۰ نفر

عضو کمیسیون عمران مجلس: باید حدود یک سال و نیم به دولت زمان می‌دادیم تا کار خود را انجام دهد، قدری زود سراغ استیضاح رفتیم

۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۸:۲۸
کد خبر: 652150
عضو کمیسیون عمران مجلس: باید حدود یک سال و نیم به دولت زمان می‌دادیم تا کار خود را انجام دهد، قدری زود سراغ استیضاح رفتیم

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره اینکه آیا مجلس شورای اسلامی با تفکیک وزارت صمت موافقت خواهد کرد یا خیر؟ گفت: قطعاً! مجلس حتماً با این موضوع موافق خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  مهر، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در رابطه با تفکیک وزارت صمت و تصمیم مشترک مجلس و دولت در رابطه با عدم استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شخصاً به دو علت موافق استیضاح آقای فاطمی امین نبودم. اول اینکه اگر استیضاح صورت بگیرد تا زمانی که اصلاح کارهای گذشته آغاز شود و به اصطلاح سیاسی امروز، آواربرداری صورت بگیرد، زمان زیادی به طول خواهد انجامید.

وی افزود: دوم اینکه برخی از وزارت‌خانه‌ها همچون صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت راه و شهرسازی، چند بعدی و چند وجهی هستند و با سایر وزارتخانه‌ها تفاوت دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فکر می‌کنم باید مقدار دیگری فرصت داده شود تا ارزیابی عملکردها دقیق‌تر صورت بگیرد. به نظر می‌رسد تا زمان طلایی برای اصلاح کابینه چند ماه دیگر فرصت داریم.

شاکری با بیان اینکه اگر با عجله استیضاح را انجام دهیم، زمانی را برای آنکه دولت وزیر دیگری معرفی کند از دست خواهیم داد، اظهار کرد: رأی اعتماد به وزیر جدید سخت‌تر از رأی اعتماد دادن به اولین وزیر پیشنهادی برای یک وزارتخانه است و زمان بیشتری خواهد برد.

وی افزود: بهتر است با تذکر و فشار، دولت را مجاب کنیم که خودش تغییرات و اصلاحات لازم را انجام دهد. در حال حاضر هم دولت در رابطه با وزارت صمت وعده داده ظرف دو الی سه ماه شرایط را اصلاح کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید چیزی حدود یک سال و نیم به دولت زمان می‌دادیم تا کار خود را انجام دهد و بعد برای استیضاح اقدام می‌کردیم. به نظر می‌رسد قدری زود به سراغ این موضوع رفتیم.

شاکری گفت: باید در نظر داشته باشیم دولت در شرایطی قرار دارد که ارز ترجیحی را حذف کرده و از این شرایط به عنوان جراحی اقتصادی یاد می‌کند. در دنیا چنین اتفاقاتی کشور و چرخه‌های مختلفش را قفل می‌کند. باید همه موارد را در نظر داشته باشیم، حتی جنگ اوکراین و روسیه هم بر شرایط ما تأثیر گذاشته است و دولت را در شرایط سختی قرار داده است.

وی افزود: البته که به مسائل زیادی اعتراض داریم و از برخی وزارت خانه‌ها ناراضی هستیم و مطالبه گری خواهیم کرد؛ اما دولت هنوز کمی زمان دارد تا اصلاحات لازم را انجام دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چقدر از زمان مورد نیاز دولت برای پیشبرد اهداف در وزارتخانه‌ها باقی مانده است؟ گفت: هنوز حدود ۶ ماه دیگر از زمان دولت برای اثبات خود باقی مانده است. درباره شرایط وزارت صمت نیز دولت اعلام کرده که می‌خواهد وزارت صمت را تفکیک و به دو وزارتخانه دیگر تبدیل کند.

شاکری در پاسخ به این سوال که آیا مجلس شورای اسلامی با این تفکیک موافقت خواهد کرد یا خیر؟ تأکید کرد: قطعاً! مجلس حتماً با این موضوع موافق خواهد بود.

وی عنوان کرد: هنگام رأی اعتماد به وزرا، کمیسیون عمران طرح تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی به دو وزارتخانه راه و ترابری و وزارتخانه مسکن و شهرسازی را به دولت ارائه داد، اما رییس‌جمهور گفت صبر کنید و ما نیز صبر کردیم! امروز که دولت به این نتیجه رسیده که با تفکیک وزارت صمت می‌تواند کار را روان تر و تحقق برنامه‌ها را تسهیل کند، زمان آن رسیده که سریعاً لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی را نیز به مجلس ارائه دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که تفکیک وزارتخانه‌ها با سیاست کوچک سازی دولت در تناقض نیست؟ بیان کرد: خیر! این موضوعات با هم ارتباطی ندارند. وظایف کوچک‌سازی دولت به این معناست که به دولت، سازمان جدیدی اضافه نشود، اما در این موضوع یک سازمان را دو قسمت می‌کنیم و قرار نیست اتفاق جدیدی بیفتد. تمام امکانات از قبل موجود است.

شاکری با اشاره به اینکه کوچک سازی دولت در شرایطی که سازمان جدیدی تأسیس شود، نقض خواهد شد، تأکید کرد: به وزارتخانه‌های مذکور قرار نیست تعابیر و تعاریف جدیدی اضافه شود و فقط قرار است برای مدیریت بهتر این حوزه‌های گسترده، آنها را به دو قسمت تقسیم کنیم.

وی گفت: از رییس‌جمهور تقاضا می‌کنیم تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی را هرچه سریع‌تر به مجلس بفرستد.