۰ نفر

موافقان و مخالفان رای اعتماد به زاهدی وفا در صحن علنی مجلس چه گفتند؟

۱۲ مهر ۱۴۰۱، ۹:۵۱
کد خبر: 671884
موافقان و مخالفان رای اعتماد به زاهدی وفا در صحن علنی مجلس چه گفتند؟

نمایندگان موافق و مخالف رای اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار، رفاه اجتماعی از دلایل خود گفتند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در ادامه جلسه علنی روز -سه شنبه ۱۲ مهر- مجلس شورای اسلامی موافقان و مخالفان رای اعتماد به زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار، رفاه اجتماعی از دلایل خود گفتند.

دهقانی: زاهدی وفا صلاحیت علمی و اجرایی لازم را دارد

 الله وردی دهقانی صبح امروز (سه شنبه ۱۲ مهرماه) در جریان بررسی صلاحیت زاهدی وفا، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیش از هر چیز باید بگویم سرکردگی آمریکا و اسرائیل در ایجاد اغتشاشات در کشور را محکوم می‌کنم و هشدار می‌دهیم که از آنجا که مردم بصیر ایران در اقدامات دشمن درس گرفته‌اند و متوجه توطئه‌ها علیه نظام شده‌اند اگر دشمنان ما دست از توطئه علیه مردم ایران بر ندارند، شعله‌های خشم مردم ولایی دودمان آنها را بر باد خواهد داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه برای بررسی صلاحیت علمی و عملی وزیر پیشنهادی کار است و باید صلاحت او در زمینه‌هایی همچون پاکدستی و ساده زیستی مورد برسی قرار بگیرد که البته وزیر پیشنهادی همه این ویژگی‌ها را دارد.

دهقانی عنوان کرد: بخش تعاون یکی از سه بخش وزارتخانه کار و رفاه اجتماعی است که باید فردی با تجربه در این زمینه برای آن گمارده شود.

وی بیان کرد: زاهدی وفا در یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا تحصیل کرده اما مگر درس خواندن در دانشگاه‌های معتبر دنیا جرم است؟ او از کجا باید می‌دانست که ۱۰ سال بعد ممکن است وزیر شود و به همین دلیل نباید فرزندانش خارج از کشور متولد شوند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی صلاحیت علمی و اجرایی برای تصدی وزارت کار را دارد، اظهار کرد: آقای زاهدی وفا کار اقتصادی کرده و اقتصاددان است. آیا کسی که کار اقتصادی کرده نباید عملکرد موفق اقتصادی درباره اموال خود داشته باشد و زندگی خود را مدیریت کند که به خاطر این موضوع او را زیر سوال می‌برند.

دهقانی افزود: اگر وزارت کار در ۴۰ سال گذشته مشکلات زیادی داشته مسئولیت آن بر عهده زاهدی وفا نیست. او برنامه‌های خوبی برای حوزه‌های این وزارتخانه ارائه کرده است و اگر در زمان سرپرستی خود با نمایندگان ارتباط نگرفته برای آن بوده که نمی خواسته شائبه‌ای از این ارتباطات ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مبارزه با فقر و فساد مورد توجه ویژه زاهدی وفا قرار دارد گفت: باید بدانیم کارآفرینی و ایجاد کار فقط برعهده این وزارتخانه نیست.

نادران: کمیسیون اصل نود پاکدستی و سلامت مالی زاهدی وفا را تایید کرد

در جلسه علنی روز -سه‌شنبه ۱۲ مهر- مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی رای اعتماد به زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار، رفاه اجتماعی ، الیاس نادران در موافقت با رای اعتماد به محمد هادی زاهدی وفا گفت:درباره آقای زاهدی وفا ادله ای وجود دارد که احراز پست ریاست در وزارت تعاون را برای ایشان تایید می‌کند. اینکه برخی از دوستان در تریبون مجلس موضوع دعوای خانوادگی ارث و میراث وی را مطرح می‌کنند، درست نیست و این بیانات به این مفهوم است که همه دستگاه ها و کمیسیون ها به درستی رسیدگی نکردند و فقط ایشان درست رسیدگی کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اگر ایشان ارثیه را ضایع می کرد و فقیر می شد آیا نشانه خوب بودن وی بود. در حالی که باید شخصیت وی را مورد مطالعه قرار دهیم. آقای رئیسی نیز شهادت دادند که ایشان عدالت خواه و پاکدست و متواضع است، آقای رییس جمهور به خاطر یک وزیر آخرت خود را به سادگی نمی‌فروشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: آقای پژمان فر( رییس کمیسیون اصل ۹۰) نیز تاکید کردند که در کمیسیون سابقه آقای زاهدی وفا بررسی شد و هیچکدام از ادعاهای نماینده کبودرآهنگ در مخالف با وزیر پیشنهادی درست نیست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: سه کمیسیون تخصصی مجلس صلاحیت زاهدی وفا را بررسی کردند و رای مثبت به زاهدی وفا دادند. البته بدشناسی ایشان این بود که پس از معرفی نمایندگان در حوزه های انتخابی بودند و ایشان فرصت کافی برای دفاع از خود داشته نداشتند.

