۰ نفر

نایب رییس کمیسیون اجتماعی:

اگر ارسال لایحه دولت برای وزارت بازرگانی طولانی شود، لایحه دولت قبل را تصویب می کنیم

۱۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳
کد خبر: 650757
اگر ارسال لایحه دولت برای وزارت بازرگانی طولانی شود، لایحه دولت قبل را تصویب می کنیم

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: لزوم تشکیل وزارتخانه بازرگانی به ویژه در این ایام بحث جراحی اقتصادی و به منظور جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و کارهایی که در تناقض هستند، ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درخصوص «اعلام خبر تشکیل وزارت بازرگانی و تمایل مجلس نسبت به این مسأله در شرایطی که مجلس در زمان دولت گذشته با تمایل دولت برای این اقدام مخالفت کرده بود»، گفت: اینکه مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کرده نادرست است، مجلس مخالفت نکرد اما چون اوایل شروع به کار دوره یازدهم بود این مساله را در دستور کار قرار نداد. یعنی باید بررسی این مساله به ما به عنوان کمیسیون اجتماعی ابلاغ می‌شد و این ابلاغیه نیامد اما اینکه طرح بیاید و مجلس مخالفت کند، چنین بحثی نبود در واقع در ابتدای مجلس مسکوت ماند.

وی ادامه داد: بعد از اینکه دولت آقای رئیسی آغاز به کار کرد هم این موضوع چندین ماه مسکوت ماند تا زمانی که ما از دولت خواستیم و در دولت اعلام کردند که با تشکیل وزارت بازرگانی موافق هستند و بعد از چند ماه هم مصوبه هیات دولت آمد که سخنگوی دولت هم این خبر را اعلام کرد. البته ما قبل از آن هم کارمان را شروع کرده بودیم چون شفاهی به ما گفته بودند که موافق تشکیل وزارت بازرگانی هستند.

نماینده مردم گرمی در مجلس همچنین ابراز داشت: تشکیل وزارت بازرگانی مصوبه مجلس دهم است و الان اگر ایرادات شورای نگهبان را فاکتور بگیریم، تقریبا می‌توان گفت که قانون است؛ چراکه شورای نگهبان دو ایراد به آن گرفته است که آن هم ایرادات سختی نیست و ما در تلاش هستیم تا این ایرادات رفع شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در پاسخ به این سوال که اکنون باید لایحه دولت بررسی شود یا همان مصوبه قبلی؟، عنوان کرد: ما در کمیسیون در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان بودیم که هفته گذشته آقای قالیباف اعلام کردند دولت می‌خواهد یک لایحه جداگانه برای تفکیک وزارت صمت و تشکیل دو وزارتخانه بدهند، اگر طی این دو ماه ما توانستیم مصوبه قبلی را رفع ایراد کنیم که داریم انجام می‌دهیم براساس آیین‌نامه باید این را به صحن بیاوریم، مگر اینکه تشخیص هیات رئیسه این باشد که مصوبه قبلی و لایحه جدید را با همدیگر ادغام کند و در دستورکار قرار نگیرد تا لایحه دولت بیاید.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر آمدن لایحه دولت طولانی شود، چون لایحه قبلی مصوب شده و فقط از سوی شورای نگهبان با ایراد مواجه شده است رفع ایراد همین مصوبه موجود و تصویب نهایی آن در دستور کار خواهد بود.

اسماعیلی در رابطه با ایرادات شورای نگهبان به مصوبه قبلی، گفت: ایراداتی که به طرح وارد دانسته شده ایراد سختی نیست، یکی موضوع اصل ۷۵ است که دولت الان دیگر رسما اعلام موافقت کرده است و این برطرف شده است. ایراد دیگر هم بحث ساختار است که ما الان نامه زدیم که وظایف بازرگانی از وزارت صمت و جهاد کشاورزی احصاء شود و ما در کمیسیون این را مشخص کرده و ادغام کنیم، شورای نگهبان ایراد گرفته بود که بحث تعیین وظایف را نمی‌توانید به دولت تفویض کنید و باید مجلس وظایف را مشخص کند.

وی افزود: ما داریم این کار را انجام می‌دهیم اگر لایحه به موقع رسید، ادغام می‌شود و لایحه اولویت خواهد داشت اگر نه، ما همین مصوبه قبلی را طبق آیین‌نامه مجلس باید جلو ببریم و کار را انجام دهیم.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با لزوم و اهمیت تشکیل این وزارتخانه اظهار کرد: اهمیت تشکیل این وزارتخانه در بحث ساختار توزیع ماست، ساختار توزیع ما در همه بحث‌ها معیوب است، اگر وزارت بازرگانی اکنون داشتیم می‌توانست به این شرایط سر و سامان دهد چراکه در حوزه توزیع، این وزارتخانه باید متولی اصلی توزیع باشد. موضوع دیگر بحث رایزنی‌های بازرگانی ماست، ما تا پیش از یکسال قبل کلا ۷-۸ رایزن بیشتر نداشتیم چون این کار متولی خاصی نداشت در صورتی که اگر ما رایزن فرهنگی نداشته باشیم، اصلا نمی‌توانیم بازرگانی‌مان را سر و سامان دهیم و تراز بازرگانی ما بالا نمی‌رود؛ موضوعی که یکی از شعارهای محوری آقای رئیسی هم بود.

وی گفت: نظر شخصی بنده این است که لزوم تشکیل این وزارتخانه به ویژه در ایام جراحی اقتصادی و به منظور جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و کارهایی که در تناقض هستند، ضروری به نظر می‌رسد.