کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که خبرهای خوبی دارم، به موضوع خودرو اشاره کرد و گفت: خودرو قصه پرغصه‌ای است من، شما، مردم و رهبری از وضعیت خودرو راضی نیستیم، شما جای من بودید چه می‌کردید؟ دو راه پیش‌رویم بود کنار بایستم و فقط نقض کنم، راه دیگر این‌که زیر بار مسئولیت رفته و موضوع را پیگیری نمایم؛ من مسیر دوم را انتخاب کردم.

فاطمی امین با تاکید بر این‌که باید وضعیت خودروسازی اصلاح شود، ادامه داد: حرکت مناسبی در این مدت شروع شده و ما به دنبال اصلاح روند هستیم، البته که راضی نیستیم و وضعیت را هم قابل دفاع نمی‌دانیم، اما نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: براساس برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال قرار است ثبات در تولید اتفاق بیفتد. سال گذشته سازمان بازرسی در گزارشی اعلام کرد که ۱۷۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازها به دلیل نداشتن قطعات باقی مانده‌اند. اکنون این عدد به صفر رسیده است، این امر یعنی مدیریت تولید.

وی اضافه کرد: روزانه ۵۰۰۰ خودرو تولید می‌شود که هر خودرو قطعات زیادی می‌خواهد اگر یکی از این قطعات نباشد خودرو در پارکینگ زمین‌گیر می‌شود ما توانستیم مشکل نقدینگی را حل کنیم. ۳۰۰ درصد رشد تولید خودروی کامل، ۴۷ درصد تولید وانت و ۴۵ درصد تولید ون و ۷۸ درصد تولید اتوبوس افزایش یافته است. این یعنی اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است.

وی همچنین یادآورشد: در هفته گذشته قرعه‌کشی خودرو در سایپا حذف شد که ان‌شاءالله با تلاش‌های صورت گرفته در بقیه بخش‌ها نیز این اتفاق رقم می‌خورد. امروز خودروسازها به دنبال ارائه قسطی خودرو هستند در حالی که سال گذشته منت می‌گذاشتند. این امر یعنی تولید افزایش یافته است.

وی در ادامه تاکید کرد: بحث بعدی کیفیت خودرو است، ما هم قبول داریم که کیفیت خودرو مطلوب نیست ،اما آیا این مشکل در یکسال قابل حل است؟ اکنون بیش از ۳۰۰ پروژه تعریف شده و اتفاقات خوبی در راه است، اما قبول داریم که هنوز قابل دفاع نیست. در خصوص انحصار نیز سال گذشته سهم خودروسازان به غیر از ایران خودرو و سایپا در تولید هفت درصد بود، اما امسال به ۱۵ درصد افزایش یافته است این امر یعنی کاهش انحصار.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از حرف‌هایی که در جلسه مطرح شد و بنده از آن نمی‌گذرم و باید با پیگیری قضایی ثابت گردد این بود که شرکت بنده با آستان قدس قراردادی بسته است، بنده به صورت حقوقی این موضوع را دنبال می‌کنم و اگر اثبات شود من استعفا می‌دهم در غیر این صورت باید نماینده‌ای که این موضوع را مطرح کرد پاسخگو باشد.

فاطمی امین ادامه داد: همه ما خاطره هفت تپه و هپکو را در ذهن داریم اگر وگذاری ایران خودرو و سایپا نیز به شکل این شرکت‌ها صورت گیرد ما با هزاران هپکو مواجه خواهیم شد. برای این‌که هیچ شائبه‌ای در واگذاری این دو خودروسازی شکل نگیرد ما قیمت‌گذاری را به مرکز کانون وکلای قوه قضاییه سپردیم که شش ماه نیز طول کشید سپس در روزنامه‌ها اطلاع‌رسانی شد و یک مشتری برای ایران خودرو و دو مشتری برای سایپا مراجعه کردند که هر دو به یک منبع باز می‌گشت. ما نتیجه گرفتیم تا روش را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: زمانی که بنده تصدی این وزارتخانه را برعهده گرفتم جلوی وزارتخانه تحصن‌های مختلفی داشتیم، اما با اصلاح قواعد اکنون تحصنی وجود ندارد. ۲۰ درصد از معوقات خودروسازان کاهش یافته است، گارانتی خودرو از دو سال به سه سال افزایش یافته است و ۹ محصول جدید در حال طراحی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به آمار ارائه شده از تصادفات جاده‌ای بیان کرد: تصادفات جاده‌ای محصول چندین حوزه است که به وضعیت جاده، کیفیت خودرو، راننده و پلیس باز می‌گردد، بنده مسئولیت بخش مربوط به خودم را می‌پذیرم،  خودم نیز از همین محل آسیب دیده‌ام، اما بنده سلبریتی‌ بازی در نمی‌آورم که فقط انتقاد کنم، بلکه به دنبال راهکار هستم.