چنارانی: وزیر کار باید درد محرومان را بفهمد

هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: امروز یکی از حساس‌ترین روزهای مجلس است و ما قرار است برای وزارتخانه‌ای تصمیم بگیریم که یک وزارتخانه مردمی است.

وی بیان کرد: نمی‌شود درد محرومیت نداشت اما برای محرومان تصمیم گرفت. فردی باید وزیر کار شود که درد محرومان را بفهمد. زاهدی وفا سرمایه هزار میلیاردی دارد، بنده کاری ندارم که این اموال از کجا آمده است اما انقلاب ما انقلاب مستضعفان است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تبدیل به محلی برای آزمون و خطا شده است. زمانی که عبدالملکی برای این وزارتخانه به مجلس معرفی شد بنده گفته بودم که وی تجربه کافی برای این کار ندارد و در نهایت هم استعفا داد.

وی گفت: بنده سه فرزند دارم که در خراسان رضوی به دنیا آمده اند اما دو فرزند زاهدی وفا در کانادا به دنیا آمده اند. دلیلی ندارد که فرزندان مسئولان در خارج از کشور بوده و تابعیت داشته باشند.

 نوروزی​: «زاهدی وفا» به اقتصاد سرمایه‌داری اعتقاد دارد

حجت الاسلام حسن نوروزی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: وزارت کار یک وزارتخانه بزرگ و پرمخاطب است و ۴۰ درصد از جریان‌های اقتصادی کشور به این وزارتخانه وابسته و ۶۵ درصد جمعیت کشور هم تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است.

وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد در مورد وزرای پیشنهادی مداقه کند. زاهدی وفا شخصیت قابل احترامی دارد و علیرغم آنکه در کانادا درس خوانده و تدریس کرده اما عزمی برای کار ندارد و در چهار ماهی که سرپرست این وزارتخانه بود، نشان داد عزمی برای کار ندارد.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جای محرومان و پابرهنگان است و فردی باید وزیر کار شود که درد کارگران و محرومان را حس کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: زاهدی وفا ۲۴ قطعه زمین، ساختمان و آپارتمان دارد و با وجود این گفته که من سرایدارم. آقای نادران که برای دو یا سه آپارتمان اوجی وزیر نفت آسمان را به زمین می‌دوخت جالب است در دفاع از زاهدی وفا صحبت می‌کند. ما تاج گردون را به دلیل ارث پدری اش از حضور در مجلس منع کردیم اما الان فردی می‌خواهد تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بگیرد که اموال زیادی دارد.

نوروزی بیان کرد: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به وی رأی نداده است. رأی کمیسیون‌های دیگر در مورد زاهدی وفا لب مرزی بوده است.

وی تصریح کرد: افکار زاهدی وفا وابسته به اقتصاد سرمایه داری و امپریالیستی است. چرا که وی گفته قوام جامعه به مال و سرمایه است در حالی که اقتصاد وسیله است نه هدف.

نماینده مردم رباط کریم گفت: دو فرزند زاهدی وفا در کانادا متولد شده‌اند. کانادا مستعمره آمریکاست و باید این مسئله در مورد صلاحیت زاهدی وفا مورد بررسی قرار گیرد. وی برنامه‌ای برای وزارت کار ندارد و از سوی دیگر زاهدی وفا سابقه ایثارگری هم ندارد.

عسگری: وزیر پیشنهادی کار، اهل تعامل نیست / برنامه‌های وی ضعیف است

مهدی عسگری در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما باید در مجلس صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی و احراز کنیم و قطعاً میز وزارت مناسب هر فردی نیست.

