۰ نفر

عضو کمیسیون صنایع مجلس؛

شرکت های دانش بنیان کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۱۴
کد خبر: 634134
شرکت های دانش بنیان کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره علت ارتباط محدود میان صنایع و شرکت های دانش بنیان و عدم استقبال از محصولات این شرکت ها می گوید: معمولاً شرکت های بزرگ برای تامین نیازهای خود مثل قطعات و یا مواد اولیه با برخی از عرضه کنندگان از قبل ارتباط داشته و توافق هایی را با یکدیگر امضا کرده اند.

اقتصاد آنلاین - پویا دادجو؛ عبدالناصر درخشان، نماینده مردم ایرانشهر، دلگان، بمپور، فنوج، سرباز، راسک و بخش های بنت، لاشار، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید در ابتدا در این شرایط  تعریف درستی از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم و علاوه بر این تولیدات آنها باید به نحوی باشد که این انگیزه برای شرکت‌های بزرگ پتروشیمی‌ها، صنایع خودروسازی‌ها ایجاد شود هم بتوانند و هم تمایل داشته باشند که از محصولات شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: وقتی که می گوییم شرکت‌های دانش بنیان منظورمان چه شرکتی است؟ آیا تولیدی در کل کره زمین وجود دارد که خارج از حوزه دانش باشد؟ قطعا خیر،  پس هر تولیدی که در جهان انجام می شود یک وابستگی به علم دارد و بدون علم هیچ تولیدی انجام نمی شود.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان شرکت هایی هستند که جوانان فارغ التحصیل و نخبه ما و یا دانشجویان در حال تحصیل در رشته‌هایی مثل مکانیک، برق، عمران و کشاورزی تحصیل می کنند، یعنی در این رشته های خاص که غالبا به صنایع ارتباط دارد، علاوه بر تحصیل ایده هایشان را تبدیل به فناوری و تکنولوژی کنند.

وی در ادامه توضیح داد: اگر این جوانان بتوانند تولید را از حیث کیفیت به حدی برسانند که با محصولات خارجی رقابت کند و یا حتی از حیث کیفیت کمی پایین تر از محصولات خارجی هم باشد استانداردهای لازم را داشته باشند، بازهم صنایع و شرکت های بزرگ از این محصولات استفاده می کنند.

درخشان در ادامه افزود: ما نمی توانیم صنایع داخلی را مجبور به استفاده از محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان داخلی کنیم، مگر اینکه کیفیت محصولات این شرکت های دانش بنیان مورد تایید باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در اغلب بازدیدهایی که از پارک های علم و فناوری انجام شده با جوانانی مواجه شده ایم که محصولات با کیفیت خوبی تولید کرده و مورد استقبال شرکت های داخلی نیز قرار گرفته اند. پس باید این روند ادامه یابد تا بتوانیم صنعت را متحول کنیم.