۰ نفر

حواشی مجلس در جلسه رأی اعتماد به زاهدی وفا / سرپرستی که وزیر نشد

۱۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۰
کد خبر: 672057
حواشی مجلس در جلسه رأی اعتماد به زاهدی وفا / سرپرستی که وزیر نشد

جلسه بررسی صلاحیت «محمدمهدی زاهدی‌وفا» در مجلس با حواشی بیشتری نسبت به همیشه برگزار شد، اگرچه او بیش از سه ماه سرپرستی وزارت کار را برعهده داشت اما موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان نشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بالاخره بعد از گذشت حدود صد روز از استعفای «حجت عبدالملکی» از وزارت کار، موعد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جدید دولت برای این وزارتخانه فرا رسید. امروز، سه‌شنبه ۱۲ مهر ماه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی روی کار آمدن «محمدمهدی زاهدی‌وفا» به عنوان وزیر کار را مورد بحث قرار دادند که او در مدت سه ماه و اندی که گذشت، سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده داشت.

نتیجه جلسه رأی اعتماد به زاهدی‌وفا که با حواشی نسبتاً بیشتری نسبت به روند عادی جلسات مشابه برگزار شد، از این قرار بود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید چند صباحی بیشتر با سرپرستی اداره شود، چرا که وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت کار، رأی لازم را برای راهی شدن به این وزارتخانه کسب نکرد و مجلس، دولت را برای تکمیل کابینه خود، بار دیگر به تکاپو انداخت.

سرنخ «نه» مجلس به «زاهدی‌وفا»

صبح امروز، پیش از آغاز جلسه علنی مجلس، جلسه مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی با حضور اعضای این فراکسیون برگزار شد تا برنامه‌ها و عملکرد زاهدی‌وفا را بررسی کند و درباره وزیر پیشنهادی دولت اعلام نظری داشته باشد. اگرچه اعضای این فراکسیون با ۷۷ رأی مثبت، موافقت خود را با گزینه پیشنهادی دولت اعلام کردند؛ اما ۵۴ رأی مخالف از سوی اعضای فراکسیون انقلاب، اولین سرنخی بود که نشان می‌داد زاهدی‌وفا، به آسانی از خان بهارستان عبور نخواهد کرد.

البته آنچه به عنوان نتیجه آرای فراکسیون انقلاب مطرح شد، در جریان بررسی صلاحیت زاهدی وفا در صحن مجلس زیر سوال رفت. «حسن نوروزی» نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی که از مخالفان وزیر پیشنهادی بود، در این باره گفت: «از فراکسیون انقلاب اسلامی گلایه دارم که چرا رأی کمیسیون را اعلام نکردند. خبرگزاری دولت اعلام کرد که در فراکسیون به ایشان رأی داده‌اند. شما صبح اینجا بودید و ایشان ۴۲ درصد رأی آوردند که باید فراکسیون اعلام می‌کرد چرا که وظیفه شرعی فراکسیون است.»

اهمیت برگزاری جلسه فراکسیون انقلاب و نتایج آرای آن، آنجا بیشتر مشخص می‌شود که «فتح‌الله توسلیم» نماینده مخالف دیگر با وزیر پیشنهادی، در اظهارات خود از اعلام نشدن جزئیات این جلسه در صحن علنی گلایه کرد و گفت: «انتظار داشتم ریاست جلسه، رأی فراکسیون را که مخالفت با ایشان بود اعلام می‌کرد، چراکه نظر فراکسیون مثبت نبود و در کمیسیون اقتصادی هم در این زمینه رأی‌گیری نشد.»

خبری که زاهدی وفا را چند دقیقه‌ای وزیر کرد

با همه اینها، بنا بر روند همیشگی وزیر پیشنهادی و سایر اعضای دولت صحن مجلس را برای انجام رأی‌گیری ترک کردند تا رأی‌گیری درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی کار آغاز شود. کارت‌های رأی میان نمایندگان توزیع شد و بعد از آنکه محمدباقر قالیباف، پایان اخذ آرا را اعلام کرد، چهار نفر از نمایندگان به جایگاه هیئت رئیسه فراخوانده شدند تا به عنوان ناظر، شاهد روند شمارش آرا باشند.