وی اضافه کرد: در حوزه معادن نیز ما دچار عقب‌ماندگی جدی در حوزه اکتشاف هستیم. مانند فرد پولداری هستیم که ۱۰۰ هکتار زمین دارد اما نمی‌داند که چه امکاناتی در این زمین وجود دارد. اولین کاری که ما در این حوزه انجام دادیم تمرکز بر شناسایی ذخائر بود ما ۳۲۰ مصوبه در حوزه معادن داشتیم که بعضا با هم متناقض بود و باعث ایجاد رانت می‌شد. ما آنها را باطل کرده و ۸۰ صفحه دستورالعمل ارائه کردیم. یکی از اتفاقات خوبی که در مزایده معادن رخ داده این است که ما صلاحیت فنی را مورد توجه قرار دادیم قبلا هر کسی پول داشت می‌توانست معدن بخرد، اما اکنون شرط صلاحیت فنی را لحاظ کردیم و بدین ترتیب تولید کننده از آنجا که هم سرمایه دارد و هم فن را می‌داند در اولویت قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در بحث ماشین‌آلات معدنی نیز ما شاهد افزایش تولید هستیم ۵۰۰۰ معدن مجوز بهره‌برداری گرفته و ۱۰ هزار مزایده دیگر نیز صورت می‌گیرد. ما ۳۰۰۰ معدن داشتیم که معلوم نبود اصلا دست چه کسانی است در راستای مبارزه با فساد اکنون این رقم به ۳۰۰ معدن رسیده است. از سوی دیگر ما بر روی شناسایی میزان برداشت از معادن نیز تمرکز کرده و بر این موضوع تاکید داریم که چقدر برداشت از معادن صورت می‌گیرد تا حقوق مردم ضایع نشود.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که فولاد یکی از محورهای استیضاح بود بیان کرد: گفته شده که در فولاد انحصار دولت وجود دارد در حالی که واقعیت ندارد. ما ۹۴ واحد فولادی داریم که دولت فقط در یکی از آنها آن هم فولاد مبارکه اصفهان ۱۷ واحد سهم دارد. آیا این انحصار است؟ یکی از افتخارات ما شفافیت در این حوزه است. در شش ماهه اول امسال ۴۲ درصد بیشتر فولاد در بورس کالا عرضه شده است. سنگ آهن نیز ۴۰۰ درصد بیشتر در بورس کالا عرضه شده است، بورس کالا یکی از شفاف‌ترین راه‌ها برای معاملات است اینها همه به معنای مدیریت است ما توانستیم قیمت فولاد را مدیریت کنیم و امسال قیمت فولاد در ترکیه ۵۰ درصد بالاتر از ایران بود.

