۰ نفر

کریمی قدوسی: در اولویت نبودن مذاکرات یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم است

۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۰۳
کد خبر: 663353
کریمی قدوسی: در اولویت نبودن مذاکرات یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تحلیل من این است که این یک نقطه‌ای برای وحدت بسیاری از جریان‌هایی است که دل در گرو اسلام ناب، کشور و امنیت ملی دارند برای اینکه با هم رفاقت کنند. ما فقط نگاه نکنیم که این توافق اگر حاصل شد دستاورد اقتصادی دارد به نظر من دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی‌اش خیلی بیشتر از دستاوردهای مالی و اقتصادی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، درخصوص اهمیت حفظ همدلی در داخل در روزهایی که مذاکرات احیای برجام به گام نهایی نزدیک شده است و لزوم پرهیز از برخوردهای سیاسی و جناحی با منافع ملی، گفت: در جلسه‌ای در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بنده به آن جمع، اینگونه گفتم که یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم این بود که از روز اول راهبرد خود را در بحث مذاکرات به اقتصاد، بازار، تولید، سرمایه‌گذاری و روابط با همسایگان گره نزد.

وی ادامه داد: بنده پیشنهادم به آقای رئیس‌جمهور در روزهای اول این بود که اخبار مذاکرات را در کف اخبار قرار بدهید نه در رأس، رسانه ملی هم اینگونه عمل کند. در دولت یازدهم و دوازدهم اخبار مذاکرات در رأس خبرهای ملی بود، ۹۰ درصد موضع‌گیری‌های آقای رئیس‌جمهور قبل روی بحث مذاکرات بود.

کریمی قدوسی اضافه کرد: چرا این حرف را زدم؟ چون آن مهندسی در آن دولت عامل اصلی رکود اقتصاد ما شد، همه فعالان حوزه اقتصادی معطل بودند که «سرمایه‌گذاری کنند یا خیر»، «خرید کنند یا خیر» بفروشند یا خیر»، «وارد کنند یا صادرکنند»، «تسهیلات بگیرند یا نگیرند» و ... خلاصه اینکه برجام چه می‌شود؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه بیان کرد: این عامل اصلی رکود بود، شرطی کردن همه امور کشور باعث معطل ماندن موضوعات و کارها به مذاکره و توافق می‌شود که دیدیم بعد به چیزهای دیگر هم گره زدند حتی ازدواج جوانان، آب خوردن و بارش ابر همه را به برجام گره زدند و اثر منفی داشت.

کریمی قدوسی افزود: نکته بسیار تلخ آن سیاست، دوقطبی شدن جامعه بود ما در مجلس دوقطبی را کامل دیدیم. دوقطبی بر روی بود و نبود مذاکره و برجام، در میان نخبگان و مردم اتفاق افتاد و موافقین و مخالفین به صف شدند و این دو قطبی عاملی شد برای زمینه‌سازی اعتراضات که این‌ها همه بشود نقطه قوت آن تیم برای تحمیل خواست آمریکایی‌ها به نظام رهبری و ولایت که در جلسه‌ای آقای ظریف خدمت مقام معظم رهبری می‌گوید:«این متن را اگر شما قبول نکنید من دیگر نمی‌توانم وزیر خارجه باقی بمانم» و آقا هم می‌گویند «خب نمان» که من این مساله را در کمیسیون امنیت به آقای ظریف گفتم که اعتراض کرد و فریاد کرد، رسانه ملی هم در کمیسیون بود ضبط کرد و اخبار ۱۴ هم یک گوشه از آن را پخش کرد.

وی ادامه داد: علی‌ای‌حال این موفقیت را واقعا باید به این دولت تبریک گفت که حقیقتاً مردم را امیدوار کرد در روابط خارجی، نگاه به داخل و سفرهای استانی و مدیریت منابع، سرنوشت مردم را به مذاکره و برجام گره نزد. نگاه به این صورت بود که این مذاکره هم یکی از صدها موضوع است و شد شد، نشد نشد، اگر هم نشد از راه‌های دیگر اقدام می‌کنند و راهکارهای دیگر و پلن B و امثال این‌ها کار را انجام می‌دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه اظهار داشت: تحلیل من این است که این یک نقطه‌ای برای وحدت بسیاری از جریان‌هایی است که دل در گرو اسلام ناب، کشور و امنیت ملی دارند برای اینکه با هم رفاقت کنند. ما فقط نگاه نکنیم که این توافق اگر حاصل شد، دستاورد اقتصادی دارد به نظر من دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی‌اش خیلی بیشتر از دستاوردهای مالی و اقتصادی است.

وی ادامه داد: لذا بنده شرایط را بسیار مطلوب می‌بینم و تحلیل من هم این است که این اتفاق رخ داده و اثراتش را گذاشته است، این تتمه کار هم دارد آمریکایی‌ها را یکمی در واقع بینی نسبت به جایگاه ایران سر عقل می‌آورد، اگر بیشر سر عقل بیایند و به خواسته‌های ما تن بدهند و در نهایت ان‌شاءالله برسیم به نقطه ای که رهبر انقلاب پیش‌بینی کردند دشمن حتی فکر تحریم ما را از ذهن خود خارج کند.