وی افزود: شخصیت فردی و حقیقی محمد هادی زاهدی وفا برای همه ما قابل احترام است اما وی تعامل خوبی با مجلس در مدتی که سرپرست این وزارتخانه بود، نداشت و ما تجربه تلخ عدم تعامل برخی از وزرای دولت را داریم و نباید مجدداً این تجربه تکرار شود.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شبهاتی در مورد زاهدی وفا مطرح شد که بنده چیزی در این مورد نمی گویم اما حتی اگر در حد شبهه هم باشد، این حرف‌ها زیبنده وزیر دولت مردمی نیست.

عسگری تأکید کرد: باید صدای مردم به ویژه کارگران و بازنشستگان شنیده شود و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیازمند وزیری است که با آنان تعامل داشته باشد که زاهدی وفا این ویژگی را ندارد. در زمانی که زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود در جلسات کمیسیون‌های مجلس دعوت می‌شد اما حضور نمی‌یافت و هر زمان که نمایندگان به وزارتخانه می‌رفتند، فرصت ملاقات به آنان داده نمی‌شود.

وی با اشاره به این که برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضعیف است، خاطرنشان کرد: زاهدی وفا سه ماه سرپرست این وزارتخانه بود و همه امکانات در اختیارش بود اما نتوانست در این وزارتخانه کار خاصی انجام دهد و بنده مخالفت خود را برای تصدی وی به وزارت کار اعلام می‌کنم.

توسلی: زاهدی وفا اموال نجومی دارد / او خود را فراتر از مجلس می‌داند

فتح الله توسلی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بنده در همین ابتدا مخالفت خود را با زاهدی وفا اعلام می‌کنم.

وی بیان کرد: بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مطالعه کردم، با وی نشست داشتم و بر اساس مطالعاتی که داشتیم باید بگویم که وی صلاحیت لازم را برای تصدی این وزارتخانه مهم ندارد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اموال بسیار زیادی به نام محمد هادی زاهدی وفا است که سوال بنده آن است که آیا این اموال برای خود او است یا خیر و به چه شکلی به دست آمده است. برای مثال وی هزار و ۸۵۰ متر باغ در دزاشیب دارد. چندین منزل ویلایی در کرج، شهرری و نیاوران دارد، خانه ویلایی ۴۰۰ متری در نیروی هوایی، باغ در کرج، آپارتمان مجلل در نیاوران و ویلای جنگلی دارد و باید در این باره توضیح دهد.

توسلی ادامه داد: بنده بررسی کردم و مجموع این اموال صد هزار میلیارد تومان است اما زاهدی وفا گفت که همه این اموال هزار میلیارد تومان است. از سوی دیگر او گفت که من سرایدارم!

وی افزود: اسناد نشان می‌دهد که همه این اموال به نام برادر وی بوده و دو مورد هم ارثیه پدری بوده است. سال‌ها است که پرونده این اموال در دادگاه‌ها مطرح می‌شود و ورثه زاهدی وفا هم مدعی دریافت اموال خود هستند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ گفت: بنده با شخصیت حقیقی زاهدی وفا کاری ندارم چرا که وی فرد خوبی است اما برنامه‌ها، عملکرد و اموال وی ابهامات و مشکلاتی دارد که به صلاح کشور نیست که چنین فردی وزیر کار شود.

توسلی گفت: زاهدی وفا حداقل ۳ هزار میلیارد تومان پول و اموال دیگر دارد و جالب است که هیچ یک از این اموال را در سامانه ثبت حقوق و دستمزد نیاورده است.

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیری که می‌خواهد مشکلات کارگران، بازنشستگان و محرومان را پیگیری کند، باید از جنس خود آنان باشد اما زاهدی وفا از شاخص‌های محرومان دور است.

وی گفت: حدود ۴ ماه است که زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اما در این مدت با مجلس هیچ گونه تعاملی نداشت و خودش را فراتر از مجلس می‌دانست. وی نه تنها در مجلس حضور پیدا نکرد بلکه فرصت گفتگو با نمایندگان در محل وزارتخانه را هم نمی‌داد.

توسلی گفت: زاهدی وفا یک هلدینگ به نام پیشگامان اقتصاد تأسیس کرده است و ما باید شستا، صندوق کشاورزان و وزارتخانه مهم کار را به فردی واگذار کنیم که صلاحیت لازم را داشته باشد و بتواند مشکلات آنان را مرتفع کند.