فاطمی امین در ادامه گفت: بازار یک مفهوم گسترده است و ما باید ببینیم چقدر از آن در دست وزارت صنعت، معدن و تجارت است. کالاهایی مانند لبنیات، گوشت، برنج و تخم مرغ به وزارت صمت باز نمی‌گردد. خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدیریت کالاهایی که زیرمجموعه خود بوده توانسته اتفاقات خوبی رقم بزند. بنده در شهریورماه سال ۱۴۰۰ گفتم که قیمت سیمان گران است و باید کاهش یابد عده‌ای به من خورده گرفتند که در ایران زندگی نمی‌کنند اما اکنون قیمت سیمان به ۵۰ هزار تومان رسیده است و در بورس کالا با ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی افزود: در خصوص تراکتور امسال ۵۰ درصد تولید نسبت به قبل افزایش یافته است و این منجر شده تا قیمت برخی تراکتورها ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یابد. این به معنای تنظیم بازار است، بازار با تولید تنظیم می‌شود، نه با بگیر و ببند. در بحث مبارزه با قاچاق نیز امروز بیش از ۸۰ هزار کالا شناسه گرفته است و هفت میلیارد کد رهگیری صادر شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه لوازم یدکی خودرو با ۳۰ درصد تخلف و قاچاق داشتیم امسال بیش از ۲۳۰۰ میلیون کد رهگیری برای لوازم یدکی خودرو صادر شده است. ۵۰۸۰ فروشگاه به سامانه‌ای متصل شدند که کاملا تعداد ورود کالا به آن و تعداد فروش‌شان مشخص است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دوبار شایعه کردند که آقای فاطمی امین برادر خانم خود را در جاه‌های مختلف به کار گرفته است یکبار گفتند در فولاد مبارکه گذاشته است و یکبار گفتند در سازمان بورس به کار گرفته است در حالی که من اصلا برادر خانم ندارم و ایشان را در تصادف جاده‌ای از دست داده‌ام. رییس جمهور اسطوره مبارزه با فساد است مگر می‌شود در دولت ایشان فساد باشد قطعا بنده اولین نفر در برخورد با فساد گام برخواهم داشت.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از محورهای استیضاح بحث تولید است، گفت: اگر تولید رشد کند بقیه مسائل قابل حل خواهد بود. براساس آمارهای ارائه شده رشد اقتصادی کشور در ابتدای امسال ۳.۸ بوده و بخش صنعت ۵.۱ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: تولید فولاد نیز رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است ۵.۸ درصد رشد سرمایه‌ گذاری را داشته‌ایم این یعنی فعالان اقتصادی نسبت به آینده کشور امیدوار شده‌اند. ۶۰۰۰ هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی اضافه شده است بنده به عنوان مسئول رصد اشتغال در کشور عرض می‌کنم که وزارت صمت رتبه یک اشتغالزایی را کسب کرده است و ۱۶۰ هزار اشتغال ایجاد کرده است. در بحث شرکت‌های بورسی تولید کننده نیز شاهد رشد هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در فرصت اول از خود دفاع کرد و بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان مخالف استیضاح قرار داد، وی مجددا پس از اظهار مطالب نمایندگان موافق استیضاح وزیر ، فرصت دفاع از خود را دارد.

مخالفت ما به معنای دادن چک سفید امضاء نیست

مصطفی طاهری در جلسه علنی امروز سه شنبه به عنوان مخالف استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: ابتدا لازم است که توضیح دهم من به عنوان یکی از اعضای کمیسیون و نه رییس کمیسیون صنایع و معادن صحبت می‌کنم هر چند که ۱۸ نفر از اعضا اعلام کردند که مخالف استیضاح هستند.

وی با تاکید بر اینکه اقتدار مجلس بر اساس انتخاب درست و نگاه همه جانبه است، اضافه کرد: ما در کمیسیون صنایع دو مرحله برای موضوع استیضاح جلسه گذاشتیم که نکات مختلفی در آن بیان شد. بحثی جز پیگیری تکالیف نبود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه می‌توان عملکرد وزارت صمت را بر اساس آمار و ارقام ارزیابی کرد، گفت: باید برای بررسی عملکرد به اعداد و ارقام رجوع کنیم و اینکه آیا شرایط نسبت به قبل بهتر شده یا خیر، یکی از مهمترین اتفاقات رخ داده در وزارت صمت جلوگیری از رانت و فساد در فولاد بود که با قیمت بالا در بازار عرضه می‌شد، اما با ورود وزیر به این حوزه به نتیجه رسیده‌اند که باید کالاهای پایه‌ای مثل فولاد و سیمان و پتروشیمی در بورس کالا عرضه شده تا ابزار نظارت بر آن وجود داشته باشد. این روشی برای کنترل کالاهای پایه‌ای بود.

طاهری سامانه محور بودن را اقدام دیگر وزارت صمت برشمرد و گفت: بیش از ۵۸۰۰ فروشگاه در حال رصد شدن هستند که پیش از این این تعداد خیلی کم بود. در حوزه معدن هم شفافیت‌هایی ایجاد شده که همه ناشی از وجود این سامانه است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت صمت تنها وزارتی برای خودرو نیست،اظهارکرد: اگر آنقدر که روی خودرو تمرکز کردیم روی صنعت متمرکز می‌شدیم اتفاقات دیگری رخ می‌داد. ۸۸ درصد تجارت بر روی صنعت کشتیرانی است که اگر تقویت می‌شد خیلی از تحریم‌ها بی اثر بود. نباید تمرکز بر روی خودرو عاملی باشد که سایر حوزه‌ها کمرنگ شود.

