۰ نفر

درخواست نماینده مردم تهران؛

رییس جمهور درباره یارانه ها با مردم صادقانه صحبت کنند

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۱۲
کد خبر: 634114
رییس جمهور درباره یارانه ها با مردم صادقانه صحبت کنند

نماینده مردم تهران در مجلس، اقدام دولت در اصلاح یارانه ‌آرد را شجاعانه دانست و گفت:‌ مبالغ کلان چند صد میلیاردی یارانه کالاهای اساسی از جمله نان است،‌ در واقع 70 درصد این مبالغ به دست مردم نمی‌رسد .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  فارس، زهره الهیان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، اصلاح مسیر اقتصادی کشور را نشانه شجاعت دولت دانست و گفت:‌ تحولاتی که در عرصه اقتصادی در حال وقوع است،‌ نشان از عزم دولت در مسیر اصلاح روند اقتصادی است، یکی از نمونه‌های آن حذف تدریجی از ۴۲۰۰ تومانی است که به کالاهای اساسی اختصاص می‌دهند.

وی تصریح کرد:‌ به تعبیر بهتر باید گفت «بازتوزیع یارانه کالاهای اساسی» و نه حذف یارانه، به این معنا که امروز مبالغ کلان چند صد میلیاردی یارانه کالاهای اساسی از جمله نان است،‌ در واقع 70 درصد این مبالغ به دست مردم نمی‌رسد و تأثیری بر سفره مردم ندارد و بیشتر به دست دلالان و خارج از شبکه توزیع می‌شود و فرصت طلبان و سودجویان از این مبالغ کلان منتفع می‌شوند.

نماینده تهران در مجلس با تأکید بر این موضوع که یکبار برای همیشه باید نوع توزیع یارانه به ویژه یارانه نان،‌ تغییر پیدا کند، افزود: لازم بود نحوه تخصیص یارانه طوری باشد که به دست مصرف کننده و نانوا برسد. در شرایطی هستیم که آرد یارانه‌دار ایران به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

الهیان گفت:‌ آرد مصرفی مردم قاچاق می‌شود و یارانه‌ای که به آرد و نان تعلق می‌گرفت در کارخانه‌های نان صنعتی و شیرینی‌پزی‌ها و کارخانه‌های تولید ماکارانی توزیع می‌شد و سود این یارانه را کارخانه‌های نان صنعتی و ماکارانی به دست می‌آورند.

وی اصلاح یارانه آرد را اقدامی هوشمندانه دانست و ادامه داد:‌ این کار باعث شد تا یارانه مستقیم به دست مصرف کننده برسد. دیروز وزرای جهاد کشاورزی و امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی مجلس حضور پیدا کردند و توضیحات لازم را به نمایندگان ارائه کردند.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه نظر اکثریت نمایندگان مجلس بر این است که دولت با برنامه یارانه آرد را به مردم تخصیص دهد،‌ اظهار کرد:‌ مجلس انتظار دارد دولت گزارش گام به گام به مجلس ارائه دهد. پیشنهاد مجلس این است که شیوه توزیع آرد یارانه‌ای در یک سامانه قابل رصد و پیگیری باشد تا به دست مصرف کننده برسد و دست سودجویان کوتاه شود و مسیر گندم از مزرعه به کارخانه و آرد از کارخانه به نانوایی،‌ مشخص باشد و از هدر رفت منابع جلوگیری شود.

الهیان گفت:‌ دولت برنامه‌ای را به شکل آزمایشی در دست بررسی دارد که بیشترین نفع را قشر محروم و ضعیف جامعه داشته باشند و به هیچ وجه فشار به مستضعفان وارد نشود. در دستور کار هست که یارانه اختصاص یافته به کارت‌های اعتباری واریز شود و جزئیات آن به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

وی از رئیس جمهور خواست صادقانه و مستقیم با مردم صحبت کند و افزود:‌ انتظار این است رئیس جمهور محترم و وزراء‌ با مردم صحبت کنند و مردم کاملاً در جریان برنامه‌های دولت قرار بگیرند. اگر مردم استدلال‌ها را بشوند تجربه نشان داده،‌ ملت ما حداکثر همکاری را با دولت‌مردان دارند، در صورتی که مطمئن باشند، هدف دولتمردان رفع مشکلات معیشتی مردم هست.

نماینده تهران در مجلس بیان کرد:‌ نمایندگان مجلس جلسات بسیاری با وزراء‌ در رابطه با اصلاح یارانه کالاهای اساسی داشتند و هر کجا که در این جراحی اقتصادی دولت به کمک نیاز داشته باشد،‌ مجلس در بازتوزیع و هدفمند شدن یارانه‌ها به نفع قشر محروم جامعه با دولت همراهی خواهد کرد.

الهیان گفت:‌ هر زمان دولت در مسیر باز توزیع یارانه‌ها به مشکل منابع مواجه شود،‌ مجلس کمک خواهد کرد. در شرایطی که جهان از جنگ روسیه و اوکراین متأثر است و قیمت‌های جهانی اقلام غذایی افزایش یافته، مجلس بیشترین همکاری را با دولت خواهد داشت تا امنیت غذایی مردم به خطر نیفتد.

وی خاطر نشان کرد:‌ انتظار این است که قوه قضاییه با محتکران کالاهای اساسی برخورد جدی داشته باشد و جلوی قاچاق کالاهای اساسی به ویژه گندم با جدیت و تشدید نظارت‌ها،‌ گرفته شود. با محتکران کالاهای اساسی برخورد جدی شود و از دستگاه قضا این مطالبه را داریم که با محکتران کالاهای اساسی برخورد کنند و اشد مجازات را برای این محتکران در نظر بگیرند، ضمن اینکه برخورد شدید با قاچاق کالاهای اساسی صورت گیرد. کمیسیون امنیت ملی مجلس در این رابطه نشستی را با مسئولان امر خواهد داشت.