۰ نفر

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:

هر خبری را بازنشر انبوه می کنند، در حالی که نمی دانند چقدر صحت دارد! / فضای مجازی می توانست ظرفیتی برای حکمرانی باشد

۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۵۷
کد خبر: 675649
هر خبری را بازنشر انبوه می کنند، در حالی که نمی دانند چقدر صحت دارد! / فضای مجازی می توانست ظرفیتی برای حکمرانی باشد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مجلس بیان کرد: بنده همه مخاطبین را دعوت می‌کنم که به رسانه ملی به عنوان مرجع اطلاع رسانی کشور اعتماد کنند و اخبار رسانه ملی را به عنوان مرجع بازنشر اخبار مورد توجه قرار دهند.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ در هفته‎های اخیر شاهد اطلاع رسانی نادرست و پر حاشیه در خصوص اتفاقات داخل کشور بودیم. این روند را برخی کارشناسان موجب بی‌اعتماد شدن جامعه تلقی کردند.

احمد راستینه، سخنگو کمیسیون فرهنگی در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: با توجه به اینکه در عصر نوظهوری هستیم، فضای مجازی همه مرزهای حکمرانی را درنوردیده و محدود کرده است. این در حالی است که این شرایط می‌توانست ظرفیتی برای تصمیمات و سیاست‎های حکمرانی باشد.

وی در ادامه توضیح داد: اما به این دلیل که در کشور ما قانونی برای ضابطه مند کردن فضای مجازی و رسانه وجود ندارد، هر خبری را در لحظه اول به صورت انبوه بازنشر می‌کنند. در حالی که نمی‎دانند این خبر چه میزان صحت دارد.

راستینه در خصوص کنترل فضای مجازی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم بر پدیده نو ظهور فضای مجازی مسلط شویم و بر شکاف اطلاع رسانی که سبب برداشت‌های غلط و خلاف واقع می‎شود، کنترل داشته باشیم؛ باید به سمت اطلاع رسانی سریع، شفاف و به لحظه حرکت بکنیم تا بیش از این شرایط بوجود آمده برای امنیت ملی کشورمان هزینه نداشته باشد.

این نماینده در ادامه گفت: همچنین ضرورتاً در صورت تنظیم اخبار، یکی از پدیده‌های نوظهور این است که شما پاسخگویی سریع داشته باشید. پاسخگویی به اخبار غیر واقع می‌تواند شبهه را در جامعه کم بکند. من فکر می‌کنم آنچه که در بسیاری مواقع منتشر می‌شود مبنایش خلاف واقع است. این اخبار به جز اینکه سبب جریحه‌دار شدن افکار عمومی، آسیب دیدن امنیت و نظم اجتماعی می‌شود، حاصلی ندارد.

راستینه در خصوص اتفاقات زندان اوین اظهار کرد: در خصوص زندان اوین در اخبار رسمی اعلام شد که چه تعداد در این حادثه دچار مشکل شدند و چند نفر فوت کردند. بنده همه مخاطبین را دعوت می‌کنم که به رسانه ملی به عنوان مرجع اطلاع رسانی کشور اعتماد کنند و اخبار رسانه ملی را به عنوان مرجع بازنشر اخبار مورد توجه قرار دهند.