طاهری با بیان اینکه کمیسیون صنایع با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالفت کرده است، تاکید کرد: بعد از انجام کارهای کارشناسی در کمیسیون صنایع و بحث و بررسی به این نتیجه رسیدیم که تفکیک به نفع کشور نیست و این نظر کارشناسی اعضای کمیسیون است.

طاهری با بیان اینکه باید بازار توزیع با یکدیگر تجمیع شود، گفت: گرانی یک بحث و گرانفروشی بحث دیگر است. باید بتوان سیاست تجمیع بازار و تولید را دنبال کرد تا با گرانی مقابله کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: این تصور ایجاد نشود که ما مخالف استیضاح هستیم، چک سفید امضا می‌دهیم. اینطور نیست قطعا این جلسه انگیزه ای برای ما جهت نظارت بیشتر و همچنین رصد حرف‌های بیان شده است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه حوزه معدن رها شده بود، افزود: اکنون نظارتی بر این حوزه وجود دارد و زیرساخت‌های خوبی اختصاص داده شده است.

وی در پایان گفت که آقای میرتاج الدینی یادداشتی به من داده مبنی بر اینکه اکثر اعضای مجمع نمایندگان شمال غرب کشور با استیضاح مخالفند.

رضایی کوچی: فاطمی امین خار چشمی برای مافیای خودرو است

رضایی کوچی: فاطمی امین خار چشمی برای مافیای خودرو است

محمدرضا رضایی کوچی نماینده جهرم و رییس کمیسیون عمران مجلس در جلسه روز سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) طی سخنانی به عنوان مخالف استیضاح با بیان اینکه «این استیضاح فرصتی است که مشکلات حوزه صنعت را بیشتر کالبد شکافی کنیم»، اظهار کرد: تحولات ساختاری و اصلاحات اقتصادی کشور از سال قبل شروع شده و برای ادامه آن نیاز به همراهی و همدلی همه ارکان نظام به ویژه نمایندگان مجلس است و قطعاً برای به نتیجه رسیدن این تحولات نیازمند همدلی و همراهی تیم یکدست اقتصادی در دولت هستیم.

وی گفت: خاطرم هست که در چهار سال دوم دولت قبل حداقل پنج وزیر در وزارت ضمت را تجربه کردیم و این وزارتخانه دچار بی ثباتی شده بود و روزی که آقای فاطمی امین این وزارتخانه را تحویل گرفت، شرایط سختی در این وزارتخانه حاکم بود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ظلم است که همه ماموریت‌ها وزار صمت را منحصر به خودرو کنیم، افزود: باید تلاش کنیم که کیفیت خود را ارتقا و قیمت آن را کاهش دهیم تا اقشار مختلف مردم بتوانند صاحب خودرو شوند؛ اتفاقاً موضوع استانداردسازی و کاهش قیمت خودرو از جمله اقداماتی است که آقای فاطمی امین با جدیت دنبال کرده است. واردات خودرو با این رقابت بین خودروی داخلی و خارجی و همچنین تصویب استاندارد هشتاد و پنج گانه برای خودرو از جمله اقداماتی است که آقای فاطمی امین طی مدت حضور خود در وزارت ضمت انجام داده است.

رضایی کوچی با بیان اینکه «خودرو یک مشکل چهل ساله دارد و در مدت دو ساله امکان خل مشکل خودرو وجود ندارد» ادامه داد:  حرکت جدید برای استانداردسازی و کاهش قیمت خودرو شروع شده است که باید به آقای فاطمی امین اجازه دهیم به این موضوع مهم بپردازد. همچنین معتقدم که اتفاقاً فاطمی امین خار چشمی برای مافیای خودرو و کسانی که احساس می‌کنند با حضور او در وزارت ضمت منافعشان تامین نمی‌شود.