لطفی: کمیسیون اجتماعی مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی کار را تأیید کرد

حسن لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۲ مهرماه) گزارش این کمیسیون در خصوص بررسی صلاحیت محمد هادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

متن این گزارش به شرح زیر است:

بی شک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واسطه ارتباط گسترده‌ای که با اقشار مختلف جامعه اعم از کارگران، کارفرمایان، صنعتگران، کشاورزان، مستمری بگیران، مددجویان، معلولان، بازنشستگان، تعاونی‌ها و اقشار کم درآمد جامعه دارد، یکی از مهمترین وزارتخانه‌های دولت است. در این وزارتخانه و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آن حدود ۳ هزار پست مدیریتی وجود دارد و لذا وزیر این وزارتخانه باید نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و آموزشی جامعه هدف تسلط کامل داشته و در عمل از توانایی بالایی برخوردار باشد تا بتواند همه امور مربوطه را به درستی راهبری و کنترل کند.

کمیسیون اجتماعی با عنایت به تکالیف قانونی مصرح در ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نسبت به برگزاری جلساتی متعدد با آقای زاهدی وفا و تطبیق برنامه‌های اعلامی مشارالیه بر مبنای معیارهای عمومی، تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت و انسجام، جامعیت، آینده نگری، سنجش پذیری و زمان بندی اقدام و در نهایت براساس مباحث مطروحه تبیین برنامه‌ها، تعهدات شفاهی، رفع ابهامات و ایرادات مطروحه و پاسخ به سوال نمایندگان محترم، گزارش خود را در سرفصل‌های ذیل به استحضار ملت شریف ایران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌رساند:

الف) شرح استعلامات

۱- مدرک تحصیلی

براساس استعلامات به عمل آمده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آقای زاهدی وفا در سال ۱۳۶۹ در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق (ع) دانش آموخته گردید و مفاد مدرک ایشان مورد تأیید است. همچنین مدرک تحصیلی خارجی مقطع PHD نامبرده در کمیسیون تخصصی ۴۲۵۶ مورخ ۲۶ تیرماه ۱۳۸۱ وزارت مذکور بررسی و دکتری در رشته اقتصاد از دانشگاه اوتاوا کشور کانادا ارزشیابی شده است.

۲- تابعیت:

حسب استعلام به عمل آمده از وزارت امور خارجه و مراجع امنیتی کشور، با بررسی‌های به عمل آمده هیچ گونه سابقه‌ای از اقامت دائم و یا اخذ تابعیت کانادا توسط آقای زاهدی وفا، همسر و فرزندانشان به دست نیامد.

ب) شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

- تحول در روش‌های پرداخت یارانه به دلیل ناکارآمدی روش‌های فعلی

- پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات و توجه به شایستگی اشخاص در پذیرش مسئولیت‌ها

- انتظام بخشی به نظام توزیع کالا برگ‌ها

- ارتقا نظام تعاون و تقویت اقتصاد تعاونی

- بروز رسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

- تعامل فعال با مجلس شورای اسلامی و سازمان‌های مردم نهاد بویژه تشکل‌های کارگری

- افزایش مستمری بازنشستگان

- ایجاد اشتغال و توسعه فضای کسب و کار در کشور

- حمایت و تقویت بانک‌های رفاه کارگران و توسعه تعاون

- افزایش رفاه اجتماعی در کشور و تقویت و توانمندسازی سازمان تأمین اجتماعی

- تقویت سازمان بهزیستی کشور و حمایت از جامعه معلولان، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار و توانمندسازی ایشان

- کاهش آسیب‌های اجتماعی و مهار بحران‌های اجتماعی

ج) بررسی معیارهای عمومی برنامه‌های ارائه شده:

وفق گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی و حسب تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی از قبیل: سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، اسناد جامع شورایعالی انقلاب فرهنگی و …، ۳۷ درصد برنامه‌های ارائه شده با احکام مذکور «منطبق»، در ۳۹ درصد موارد «همسو» و همچنین در برنامه ارائه شده به ۲۴ درصد از احکام اشاره‌ای نشده و در مجموع برنامه‌های وزیر در انطباق با اسناد بالادستی، نمره ۵۶ از مجموع ۱۰۰ نمره را دریافت نموده که البته نمره‌ای «متوسط» ارزیابی می‌شود.

