۰ نفر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس؛

به اصلاح الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی نیاز داریم

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 635485
به اصلاح الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی نیاز داریم

با آغاز شدن فصل گرما، تلاش برای ترغیب شهروندان به کاهش مصرف آب هم از سر گرفته شده است. بسیاری از کارشناسان بخش اعظم مساله کم آبی را ناشی از کشاورزی نامناسب ارزیابی می‌کنند. معین‌الدین سعیدی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در این مورد گفت: باید اصلاح الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی ایران صورت بگیرد که در این راستا کمیسیون کشاورزی در حال آماده سازی و پیگیری طرحی مرتبط است.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ کم آبی در سال‌های گذشته ناشی از مسائل متعددی از جمله سیاست‌گذاری‌های اشتباه بوده است، اما اکنون مبحث کم آبی در ایران به کشاورزی نادرست ارتباط داده می‌شود. معین‌الدین سعیدی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در این باره گفت: باید اعتراف کرد که فلات ایران، فلات گرم و خشکی است. متاسفانه میزان بارش ما در سال جاری حدود ۳۰ درصد کمتر از سال گذشته بوده و مشخصاً سال آبی خوبی نداریم.

او در ادامه توضیح داد: شرایط می‌طلبد که به سمت منابع پایدار آبی نظیر شیرین سازی آب دریا برویم که متاسفانه کشور ما در این حوزه بسیار عقب است. بیش از ۶۲ درصد آب شیرین کن‌های دنیا در خلیج فارس و دریای عمان هستند، اما سهم ما از آن فقط دو درصد است. 

وی تاکید کرد: بر اساس ماده ۲۳ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو مکلف است به سمت توسعه دستگاه‌های نمک زدا و آب شیرین‌کن حرکت کند، اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است.

در مورد اصلاح الگوی کشت سعیدی بیان کرد: باید اصلاح الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی ایران صورت بگیرد که در این راستا کمیسیون کشاورزی طرحی را آماده سازی و پیگیری خواهد کرد. به عنوان مثال اتفاقی که سال گذشته در حوزه برنج کاری در خوزستان شاهد آن بودیم، یک اشتباه بود. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: ما با محدودیت کامل منابع آبی مواجه هستیم و در این شرایط مطلقاً نباید برنج به جز حوزه شمال کشور در جای دیگر کشت شود.

نماینده سیستان و بلوچستان گفت: همچنین کشت گیاهان با مصرف آبی بالا باید محدود شده و بعد از آن باید از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن حرکت کنیم. اما این مساله باید با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینگونه نباشد که صرفاً با دستور العمل و به یکباره موضوع کشاورزی سنتی که ریشه در پوست و گوشت خون مردم دارد را به کشاورزی مدرن تغییر دهیم. در واقع برای این تغییر رویه باید یک بازه زمانی مناسب در نظر گرفت.