وی با اشاره به وضعیت قیمت مصالح ساختمانی اظهار کرد: در روزهایی که آقای فاطمی امین مسئولیت را عهده‌دار شد، شاهد نوعی بی ثباتی در قیمت مصالح بودیم؛ در آن زمان قیمت یک تن سیمان یک میلیون تومان بود و پیش بینی می‌شد که با ادامه روند موجود قیمت میلگرد بالای ۲۰ هزار تومان برسد اما با تدبیر درست و هماهنگی و همدلی که بین وزارت صمت و نیرو انجام شد، شاهد کنترل و کاهش قیمت مصالح ساختمانی بودیم و قیمت یک تن سیمان امروز به ۵۰۰ هزار تومان و قیمت میلگرد به ۱۵ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت ورق در در آن زمان ۲۱ میلیون تومان بود و امروز به ۱۷ میلیون تومان رسیده است. در موضوع قسمت شمش نیز شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم؛ معنای این حرف‌ها این است که یک مدیریت خوب و با برنامه در وزارتخانه صمت شکل گرفته است.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های فاطمی امین در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد: ما امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی را برای حمایت حداقل ۵۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه داریم که از آن غافل شده بودیم؛ کاری که آقای فاطمی امین انجام داد باعث شد که شاهد صادرات این خدمات در کشورهای همسایه یاشبم؛ چراکه با هدف‌گذاری انجام شده فاصله زیادی داریم اما حرکت آغاز شده است. صادرات خدمات فنی و مهندسی از ۵۰۰ میلیون دلار به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

رضایی کوچی همچنین با بیان اینکه «در کشور معادن فراوانی داریم و غنی از معادن هستیم اما به دلیل حضور واسطه ها این معادن در اختیار افراد خاصی قرار می‌گرفت»، تاکید کرد: امروز این واسطه‌ها حذف شده اند و موضوع برگزاری مزایده و ایجاد فرصت عادلانه در این حوزه که نمایندگان مجلس مطالبه می‌کردند، امروز شکل گرفته و مردم از طریق مزایده می‌توانند صاحب معادن شوند.

وی گفت: وزارت صمت وزارتخانه‌ای است که با فولاد، معادن و خودرو در ارتباط است و اگر خدای ناکرده وزیری اهل فساد و بده و بستان باشد دیگر امیدی به آن وزارت خانه نیست اما آقای فاطمی امین ثابت کرده که فرد پاکدستی است و هیچ کسی راجع به مشکلات مالی و حاشیه های اقتصادی و بده و بستان‌هایی که می‌تواند در این وزارت‌خانه شکل بگیرد حرفی نزده است. فاطمی امین همچنین فردی انقلاب و جهادی و آدم پر کاری است؛ اگر در روز جمعه و روز تعطیل در هر ساعتی از شبانه روز به آقای فاطمی امین زنگ بزنید او یا در دفتر کارش حضور دارد یا در بازدیدها در استانها است این درحالیست که برخی از وزرا بودند که از ساعت ۵ بعد از ظهر به بعد باید آنها را در استخر یا در تفریح و مسافرت پیدا می‌کردیم.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه «همراهی شخص رییس جمهوری با فاطمی امین موضوع مهمی است که باید مورد توجه نمایندگان محترم مجلس قرار بگیرد»، اظهار کرد:   به عنوان عضو کوچکی از مجلس و به عنوان فردی که حداقل با چهار کابینه کار کردم آقای فاطمی امین را فردی سالم و پرکار و فردی دیدم که می‌تواند به خوبی این وزارتخانه را اداره کند. یک سال و دو ماه سال برای ارزیابی یک وزیر کم است هرچند که در طی این مدت ارزیابی ما مثبت است چراکه حرکت‌های زیربنایی در راستای مبارزه با فساد آغاز شده است. امروز تغییر در وزارت صمت به صلاح کشور نیست چراکه تغییر این تغییر را به بی‌ثباتی می‌رساند و این بی ثباتی در نقش مردم نقش خواهد داشت.

رسولی‌نژاد: استیضاح فاطمی امین یک جراحی سودمند است

سیداحمد رسولی نژاد در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با تسلیت شهادت زائران حرم شاهچراغ (ع) و شهدای امنیت در فتنه اخیر خطاب به قوه قضائیه، بیان کرد: دیگر مماشات و خویشتنداری بس است، چرا با سران فتنه، جریان نفوذ، غربگرا و به خصوص جریان رسانه ای آنها برخورد قاطع نمی کنید؟

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ما در بدو ورود به مجلس در پیشگاه خدا به کلام الله قسم یاد کردیم که حافظ منافع مردم و حافظ نظام باشیم. طبق گفته امام امروز حفظ نظام از اوجب واجبات است.

این عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: استیضاح آقای فاطمی امین به معنای مقابله با دولت و نظام نیست، بلکه یک جراحی سودمند است تا یک مدیر ضعیف و ناکارآمد برکنار شود و به جای ایشان مدیر توانمندی سر کار بیاید.

