۰ نفر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

دولت برنامه ریزی کند که کدام محصولات کشاورزی صادر شوند

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۰۰
کد خبر: 637191
دولت برنامه ریزی کند که کدام محصولات کشاورزی صادر شوند

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با افزایش قیمت کالاهای کشاورزی گفت: در مساله ای مانند صادرات هنداونه به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از مشکلات، نیاز است دولت برنامه ریزی کند که کدام محصولات کشاورزی صادر شوند.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد؛ ذبیح الله اعظمی ساردویی، دبیر دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خصوص افزایش قیمت کالاهای کشاورزی گفت: ما در اقتصاد مربوط به محصولات کشاورزی، مبحثی به نام منحنی تار عنکبوتی داریم. به این معنا که وقتی عرضه یک محصول افزایش می‌یابد تقاضای آن کاهش یافته و در نتیجه قیمت‌ کاهش می‌یابد و بالعکس. 

وی در ادامه توضیح داد: از سوی دیگر نهاده‌های کشاورزی، کود، سم، کارگر و بذر اثر مستقیم بر تولید و در نهایت عرضه به بازار دارد. به عنوان مثال در سال‌های افزایش قیمت کود و سموم کشاورزی باعث افزایش قیمت محصولات شد. با این حال دولت با خرید تضمینی محصولات و کالای اساسی کشاورزی بخشی از این شرایط را جبران می‌کند. 

اعظمی ساردویی در مورد حذف ارز ترجیحی چند کالا از جمله نهاده‌های دامی که فساد و رانت ایجاد کرده بود، توضیح داد: بر این اساس چهار کالا افزایش قیمت داشته است، ولی در حقیقت چهارصد کالای دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما من معتقدم این جراحی اقتصادی که دولت شجاعانه دنبال می‌کند در کوتاه مدت باعث تنش و نگرانی و ناراحتی مردم می‌شود اما در بلند مدت به نفع نظام و مردم خواهد بود. 

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در خصوص صادرات بی رویه محصولات کشاورزی در ایران بیان کرد: اگر توجه کنید در بازارهای بین المللی همچنان باید روند صادرات کالای کشاورزی ادامه داشته باشد. برای مثال هندوستان که کشور مهم صادر کننده پیاز است، همزمان با صادرات روند واردات نیز وجود دارد و این بدان دلیل است که کشورها می‌خواهند تعهد خود را به بازارهای صادراتی حفظ کنند. 

او در ادامه اظهار کرد: البته در قانون مصوب شده که بر اساس مجلس بند ش تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید حداقل ۶ ماه قبل به کشاورزان اطلاع دهند که صادرات کدام محصول ممنوع است. زیرا در گذشته کشاورز بر این مبنا که روند صادرات ادامه دارد اقدام به کاشت محصول کرده و پس از برداشت ممنوعیت صادرات اعلام می‎شد. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد:‌البته دولت می‌تواند محصول کشاورز را با قیمت صادراتی خریداری و به همان قیمت توزیع کند. اما تصمیمات غلط در چند سال گذشته به کشاورزان آسیب‌های زیادی زده و در واقع ضرر اصلی را کشاورز متحمل شده است.

اعظمی عنوان کرد: قیمت تمام اقلام کشاورزی تابع عرضه و تقاضا است. اما قطعاً زمانی که قیمت‌های اولیه نهاده‌های کشاورزی افزایش پیدا می‌کند، قیمت محصولات هم در بازار افزایش می‌یابد. 

او در ادامه توضیح داد: در جنوب استان کرمان که قطب تولید هندوانه است، به ازای هر هکتار هندوانه ۴۸۴۰ متر مکعب آب نیاز است. در صورتی که در کشت تابستانه به ۱۵ هزار متر مکعب آب نیاز است، در چنین شرایطی لازم است که کشت تابستانه ممنوع شود، کشت هندوانه با این حجم از آب مورد نیاز برای صادرات به اروپا اصلا منطقی و قابل قبول نیست و در حقیقت در عرصه کشاورزی باید این مسائل هم مورد توجه قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: در واقع دولت باید امروز برنامه‌ریزی کند که کدام محصولات کشاورزی می‌توانند صادر شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان در مورد وعده دولت و وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با پیش خرید محصولات کشاورزی تصریح کرد: با این اتفاقاتی که بر سر تامین میوه شب عید و فسادهایی که رقم خورد، دولت قول داد که محصولات را از باغداران پیش خرید کند. یعنی در وقت مناسب محصولات را خریداری کند و به این شکل تنظیم بازار انجام شود. در واقع دولت میوه شب عید را ارزان‌تر خریداری و در سردخانه نگهداری می‌کند، در واقع ما باید با تصمیم‌گیری‌های به موقع به نتیجه‌ای دلخواه دست پیدا کنیم.