د) بررسی انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی:

برنامه ارائه شده بر اساس معیارهای عمومی در شاخص «انسجام»، «کامل» ارزیابی شده است؛ در شاخص‌های «تناسب، واقع گرایی، صراحت و شفافیت»، «مطلوب» ارزیابی شده است؛ در شاخص‌های «آینده نگری و سنجش پذیری»، «متوسط» ارزیابی شده و در شاخص «جامعیت» و «زمان بندی» به ترتیب «ضعیف» و «خیلی ضعیف» ارزیابی شده است.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون):

با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه‌های ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون و توضیحات شفاهی وزیر بویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغه‌ها و مشکلات مردم در شهرستان‌ها و استان‌ها در زمینه‌های حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، توسعه پوشش بیمه، تقویت و توانمندسازی صندوق‌های بازنشستگی و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، رفع بیکاری و فقر مطلق در کشور، تقویت و توسعه تعاونی‌ها بویژه در فرآیند تولید، و … مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی صلاحیت جناب آقای محمد هادی زاهدی وفا را به منظور تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را احراز و برنامه‌های ایشان را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اکثریت آرا مطلوب ارزیابی نمود.

حاجی پور: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صلاحیت زاهدی وفا را تأیید کرد

رضا حاجی پور صبح امروز (سه شنبه ۱۲ مهرماه) در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس نظر این کمیسیون را در خصوص محمد هادی زاهدی وفا قرائت کرد.

بنا بر گزارش قرائت شده توسط حاجی پور، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی صلاحیت زاهدی وفا را تأیید کرده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در قرائت این گزارش عنوان کرد: علیرغم آنکه آقای زاهدی وفا سابقه مرتبط در این زمینه نداشته است اما با توجه به تحصیلات و مسئولیت‌هایی که بر عهده داشته است، به نظر می‌رسد صلاحیت تصدی این سمت را دارد.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

با توجه تحولات سریع فناوری در عصر جدید، لازم است همه افراد از آموزش‌های لازم فنی و حرفه‌ای برخوردار شوند. همگان ناگزیر به آموختن مهارت‌های جدید می‌باشند. مسلماً حل مشکل اشتغال کشور نیز بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه‌ای، امکان پذیر نیست.

به همین منظور، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور می‌باشد. به ویژه پس از تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی که دبیرخانه شورای عالی آن را در وزارت کار پیش بینی نموده است که اهمیت این وزارتخانه و وزیر مربوطه را در حل ریشه‌ای مشکل اشتغال بیان می‌نماید.

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای دکتر زاهدی وفا دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه اتاوا کانادا می‌باشد. از سوابق اجرایی ایشان می‌توان به معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره نمود.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

در جلسه کمیسیون با آقای دکتر زاهدی وفا به اولویت‌های زیر اشاره شد:

- مهارت آموزی و توجه به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

- صدور شناسنامه فنی و حرفه‌ای برای همه کارگران کشور

- ایجاد انگیزه در میان مربیان فنی و حرفه‌ای با تدوین و تصویب نظام رتبه بندی مربیان

- تعیین استاندارد مهارتی برای کارگران و تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد نظام استاندارد مهارت

- مشتری محور بودن مهارت‌ها

- ایجاد پویایی در آموزش‌ها و ارتباط آنها با بازار کار

- هم افزایی با کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی

در پایان ایشان تعهد نمودند که تمام توان خود را جهت اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب ۱۳۹۶.۸.۲۴ و رفع چالش‌های پیش روی اجرای این قانون به کار گیرند. همچنین متعهد شدند که با توجه به مشکل اشتغال در کشور و عدم مهارت کافی جوانان، سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور در اولویت اول همه معاونت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه ارائه شده ایشان از نظر تناسب، واقع گرایی، شفافیت، صراحت و انسجام مطلوب می‌باشد ولی متأسفانه جامعیت لازم و زمان بندی ندارد. هرچند این وزارتخانه بسیار گسترده می‌باشد و اما نباید موضوع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که متولی مهارت آموزی کارورزان را برعهده دارد، مغفول بماند.