قالیباف: وزیر صمت از اعتماد مجدد مجلس برای تحقق وعده‌های خود استفاده کند

محمدباقر قالیباف در جریان جلسه علنی امروز مجلس و پس از رای اعتماد مجدد نمایندگان به سیدرضا فاطمی امین به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ضمن تبریک به آقای فاطمی امین لازم است این نکته را عرض کنم که ان شاءالله این اعتماد مجدد مجلس به ایشان یک فرصتی باشد برای اجرای طرح‌ها و قول‌هایی که داده‌اند تا شاهد تحولی اساسی در این حوزه به نحوی که مردم آن را حس می‌کنند باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: این وزارتخانه یکی از مهمترین وزارتخانه های اقتصادی دولت است که هم در اشتغال و هم در معیشت مردم تاثیر دارد. از سوی دیگر این وزارتخانه در ارزآوری برای کشور نیز بسیار موثر است.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: مخصوصا اینکه مردم نباید در تامین کالاهای غیر اساسی خود نیز با مشکل مواجه شوند. اینکه قیمت اقلام غیر اساسی مردم بالا می‌رود در دست این وزارتخانه است. ان شاءالله بتواند با کارهای درست این وضعیت را اصلاح کند. در بحث قانون ساماندهی خودرو نیز با تمام مسیرهایی که طی کرد و تا مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رفت مجلس پای قانون خود ایستاد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: قانون ساماندهی خودرو هم تحولی در تولید داخل باید رقم بزند و هم در واردات تحولی ایجاد کند. امیدواریم مجموعه دولت و وزیر صمت به این رای اعتماد توجه داشته باشند و در مسیر حل مشکلات مردم با یکدیگر گام برداریم.

فاطمی امین: مجلس و دولت انقلابی باید امروز همراهی خود را نشان دهند

 سیدرضا فاطمی امین در جریان جلسه علنی امروز مجلس و بررسی استیضاح خود در بخش دوم صحبت‌هایش تصریح کرد: استیضاح حق نمایندگان است و همه ما باید به مردم پاسخگو باشیم. جلسه استیضاح فرصتی است تا سوالات مطرح شده و بنده به آنها پاسخ دهم. چندین نکته مطرح شد که بنده باید به آنها اشاره کنم. ما به ۱۰ میلیون تن ورق در سال نیاز داریم که ۸ میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود و مابقی باید وارد شود. بنده باید پاسخگوی قیمت‌ها در دوره مسئولیت خود باشم. بنده از شهریور ۱۴۰۰ مسئولیت به عهده گرفتم و در این بازه زمانی پاسخگو هستم. امروز قیمت سیمان نصف شهریور ۱۴۰۰ است. درج قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف کننده بر روی کالاها طرحی بود که معاون اول رئیس جمهور بر آن تاکید داشت و ما آن را اجرا کرده و موثر واقع شد.

وی در ادامه اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم رشد و توسعه شهرک‌های صنعتی از دیگر دستاوردهای بنده است. بنده در خصوص ایجاد شهرک‌ها مصوبه صادر نمی‌کنم بلکه این بر عهده دولت است اما همانطور که گفتم این اقدام خوب صورت گرفته و ۶۰۰۰ هکتار به زمین شهرک‌های صنعتی افزوده شده است. اکثر صحبت‌های آقای سیاهکلی به نفع بنده بود. در حوزه مس ما دچار عقب ماندگی هستیم. اکنون ۲۸۰ هزار تن تولید داریم که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته به یک میلیون تن خواهد رسید. اینکه امروز قیمت یک تن فولاد ۱۵ میلیون و یک تن مس ۲۰۰ میلیون است باید مدیران قبلی پاسخگو باشند که چرا به حوزه مس توجه نداشته‌اند.

