۰ نفر

عضو کمیسیون ویژه طرح صیانت؛

طرح صیانت به صحن علنی باز می گردد / تصویب طرح صیانت قانونی نبود

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۵۶
کد خبر: 614820
طرح صیانت به صحن علنی باز می گردد / تصویب طرح صیانت قانونی نبود

غلامرضا نوری معتقد است با توجه به اینکه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس در زمان بررسی بودجه، تصویب طرح ها و لوایح از دستور کار کمیسیون ها خارج می شود، تصویب طرح صیانت برخلاف قانون بوده و باید از دستور کار خارج شود.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ عضو کمیسیون ویژه طرح صیانت مجلس با اشاره به روندی که روز سه شنبه در روند کلی تصویب طرح صیانت در کمیسیون ویژه طی شد، گفت:  تصویب طرح صیانت هم از نظر محتوایی و هم از نظر شکلی با ابهامات فراوانی روبه روست. در واقع معتقدم در روند تصویب طرحی که قرار است، نقشه راه قانونی فضای مجازی به عنوان یکی از کلیدی ترین موضوعات کشور را مشخص کند، رفتارهای غیر قانونی متعددی صورت گرفته است. 

نوری ادامه داد: در واقع بر اساس ماده ۱۸۳ آیین نامه داخلی مجلس، همه طرح ها و لوایح در زمان بررسی بودجه، موقوف به بررسی و اتمام بودجه هستند. بر اساس تصمیم نمایندگان طرحی که با عنوان طرح صیانت در فضای عمومی کشور شناخته می شود در کمیسیون ویژه ای در قالب اصل ۸۵ بررسی خواهد شد. با توجه به اینکه شان کمیسیون های ذیل ۸۵ با  صحن علنی برابر است، هر طرحی که در این کمیسیون ویژه در زمان بررسی بودجه بررسی می شود، بر اساس ماده ۱۸۳ آیین نامه، خارج از رفتارهای قانونی است.

نماینده بستان آباد در مجلس اظهار داشت: اساسا تصویب طرحی به این اندازه اهمیت که افکار عمومی ایرانیان، کاملا تحت الشعاع آن قرار دارد در یک جلسه کوتاه ۱۰ دقیقه ای در زمان اوج بررسی های بودجه ای با هیچ منطقی سازگار نیست. از دوشنبه شب و قبل از تصویب طرح صیانت، برخی افراد و جریانات با اعمال فشار به نمایندگان تلاش می کردند به گونه ای فضاسازی کنند که طرح تصویب شود.

او افزود: این در حالی است که بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، فایل جلسات کمیسیون ها در زمان بررسی بودجه، بسته است و هیچ جلسه ای در کمیسیون های تخصصی و ویژه برگزار نمی شود. برای بررسی طرحی در اندازه و اهمیت طرح صیانت لازم است ابتدا گزارش ها مرکز پژوهش های مجلس در رد این طرح قرائت و گزارش های تخصصی مرتبط با طرح بررسی شود.

نوری با اشاره به اینکه بعد از انتقاداتی که بنده در خصوص روند تصویب این طرح در صحن مطرح کردم، رضا تقی پور نماینده مردم تهران و طراح این طرح من را به نشناختن حد و حدود خودم متهم کرد به اقتصادآنلاین گفت: واقع آن است که نمایندگان شان، شخصیت و حد و حدود خود را از پیگیری مطالبات مردم و اصول مترقی ۸۴ و ۸۶قانون اساسی کسب می کنند. کسانی حد و حدود قانونی خود را نمی شناسند که بر خلاف منافع عمومی ملت و مبتنی بر روندهای غیرقانونی طرح ها و لوایح مخل آسایش مردم را در دستور کار قرار می دهند.

این نماینده خاطرنشان کرد: من در هیچ یک از جلسات کمیسیون طرح صیانت غیبت نداشتم، به جز ۲جلسه اخیر این کمیسیون که در یکی به دلیل محدودیت های کرونایی و دیگری نیز در جلسه روز سه شنبه که به دلیل بررسی بودجه ۱۴۰۱ از حضور در جلسه کمیسیون ویژه طرح صیانت خودداری کردم. 

نوری در پاسخ به این پرسش که چرا فکر می کنید، روند بررسی طرح صیانت مبتنی بر قانون نبوده است؟ گفت: حرف ما این است که برای بررسی و تصویب طرحی که تاثیر عینی بر زندگی، کار و معیشت مردم  دارد، بهتر است در چهارچوب قانون و آیین نامه عمل شود. این در حالی است که برخی افراد و جریانات به دنبال اعمال فشار بر نمایندگان هستند تا تصویب طرح در فضایی غبارآلود و غیر شفاف پیش برود.

او افزود: برخی از حامیان طرح به دنبال آن هستند که جلوی اظهارات و انتقادات کارشناسی مخالفان طرح در مجلس، گرفته شود و این نمایندگان بایکوت شوند، اما با تلاش مخالفان این طرح نهایتا اکثریت نمایندگان نیز در مسیر پیگیری مطالبات مردم گام برخواهند داشت و طرح دوباره به صحن باز می گردد. ضمن اینکه، هیچ فرد یا جریان تمامیت خواهی قادر نخواهد بود، جلوی سخن گفتن نمایندگان مجلس را بگیرد.

عضو کمیسیون ویژه طرح صیانت گفت: کسانی که طرح صیانت را در ۱۰دقیقه تصویب می کنند محبوبیت مجلس در افکار عمومی را خدشه دار کرده و روی اعصاب و روان جامعه راه می روند. بیش از ۳ماه است که بخشی از ذینفعان و مرکز پژوهشهای مجلس گزارش های خود در خصوص این طرح را به کمیسیون ویژه طرح صیانت ارائه کرده  اند، اما هیات رییسه کمیسیون، حتی یک جلسه ۱ساعته نیز برای بررسی این گزارش های انتقادی برگزار نکرده اند.

نوری خاطرنشان کرد: هیات رییسه کمیسیون طرح صیانت، ماده ۱۴۲ و ماده ۱۸۳ آیین نامه داخلی را رعایت نکرده اند، بنابراین در مصوبه اخیر کمیسیون ویژه طرح صیانت، فرایند قانونی لازم و ترتیب و توالی رسیدگی را مطابق مواد متعدد آیین نامه داخلی مجلس و حتی آیین نامه داخلی کمیسیون ویژه طی نشده است. مبتنی بر این واقعیت ها از ریاست مجلس خواستم، برای بررسی موضوع دستورات لازم به معاون قوانین مجلس صادر کنند. معتقدم با تلاش نمایندگان این طرح به صحن باز می گردد.