۰ نفر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

محصولات خرمای استان بر اثر بارندگی ها از بین رفت

۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۰۰
کد خبر: 658203
محصولات خرمای استان بر اثر بارندگی ها از بین رفت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: پس از بارندگی های اخیر ما فقط در حوزه سراوان هزار تن محصول خرما داشتیم که کاملاً از بین رفت. در دیگر نقاط استان هم متاسفانه این اتفاق افتاده است.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ معین الدین سعیدی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مورد شرایط سیل در استان سیستان و بلوچستان گفت: تکرار سیلاب در این هنگامه سال در استان سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که این پدیده غیر مترقبه نیست. پدیده جوی مونسون باعث می‌شود که در این شرایط جوی شاهد باران‌های سیل آسا باشیم که متاسفانه تدبیر لازم نمی‌شود که از این فرصت خدادادی که ایجاد شده، بتوانیم استفاده کنیم و تبدیل به چالش می‌شود. 

وی در ادامه توضیح داد: مشخصاً خسارات عمده‌ای که سیل ایجاد کرده، جدا از تاسیسات راه و آب و غیره در حوزه کشاورزی و باغداری بوده است. ما فقط در حوزه سراوان هزار تن محصول خرما داشتیم که کاملاً از بین رفت. در دیگر نقاط استان هم متاسفانه این اتفاق افتاده است. 

سعیدی در خصوص حل این بحران بیان کرد: در درجه اول حوزه مدیریت بحران در جنوب استان سیستان و بلوچستان باید مستقر شود. ما هر سال شاهد پدیده سونامی، سیل و نظایر آن هستیم. تکرار این مساله نشان می‌دهد که این رویدادها غیر مترقبه نیستند. از سوی دیگر در کمیسیون کشاورزی تلاش کردیم اکیپ‌های برآورد خسارت حضور یابند.  

وی ادامه داد: همچنین از وزارت جهاد به صورت جدی پیگیر هستیم که خسارت کشاورزان داده شود. چرا که حوزه کشاورزی روز به روز بیشتر آسیب می‌بیند و ریسک کشاورزی به حداکثر رسیده است. در چنین شرایطی اگر تدبیر نکنیم با توجه به نگاه ویژه‌ای که کشور و مخصوصاً مقام معظم رهبری در بحث خودکفایی محصولات کشاورزی دارند، شرایط به سمت بدی حرکت می‌کند. می‌طلبد این خسارات برآورد شود و پرداخت شوند. 

سعیدی درباره علت سیل‌های استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: رودخانه‌های ما سال‌هاست لایروبی نمی‌شوند و دایک‌های حفاظتی در رودخانه‌ها متاسفانه ایجاد نشدند و به همین دلیل می‌بینیم کمترین آبرفت خسارت ایجاد می‌کند. پدیده‌ای که شاید بیشتر نگران کننده است این خواهد بود که سیستان و بلوچستان با محدودیت منابع آبی مواجه است، اما  ما در سیل ۱۳۹۸ شاهد بودیم که بیش از یک میلیارد متر مکعب آب به دریا ریخت. در حالی که می‌شود این آب را با کمترین هزینه مهار کرد. هنوز متاسفانه سد کهیر با پیشرفت ۸۰ درصدی تکمیل نشده است. اگر تدابیر لازم انجام شود مطمئن باشید معیشت صدها هزار نفر به لحاظ کشاورزی تامین می‌شود. 

وی افزود: کشاورزی پوست و گوشت مردم سیستان و بلوچستان است اگر این منابع آبی را بتوانیم ایجاد کنیم، تردید نکنید که تحول بنیادی در نظام معیشتی مردم اتفاق خواهد افتاد.