وزیر صمت در ادامه تصریح کرد: در خصوص آمار و اطلاعاتی که درباره سامانه‌ها اظهار شد: بنده جلسه‌ای با نمایندگان مجلس داشتم ما به دنبال راه اندازی سامانه پایشی در حوزه صنعت هستیم که ۲۰۰۰ شاخص را به هم متصل می‌کند و اطلاعات بخش‌های مختلف از طریق این سامانه در اختیار ما قرار می‌گیرد. این کار بزرگ مدیریت صنعت کشور را پیشرفته خواهد کرد. کارهای بزرگی در حوزه صنعت اتفاق افتاده و این اشکال ماست که نتوانستیم آن را به درستی منتقل کنیم. بنده تاکید می‌کنم که مجلس انقلابی و دولت انقلابی امروز باید همراهی خود را نشان دهند. ما در سال جاری دو اقدام بزرگ را در حوزه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام دادیم. یکی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی بود که اجرایی شد و دیگری در بحث تعرفه کالاهای وارداتی بود که کمتر شنیده شد. تا سال گذشته اگر کالایی ۱۰۰ دلار قیمت داشت ۱۰ دلار تعرفه وارداتی بود که ضربدر دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌شد اما امسال این ۱۰ دلار ضربدر دلار ۲۶ هزار تومانی شد. یعنی پنج الی شش برابر این تعرفه افزایش پیدا کرد. این مدیریت صحیح بود که باعث شد این گام مشکل اساسی در صنعت ایجاد نکند. یکسان سازی نرخ ارز در واردات بدون کمترین هزینه‌ای اجرایی شد و این یک کار بزرگ است.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر در بخش تامین مالی تولید ما شاهد رشد هستیم. تولید متاثر از سه مولفه بازار، سرمایه در گردش و مواد اولیه است. بنده ۳ شهریور ۱۴۰۰ از مجلس رای اعتماد گرفتم و ۸ صبح ۴ شهریور در خصوص سیمان و فولاد اقدام کردم. در آن زمان فولاد سهمیه بندی بود و شاهد دو نرخی بودن و ایجاد رانت بودیم. امروز اینگونه نیست. مواد اولیه در اختیار تولید کنندگان است، گفته می‌شود قیمت فولاد در سطح جهانی پایین آمده است. آیا قیمت دلار بالا نرفته است؟ قیمت میلگرد در فروردین امسال در ترکیه ۵۰ درصد بالاتر از ایران و در امارات ۳۰ درصد بالاتر از ایران بود. اگر مدیریت نمی‌شد آیا نمی‌توانستند آن را به خارج از مرزها برده و با چندین برابر بفروشند؟.

وی افزود: گفته می‌شود که حجم صادرات کاهش پیدا کرده است. مگر صادرات را کیلویی می‌سنجند، اگر حجم واردات کاهش یافته و از نظر ارزش دلاری بالا رفته است یعنی ما کالای ارزشمندتری صادر می‌کنیم و این یعنی موفقیت. نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد صادرات رشد داشته است. ما ۴۸.۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و تنها ۳.۵ میلیارد دلار با صادرات نفتی فاصله داریم. با اقدامات صورت گرفته روز به روز تراز ارزی کشور از وابستگی به نفت جدا می‌شود. این نتیجه ایجاد ۲۱ مرکز تجاری در خارج از کشور است. در این حوزه اتفاق بزرگی رخ داده است. در زمینه پیمان اوراسیا گام‌های اساسی در حال برداشتن است. در یک سال گذشته ۹ دوره مذاکره انجام شده است. به زودی با پیوستن به این پیمان رقبای ما از ما عقب خواهند ماند. ۸۰۰ میلیارد دلار حجم تجارت اعضای این پیمان است. در پیمان شانگهای نیز اتفاق بزرگی رخ داد اما فرصت نشد آن را باز کنیم. کشورهای عضو شانگهای ۴۰ درصد جمعیت دنیا را دارند.

به گزارش ایسنا، فاطمی امین در ادامه اظهار کرد: روزانه ۵ میلیون تراکنش در سامانه جامع تجارت در حال انجام است و کل سیستم تجارت در کشور در حال شفاف شدن است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه احیای واحدهای نیمه فعال طی سال گذشته گفت: طی یک سال گذشته ۲۰۰۰ واحد فعال شدند که از نتایج و ثمرات تولید و اشتغال است.

وزیر صمت با بیان اینکه سه کار ابتکاری خلاقانه و مهم در دولت در زمینه تامین مالی آغاز شده است عنوان کرد: یکی از این اقدامات تامین مالی زنجیره‌ای است؛ با این روش حداقل ۴۰ درصد بهره‌وری صنایع افزایش پیدا می‌کند. طی چند ماه قبل ۳۰ هزار میلیارد تومان به این روش تامین مالی انجام شده است که کار مشترک وزارت صمت و اقتصاد و بانک مرکزی است.