بخش چهارم: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۷۶ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی «منطبق» و «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۲۴ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است. این موارد لازم است در جلسه رأی اعتماد مورد تبادل نظر نمایندگان محترم و وزیر پیشنهادی قرار گیرد تا ایشان توضیحات شفاهی خود را در خصوص موضوعات ذکر نشده، ارائه نمایند.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

اگرچه ایشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه و تجربه کاری مستقیمی نداشته است لکن با توجه به رشته تحصیلی و فعالیت‌های اقتصادی متناسب وظایف با آن وزارتخانه در نهادهای دیگر، به نظر می‌رسد صلاحیت لازم برای تصدی پست وزارت را داشته باشند.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)

بررسی برنامه‌های پیشنهادی جناب آقای دکتر زاهدی وفا نشان می‌دهد که ایشان از تسلط نسبی بر مسائل اقتصادی مرتبط با حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار می‌باشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه مناسب از جمله معاونت

در وزارت امور اقتصادی و دارایی و سوابق علمی در حوزه اقتصاد هستند، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت اهمیت بیشتر به گسترش مهارت آموزی در جامعه، توجه ویژه به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، کمیسیون من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود.

شیخی: موافقت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با صلاحیت «زاهدی وفا»

زهرا شیخی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۲ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره صلاحیت محمدهادی زاهدی وفا، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

وی بیان کرد: با توجه به بررسی برنامه‌ها و سوابق محمد هادی زاهدی وفا، شایستگی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس احراز شد.

اعضای کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، حسب وظیفه قانونی خود و با امعان نظر خاص به اهمیت نقش مدیریت در تمامی امور به ویژه، در رأس وزارتی با درجه حساسیت بالا و دامنه شمول وسیع که کوچک‌ترین خطا در خط مشی‌ها، سیاستگذاری‌ها و نیز امور اجرایی و نحوه گزینش و جذب افراد و مدیران می‌تواند تبعات جبران ناپذیری بر جای گذارد، نسبت به بررسی برنامه‌ها، انجام گفتگوهای صمیمانه با وزیر پیشنهادی اقدام کردند و به این شرح نظر خود را ابراز می‌دارند:

نتیجه‌گیری (نظر نهایی کمیسیون)

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی متعاقب بررسی موضوع صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی، شایستگی جناب آقای دکتر محمد هادی زاهدی وفا برای تصدی مسئولیت وزارت تعاون کار رفاه اجتماعی را احراز نمود و برای وی در صورت کسب رأی اعتماد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آرزوی موفقیت می‌کند.

امیرآبادی: زاهدی وفا با مجلس ارتباط نداشت تا شائبه لابی ایجاد نشود

احمد امیرآبادی فراهانی صبح امروز (سه شنبه ۱۲ مهرماه) در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در طول ۱۱ سال فعالیت خود در مجلس این دومین بار است که از یک وزیر دفاع می‌کنم. این بار به علت اخلاق مداری آقای زاهدی وفا و مسائلی که در رابطه با مسائل خانوادگی او مطرح شد، تصمیم گرفتم از وی دفاع کنم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید تعجب کنیم که داشتن ثروت از نظر اسلام بد نیست بلکه مهم مسیر کسب و خرج آن ثروت است. اموال آقای زاهدی وفا به عنوان ارث به او رسیده و براساس اسنادی که به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه می‌دهم، زاهدی وفا امین این اموال است و صرفاً باید امانت داری کند.

وی در رابطه با تحصیلات زاهدی وفا در کانادا، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند ممکن است نخبه ای از کشور خارج شود، معلوماتی کسب کند و برای خدمت به کشور مجدداً بازگردد. زاهدی وفا به کانادا رفته، درس خوانده و فرزندانش در آنجا به دنیا آمدند اما برای دریافت اقامت و گرین کارت اقدامی نکرده است. این مطالب برای دولت قبل مطرح بود و نه دولت انقلابی.

امیرآبادی همچنین در مورد تعامل زاهدی وفا در طول سه ماه سرپرستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مجلس اظهار داشت: در مدت سه ماه سرپرستی زاهدی وفا او ارتباطی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برقرار نکرد تا شائبه لابی ایجاد نشود. شخصاً در مجالس زیادی بوده ام و دیده ام که وزرای زیادی برای جمع کردن رأی ارتباطات ناجوری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برقرار می‌کردند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس انقلابی باید از زاهدی وفا دفاع کند. او کسی است که به اقتصاد اسلامی اعتقاد دارد و در این زمینه با تجربه است.