۰ نفر

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

مذاکره کنندگان آمریکایی برای رویکرد ایران احترام قائل هستند

۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۳۱
کد خبر: 661368
مذاکره کنندگان آمریکایی برای رویکرد ایران احترام قائل هستند

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشتر مدت زمان راستی آزمایی لغو تحریم ها 48 ساعت بود که اکنون به 45 الی 120 روز افزایش پیدا کرده و هر زمان ببینیم طرف آمریکایی از محور محتوای توافقنامه عدول کرده، ایران قدرت بازگشت از توافق را دارد در چنین شرایطی و در صورت خروج از توافق به صورتی راستی آزمایی می کنیم که ما متضرر نشویم.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم در خصوص جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه کمیسیون امنیت ملی مجلس که با حضور حسین امیرعبداللهیان، علی باقری‌کنی، علی شمخانی، محمد اسلامی و بهروز کمالوندی برگزار شده بود، عنوان کرد: جلسه امروز به نظر من اقناعی بود. اما در عین حال مجلس چند اصلاح جزیی را به مسئولین یادآوری کرد که امیدوارم این جزییات هم برطرف شود.

وی در ادامه توضیح داد: به نظر من رویکرد مذاکره کنندگان بسیار محکم است و براساس هنجارها و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران، سپاه و مقاومت بوده است. البته بیشتر محور لغو تحریم‌ها مورد نظر بوده است.

ذاکر بیان کرد: در پیش‌نویس لغو تحریم‌ها در نظر گرفته شده است، فقط روش‌ها کمی تغییر یافته است. در حقیقت براساس متن مکتوبی که رییس جمهوری آمریکا نوشته تا بر اساس آن برجام احیا شود، نشان از این دارد که برای روش‌ها و رویکرد مذاکره کنندگان ایران احترام قائل هستند.

در مورد دیگر محورهای پیش‌نویس توافق احتمالی نماینده مردم آذربایجان غربی مطرح کرد: محور صادرات و واردات، آزادسازی ارز و تبادل بانکی برای صادرات و واردات مطرح شده است. ما در شرایطی که به انتفاع برسیم به تعهدات خود عمل می‎کنیم. یعنی قدم به قدم به این مرحله می‎رسیم که به تعهدات خود بازگردیم و آمریکا هم به توافق نامه عمل کند. 

در خصوص روند جلسه غیرعلنی امروز نیز ذاکر خاطرنشان کرد: مقداری از متن پیشنویس امروز در جلسه خوانده شد، ولی متنی به دست نمایندگان داده نشد. ولی صحبت‌ها در این جلسه استناد به متن بود. بنا شد متن را بار دیگر در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار دهیم تا افرادی که به متن معترض هستند نیز مسائل خود را بیان کنند.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در توافقی که شکل می‌گیرد ما تا پایان دوره بایدن می‌توانیم طبق برنامه‌ریزی‌ها بهترین استفاده را داشته باشیم تا اگر رویکرد دولت بعدی آمریکا نسبت به توافقنامه تغییر کرد ما در این میان متضرر نشویم. در خصوص تضمین‌ها نیز آقای بایدن مواردی را مکتوب کرده و کشورهای اروپایی هم آن را تایید کرده‌اند. با این حال بحث‌های حقوقی جدی است که من چون متن را ندیدیم نمی‌توانم در این باره اظهار نظری داشته باشم. 

ذاکر در خصوص احتمال توافق بیان کرد: ما به توافق نزدیک هستیم. زیرا متنی نوشته و ماه‌ها مذاکره شده است و به نظر من در این شرایط به نتیجه نزدیک شده و یا به آن رسیده‌‎‎ایم.