فاطمی امین با تاکید بر اینکه از داخل وزارتخانه غافل نشده‌ایم، گفت: اگر می‌گوییم اقتصاد باید دانش بنیان باید در وهله اول خود وزارتخانه دانش‌بنیان باشد؛ تا به امروز ۲۵ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها فرصت مطالعاتی خود را در وزارت صمت آغاز کرده‌اند که این تعداد به ۱۰۰ نفر خواهد رسید. همچنین آواز بین مدیران کل و معاونین وزارتخانه ۱۹ نفر دارای مدرک دکتری و ۵۶ نفر دارای مدرک فوق لیسانس هستند و وزارتخانه کاملاً برای کار گسترده و دانش‌بنیان حرفه‌ای شده است.

وی عنوان کرد: تمرکز ما در وزارت صمت بر اصلاح ساختارها بوده است و از نتایج این سیاست نیز اتفاقات خوبی است که در حوزه اشتغال و تورم افتاده است. بر اساس آمار مرکز آمار در حوزه کالاهای صنعتی کاملا روندها رو به کاهش است و با کاهش جدی تورم مواجه هستیم.

وزیر صمت با بیان اینکه «با یک ناترازی در اشتغال، ارزش افزوده و توزیع سرمایه گذاری مواجهیم که همه در حال برطرف شدن است» عنوان کرد: در وزارت صمت از سال قبل فراتر از حوزه متر خودمان احداث ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه را آغاز کردیم چراکه صنعت به این موضوع نیاز دارد.

فاطمی امین همچنین با تاکید بر اینکه در حوزه مس با یک غفلت تاریخی مواجهیم، گفت: ما یک درصد جمعیت دنیا اما ۷ درصد ذخایر مس دنیا را داریم؛ این درحالیست که سودآوری مس بیش از ۱۰۰ درصد است؛ ما بر این غفلت متمرکز شده ‌ایم و با توفیق الهی در این زمینه ۳۴ پروژه تعریف شده که تا ۶ سال آینده ظرفیت تولید مس از ۲۸۰ هزار تن به یک میلیون تن افزایش یابد.

وی گفت: در حوزه خودرو گفته شد که ما ۹۰ هزار خودرو را نگه داشته‌ایم که گران فروشی کنیم درحالی که اگر اینچنین بود سازمان بازرسی گزارش آن را ارایه می‌داد.

وزیر صمت با بیان اینکه «در حوزه خودرو اتفاقات بزرگی در حال انجام است»، اظهار کرد: به عنوان وزیر کاملاً دغدغه‌های مردم، رهبری و نمایندگان را قبول دارم و خودم هم دغدغه‌مند هستم اما اتفاقاتی در حال رخ دادن است و تولید به روال افتاده و سرمایه گذاری در حال انحام است و کیفیت در حال ارتقاست و پروژه‌های متعددی در این حوزه در حال اجراست.

فاطمی امین ادامه داد: کارهایی را آغاز کردیم و در میانه راه قرار داریم و بیش از ۱۰۰ پروژه تعریف شده است که تک تک آنها در درحال رصد است. امیدوارم با اجرای این پروژه‌ها بسیاری از مسائل کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت برطرف شود.

وی گفت: افتخار ما است که فرصت پیدا کردیم که در عصر جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و تحت رهبری رهبر حکیم و فرزانه قرار داریم و رهنمودهای ایشان را به عنوان سرباز پیگیری می‌کنیم و ان شاءالله تا روزی که توفیق داشته باشیم و اعتماد نمایندگان وجود داشته باشد کار را ادامه خواهیم داد.

وزیر صمت در پایان با تاکید بر اینکه ما هم از این مردم هستیم و دولت مردمی، دولت رفاه نیست و در کف میدان است، اظهار کرد: من جلسات متعددی با مردم داشته‌ام؛ در یک سال قبل از ۱۵۰ واحد تولیدی بازدید کردم و بیش از ۶۰ جلسه هم اندیشی با  تشکل‌ها گذاشتم؛ ما در برج عاج ننشسته‌ایم بلکه در کف میدان هستیم و امیدواریم اعتماد و کمک نمایندگان مجلس، ضعف‌های ما را پوشش دهد؛ ما این ضعف را می‌پذیریم اما با اطمینان می‌گویم که ما در کار کم نگذشته‌ایم.