۰ نفر

رییس مجلس عنوان کرد؛

اساس ما مبتنی بر خنثی سازی تحریم هاست

۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۱۶
کد خبر: 648260
اساس ما مبتنی بر خنثی سازی تحریم هاست

رئیس مجلس گفت: هر سه قوه بر این باور هستیم که خنثی‌سازی تحریم و رفع تحریم را توأمان دنبال کنیم؛ البته اساس ما مبتنی بر خنثی‌سازی تحریم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه (6 تیر) در همایش سراسری قوه قضاییه، با درود بر ارواح شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهید بهشتی و شهدای گمنام انقلاب اسلامی گفت: انصافا با تدبیر مقام معظم رهبری در چند سال اخیر و دقت نظر ایشان در انتصاباتشان در قوه قضاییه این امید ایجاد شده که این قوه در مسیر درست قرار گرفته است و امروز در دوره آقای اژه ای اتفاقات مثبتی در این قوه رخ داده است.

رییس مجلس گفت: بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم نقشه راه و سند چشم‌انداز ما برای آینده است و با نگاه به گذشته و کسب تجربه باید به سمت آینده بهتر حرکت کنیم.

قالیباف تصریح کرد: یکی از ویژگی های شهید بهشتی این بود به موضوعی که معتقد بود همان را بیان می‌کرد و خود را ملزم به رفتن به سمت آن می کرد. شهید بهشتی همواره به سمت عدالت محوری حرکت می کرد و همواره جاذبه حداکثری داشت و دافعه کمتری در خود ایجاد می کرد.

وی افزود: شهید بهشتی در حوزه دانش، تجربیات انباشته‌ای داشت؛ او بر مسیر انقلابی‌گری مبتنی بر عقلانیت و عدالت حرکت‌ می‌کرد. مشی مردمی با حداقل دفع و حداکثر جذب را داشت. زمانی که به کلام و یادداشت‌های شهید بهشتی نگاه کنیم به استدلال‌آوری و قدرت اقناع‌سازی او پی می‌بریم و همین ویژگی‌ها بود که او را خار چشم دشمنان انقلاب کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه همین باورها بود که او را مظلومانه به شهادت رساند و انقلاب و ملت عزیز ما این شخصیت بزرگی را از دست داد، بیان داشت: اما حرف او در اداره کشور چه بود؟ او معتقد بود که هیچ تبلیغی به اندازه ساختن یک جامعه نمونه، موثر و صاحب نفوذ نخواهد بود. 

قالیباف ادامه داد: شهید بهشتی معتقد بود که سخن گفتن بس است؛ به میزانی باید سخن گفت که صرفا روش عمل خود را تبیین کنیم و بگوییم چه خواهیم کرد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز ما بر اساس یک نظریه سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه یک حکومت و نظام سیاسی را برپا داشته‌ایم. نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر این نظریه و برخاسته از اسلامی سیاسی است که امام(ره) آن را تبیین کردند. نظامی که باعث حیات مجدد اسلام و عزت امت اسلامی شده است، از این رو باید این نظام را مقتدر و کارآمد حفظ کنیم. 

وی تاکید کرد: این نظام، نیازمند یک حکمرانی محکم و متعالی است. همانطور که یک مشروعیت تأسیسی داریم که برخاسته از اسلام، مکتب اهل بیت(ع) و قرآن است، نیازمند یک مشروعیت استمراری نیز هستیم. مشروعیت استمراری ما منوط به کارنامه و عملکرد ما است. 

رئیس مجلس تصریح کرد: در بیانیه گام دوم، رهبری به درستی مسیر ما را تعیین کرده‌اند و اینگونه فرموده‌اند که باید از برداشت خود از حکومت علوی به سوی زمینه‌سازی برای حکومت مهدوی حرکت کنیم. 

قالیباف با اشاره به توانمندی و ظرفیت‌های داخلی، گفت: به عنوان یک خدمتگذار عرض می‌کنم که ظرفیت‌های مادی و سرمایه‌های انسانی بزرگترین ظرفیت ما هستند که در همین شرایط سخت تحریم‌ها در دسترس ما قرار دارند.

وی افزود: هر سه قوه بر این باور هستیم که خنثی‌سازی تحریم و رفع تحریم را توأمان دنبال کنیم؛ البته اساس ما مبتنی بر خنثی‌سازی تحریم است. 

رئیس مجلس تصریح کرد: ظرفیت و امکان لازم مادی نیز امروز در کشور وجود دارد تا دست به دست هم به سمت اهداف پیش برویم و مردم ثمرات و نتایج این اقدامات را در زندگی و سفره‌های خود لمس کنند. با تلاش خالصانه یکایک دلداگان انقلاب و ملت شریف، اطمینان دارم دستیابی به اهداف در دسترس ما قرار دارد و امکان‌پذیر است.

قالیباف ادامه داد: همانطور که در نشست روز گذشته اشاره شد در برنامه هفتم، از تنظیم برنامه توسط دولت تا تصویب در مجلس، در همه مراحل همه با هم با همدلی این مسیر را طی خواهیم کرد. 

وی گفت: ما به سهم خود در مجلس شورای اسلامی معتقد هستیم که سه موضوع را باید به طور جد باید پیگیری کنیم؛ اول اینکه در پایه بودجه قوه قضائیه باید تجدیدنظری اتفاق بیفتد تا در ادامه راه بتواند بر اساس رشد سالانه مسیر رشد خود را طی کند. دوم، در حوزه اصلاح قوانین، بحث اطاله دادرسی از موضوعاتی است که باید به صورت لایحه به مجلس بیاید و باید آن را به جد پیش ببریم.

رئیس مجلس افزود: سوم، ما معتقد هستیم که قوه قضائیه ممکن است در حوزه تجهیزات، امکانات، ساختمان و این قبیل مسائل با کمبودها و مشکلاتی مواجه باشد، اما سرمایه اصلی این قوه قضات هستند که باید احساس منزلت، قدرت، آسایش و آرامش داشته باشند تا با قضاوت خود، عدالت درست، حق مدارانه و همراه با آزادگی و شجاعت را فراهم کنند و بدین گونه بستر پیشرفت را مهیا سازند. این سه موضوع در اولویت‌های ما در مجلس شورای اسلامی است.

قالیباف در پایان بیان داشت: به عنوان یک شهروند وقتی به قوه قضائیه نگاه می‌کنم، به نظر می‌رسد مهم‌ترین شاخص برای این مجموعه همان چیزی است که امام (ره) فرمودند که قوه قضائیه باید پناه  ملجأ مظلومین و محرومین باشد. یعنی هرکس و هرجا احساس ناامنی و ظلم کرد باید بداند قوه قضائیه پشتیبان و پناهگاه اوست. تحقق این شاخصه مهم بزرگترین افتخار این مجموعه خواهد بود.