۰ نفر

دیدار قالیباف با وزیرخارجه جمهوری آذربایجان

۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۲۱:۵۱
کد خبر: 650686
دیدار قالیباف با وزیرخارجه جمهوری آذربایجان

رییس مجلس با بیان اینکه حضور رژیم صهیونیستی در هر منطقه‌ای با خود ناامنی به دنبال دارد، گفت: در حوزه امنیت کشورمان به ویژه حضور رژیم صهیونیستی در منطقه حساسیت داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، جیحون بایرام‌اُف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان صبح امروز دوشنبه با حضور در بهارستان با محمدباقر قالیباف دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به نزدیکی فرهنگی، دینی و اقتصادی دو کشور گفت: سیاست قطعی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط با کشور‌های همسایه است؛ این توسعه باید همه‌جانبه باشد.

به گفته او، در دوران پاندمی کرونا به طور طبیعی ارتباطات و تبادلات بین ایران و جمهوری آذربایجان کاهش یافت. اکنون با کاهش بحران شیوع کرونا، باید به دنبال جبران گذشته در حوزه مسائل اقتصادی بود.

قالیباف با تأکید بر توجه به موضوعات اقتصادی و همکاری‌های دو کشور ایران و آذربایجان در این راستا، افزود: باید توافقات صورت گرفته هر چه زودتر عملیاتی و اجرایی شود.

رییس مجلس با اشاره به ملاقات‌های انجام گرفته میان نمایندگان مجالس، وزرا و روسای مجلس و روسای جمهور دو کشور گفت: یکی از موضوعات مهمی که در حاشیه نشست عشق‌آباد مطرح شد موضوع اتصال راه‌آهن دو کشور بود.

قالیباف: حضور رژیم صهیونیستی در هر منطقه‌ای با خود ناامنی به دنبال دارد

قالیباف تبادلات تجاری در حوزه انرژی، برق و گاز را یکی از فرصت‌های مناسب در حوزه همکاری‌های دو کشور برشمرد و به توافقی که در سال گذشته در راستای دسترسی به نخجوان از مسیر ایران انجام شده، اشاره و تصریح کرد: هر چه زودتر باید این امکان برای همکاری‌های عمیق هر دو کشور فراهم شود.

او با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی باید همه کشور‌های منطقه و منطقه قفقاز به سوی صلح و ثبات حرکت کنند، افزود: با هر موضوعی که به امنیت و صلح منطقه آسیب بزند، باید مخالفت کنیم.

رییس مجلس با بیان اینکه حضور رژیم صهیونیستی در هر منطقه‌ای با خود ناامنی به دنبال دارد، گفت: در حوزه امنیت کشورمان به ویژه حضور رژیم صهیونیستی در منطقه حساسیت داریم.

او با ابراز امیدواری از اینکه این سفر منجر به همکاری‌های بیشتر دو کشور با یکدیگر شود، افزود: باید احترام متقابل و همکاری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در اوج خود برقرار باشد.

قالیباف با تأکید بر اینکه کشور‌های همسایه باید موضوعات منطقه را حل کنند، به دیدار اخیرش با رییس مجلس ارمنستان اشاره و تصریح کرد: در این دیدار درباره موضوع همکاری نزدیک همسایگان صحبت کردم که ایشان هم موضوع را قبول داشت بنابراین این اتفاق باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

رییس مجلس افزود: بدون شک اگر کشور‌هایی که خارج از منطقه قرار دارند بخواهند در مسائل منطقه دخالت کنند ثمره‌ای جز ایجاد مشکلات نخواهد داشت.

او درباره تکمیل راه‌آهن کریدور شمال-جنوب، گفت: با وجود تحریم ها، راه‌حل‌های بسیاری برای عمل به توافقات صورت گرفته در این زمینه وجود دارد، هر چند تحریم‌های آمریکا بین‌المللی نیست، اما متوجه فشار‌های این کشور هستیم.

قالیباف در پایان سخنانش بر ضرورت تکمیل کریدور شمال – جنوب با همکاری بیشتر آذربایجان تأکید کرد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان: برای سرمایه‌گذاران ایرانی معافیت‌ها و امتیازاتی پیش‌بینی شده است

در ادامه این جلسه، جیحون بایرام‌اُف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر خود به ایران در سال ۲۰۲۰ از آن به عنوان خاطره خوش یاد کرد و گفت: سفر‌های پی در پی مقامات دو کشور اهمیت بسزایی در توسعه روابط تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور و کاهش سوء آثار کرونا دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به ملاقات روسای جمهور ایران و آذربایجان در حاشیه ششمین اجلاس کشور‌های خزر یادآور شد: روسای کمیسیون اقتصادی دو کشور به طور متناوب با یکدیگر ملاقات می‌کنند. از طرفی روابط پارلمانی و گروه‌های دوستی مجالس در احیای روابط و تقویت آن اثرگذار هستند.

بایرام‌اُف با اشاره به دیدار با گروه دوستی و سفر هفته گذشته نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی ایران به باکو، بر ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور تأکید کرد.

او با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های دو کشور برای تکمیل پروژه‌های موجود و تعریف پروژه‌های جدید، به قرارداد سوآپ گازی میان ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از مسیر ایران اشاره کرد و گفت: باید همکاری‌ها در حوزه ساخت و تکمیل سد‌ها و نیروگاه‌های برق آبی، پیگیری شود.

رییس دستگاه سیاست خارجی جمهوری آذربایجان با اشاره به ضرورت توجه به پروژه‌های حوزه حمل و نقل میان دو کشور با توجه به شرایط کنونی موجود در دنیا گفت: باید اقدامات لازم برای ساخت و تکمیل کریدور نیمه تمام شمال- جنوب انجام شود؛ جمهوری آذربایجان به تکمیل این کریدور علاقه‌مند است و برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت این کریدور در منطقه تعداد گذرگاه‌ها و زیرساخت‌های خود را افزایش داده است.

او با اشاره به علاقه‌مندی این کشور به تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا ابراز امیدواری کرد تکمیل این پروژه به زودی محقق شود.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان عنوان کرد: با توجه به تجارب ارزنده ایران و نزدیکی این کشور از نظر جغرافیایی با آذربایجان باید شرایط همکاری‌ها اقتصادی و تجاری فراهم شود که برای تحقق این مهم برای سرمایه‌گذاران ایرانی معافیت‌ها و امتیازاتی پیش‌بینی شده است.

جیحون بایرام‌اُف با بیان اینکه سیاست خارجه جمهوری اسلامی روابطی مبتنی بر صلح، ثبات و دوستی با همه کشور‌ها از جمله همسایگان است، گفت: جمهوری آذربایجان در هیچ بازه زمانی اجازه نخواهد داد که هیچ کشور ثالثی از اراضی آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.