۰ نفر

در صحن علنی مجلس مطرح شد؛

ساعت رسمی کشور از سال آینده تغییر نمی کند

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳
کد خبر: 631974
ساعت رسمی کشور از سال آینده تغییر نمی کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی امروز در نشستی غیر علنی به بررسی حواشی سفر خانواده قالیباف به ترکیه پرداختند.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی‌ راد؛ محمدباقر قالیباف در جلسه علنی در پاسخ به تذکر علی بابایی کارنامی نماینده ساری در انتقاد از وضعیت بازار خودرو گفت: مصوبه واردات خودرو بعد از آن که در مجلس مورد بحث قرار گرفت، در دو جلسه مفصل در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد که در آن جلسه بنده و رییس کمیسیون صنایع و معادن حضور داشتیم. در نهایت کلیات طرح واردات خودرو با یکی دو بند اصلاحی تایید شد.

وی با تاکید بر اینکه بحث خودرو در کشور مهم است، گفت: بحث های صورت گرفته در کمیسیون و مجلس درباره خودرو کارشناسی بوده است؛ در موضوع واردات خودرو، این گونه نیست که فقط خودرو وارد کنیم بلکه همان طور که در قانون آمده به موضوع تولید در داخل کشور هم توجه می شود اما در حال حاضر روش تولید در کشور اشکالات فنی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس مجلس با اشاره به جلسه مجمع تشخیص برای بررسی طرح واردات خوردو گفت: در جلسه مجمع تشخیص مفصل توضیح دادم که چطور باید وضعیت خودرو را در کشور اصلاح کنیم. در شرایطی قیمت تمام شده خودرویی مثل پراید ۲۰۰ میلیون تومان است که حتی با ارز حدود ۲۵ هزار تومان هم می توان خودروهایی با قیمت ۵ هزار و ۵۰۰ دلار با کیفیت بسیار عالی وارد کشور کرد.

وی ادامه داد: این موضوع خواسته مجلس بوده و مجمع هم همراهی کرد و در نهایت هم در ارتقای کیفیت تولید و قیمت تمام شده و تیراژ تولید موثر خواهد بود. از پافشاری مجلس و همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکر می کنم.

بررسی حواشی سفر خانواده قالیباف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی امروز در نشستی غیر علنی به بررسی حواشی سفر خانواده قالیباف به ترکیه پرداختند.

سفر هفته گذشته همسر، دختر و داماد رییس مجلس به ترکیه با واکنشهایی شدیدی مواجه شده است.

محاسبه پلکانی قیمت برق چاه‌های آب کشاورزی مردم را با مشکل مواجه کرده است

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی از محاسبه پلکانی قیمت برق چاه های آب کشاورزی انتقاد کرد و خواستار ورود وزارت نیرو به موضوع شد.

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس، گفت: محاسبه پلکانی قیمت برق چاه‌های آب کشاورزی مردم را با مشکل مواجه کرده است. قیمت پلکانی کار را به جایی رسانده که همه کشاورزان حتی در حوزه تهران نیز با مشکل مواجه شدند. 

وی در ادامه اظهار کرد: محاسبه پلکانی به نحوی شده که قیمت برق مصرفی چاه های آب خودش حدود ۵۰۰ هزار تومان شده اما جریمه آن به حدود ۴/۵ میلیون تومان رسیده است. وزارت نیرو هرچه سریع تر به این موضوع رسیدگی کند. ادامه این روند فاجعه آفرین است.

الگوی مصرف ماهانه برق خانگی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که الگوی مصرف ماهانه برق خانگی متناسب با شرایط اقلیمی، معادل سطحی از مصرف تعریف شود که ۷۵ درصد مشترکان خانگی آن اقلیم در دوره مشابه سال قبل کمتر از آن مصرف کرده‌اند.

در جلسه علنی امروز شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به طرح مانع زدایی از توسعه صنعت برق، نمایندگان ماده ۶ این طرح را به شرح زیر تصویب کردند:

ماده ۶- الگوی مصرف ماهانه برق خانگی متناسب با شرایط اقلیمی، معادل سطحی از مصرف تعریف می شود که هفتاد و پنج (۷۵) درصد مشترکان خانگی آن اقلیم در دوره مشابه سال قبل کمتر از آن مصرف کرده اند. وزارت نیرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، اعمال تعرفه مخفف به مصارف خانگی را در قالب الگوی افزایشی - پلکانی (آی-بی-تی) برای مشترکان خانگی با مصرف پایین تر از الگوی مصرف محدود کند و به مصارف بالاتر از الگو، یارانه اختصاص ندهد.

تعرفه برق مشترکین خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب، برای میزان مصارف کمتر از الگو، مازاد بر آن تا یک و نیم برابر، مازاد بر آن تا دو و نیم برابر و میزان مصارف بیش از دو و نیم برابر به ترتیب با ضریب نیم (۵ / ۰)، یک و نیم (۵ / ۱)، دو و نیم (۵ / ۲) و پنج (۵) برابر هزینه تأمین برق (متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه های حرارتی در سه سال قبل به علاوه هزینه انتقال برق و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی) محاسبه و دریافت می شود.

تبصره ۱- در محاسبه صورتحساب برق ماه های گرم برای مشترکین مشمول این ماده در مناطق گرمسیر یک و سایر مناطق گرم، به ترتیب ضریب نیم (۵ / ۰) و هشت دهم (۸ / ۰) اعمال می شود.

تبصره ۲- بهای برق برای مصارف خانگی کم مصرف تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از تخفیف صد (۱۰۰) درصد برخوردار خواهد بود و حداکثر تعرفه قابل اعمال و نیز بهای برق مصرفی واحدهای مسکونی که مشمول ماده (۵۴) مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب  ۳ /  ۱۲ /۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی می شوند، بالاترین قیمتی است که دولت در فروش داخلی یا خارجی برق در هر سال تعیین می‌کند.

ساعت رسمی کشور از سال آینده تغییر نمی کند

با تصویب مجلس، ساعت رسمی کشور از سال آینده تغییر نمی کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ایرادات شورای نگهبان در طرح تغییر ساعت رسمی کشور را رفع و تصویب کردند.

طبق مصوبه مجلس، به منظور رفع ایراد شورای نگهبان ماده واحده به شرح زیر اصلاح شد:

قانون تغییر ساعات رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶/۵/۳۱ نسخ می شود و دولت مجاز به تغییر ساعت رسمی کشور نیست.

به هیات وزیران اجازه داده می شود مطابق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی نسبت به تنظیم ساعات کار ادارات، سازمان ها و مراکز تابعه اقدام کند.

تبصره - این قانون از تاریخ ۱۴۰۲/۱/۱ لازم الاجراست.

این طرح در صورت تایید شورای نگهبان و سپس ابلاغ دولت به قانون تبدیل شده و از سال آینده اجرا می شود.