دقایقی گذشت و مطابق همیشه، اصحاب رسانه و خبرنگاران در تلاش بودند تا پیش از اعلام رسمی، از طریق نمایندگان در جریان جزئیات رأی‌گیری و نتیجه شمارش آرا قرار بگیرند. سرانجام یکی از نمایندگان مجلس که در هیئت رئیسه نیز عضویت دارد در پاسخ به تماس خبرنگاران اعلام کرد که زاهدی‌وفا با اخذ حدود ۱۵۴ رأی قطعاً به عنوان وزیر رأی اعتماد را کسب کرده است و اگرچه نتیجه دقیق و تعداد آرای موافق و مخالف هنوز مشخص نیست؛ اما قطعاً وزیر پیشنهادی رأی لازم را آورده است.

به دنبال این موضوع، رسانه‌های مکتوب خبر موافقت مجلس با روی کار آمدن زاهدی‌وفا را منتشر و او را به عنوان وزیر کار معرفی کردند؛ اما در حالی‌که در جایگاه خبرنگاران همه منتظر اعلام نتیجه نهایی و دقیق بودند، بی‌نظمی و هیاهو در صحن مجلس بالا گرفت و به نظر می‌رسید روند شمارش آرا، بیش از به طول انجامیده است.

تعداد زیادی از نمایندگان در جایگاه سخنران مجلس، تعدادی از آنها پایین پله‌های جایگاه هیئت رئیسه و گروهی دیگر نیز در اطراف صندلی اعضای هیئت رئیسه تجمع کردند. رفت‌وآمدها به محل شمارش آرا و زمان‌بر شدن اعلام نتایج، نشانگر آن بود که بازشماری آرا صورت گرفته است. بعد از گذشت دقایقی پُر سر و صدا در صحن و در حالی‌که به نظر می‌رسید حدود سه بار آرای اخذ شده شمارش شده‌اند، «احمد نادری» چند مرتبه از جایگاه هیئت رئیسه مجلس، با اشاره دست خود علامت عدم موفقیت را نشان داد و این یعنی آنکه: «وزیر پیشنهادی افتاد!»

مجلس سرپرست را وزیر نکرد

بالاخره بعد از لحظاتی پرهیاهو در صحن، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از تریبون مجلس، نتیجه نهایی را اعلام کرد و سکوت محسوسی برای شنیدن خبر نهایی برقرار شد. قالیباف آرا را قرائت و با اعدادی که خواند رسماً اعلام کرد که زاهدی‌وفا، وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بیش از یک سرپرست تجربه نخواهد کرد. او همچنین در تذکری به رسانه‌ها از آنها خواست صرفاً به نتایج ارائه شده از تریبون رسمی مجلس تکیه کنند و بر اساس اظهارات غیر رسمی، خبری منتشر نکنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از آنکه وزیر اول خود را به واسطه استعفا از دست داد، سه ماه و چند روزی را با سرپرستی «زاهدی وفا» سر کرده بود. اگر چه بنا بر قانون، وزارتخانه‌ای که به هر دلیل وزیر نداشته باشد تنها سه ماه می‌تواند با سرپرست اداره شود، اما زاهدی وفا با مجوز رهبری، اندکی بیشتر میهمان این وزارتخانه باقی مانده بود تا روند معرفی وزیر پیشنهادی تکمیل و طی شود. حال که وزیر پیشنهادی از فیلتر بهارستانی‌ها برای حضور در خیابان آزادی عبور نکرد، سید ابراهیم رئیسی باید گزینه دیگری را برای نشستن بر صندلی وزیر کار معرفی کند.

بنابر آنچه امروز از میان صحبت‌های نمایندگان شنیده شد، دولت چهار گزینه برای معرفی این وزارتخانه در نظر داشته است؛ «سید شمس‌الدین حسینی» و «احمد امیرآبادی فراهانی» از جمله کسانی بودند که در این صف قرار داشته‌اند. باید منتظر ماند و دید آیا دولت از میان گزینه‌های قبلی مطرح شده، وزیر پیشنهادی بعدی را معرفی می‌کند یا چهره جدیدی را برای تکمیل هیئت دولت، به بهارستان خواهد فرستاد.