۰ نفر

بخشی از نمایندگان مجلس خواهان بازگشت طرح صیانت به صحن علنی شدند

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۴۹
کد خبر: 614442
بخشی از نمایندگان مجلس خواهان بازگشت طرح صیانت به صحن علنی شدند

نماینده مرودشت در مجلس از درخواست بیش از ۱۳۰ نماینده از هیئت رئیسه برای بازگشت طرح صیانت از فضای مجازی به صحن علنی مجلس خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، جلیل رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی از ارسال نامه جمعی از نمایندگان به هیئت رییسه به منظور بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی  به جلسه علنی خبر داد.

وی با بیان اینکه تا کنون ۱۳۰ تن از نمایندگان این نامه را امضا کرده‌اند و جمعآوری امضا ادامه دارد بیان کرد: این نمایندگان طبق تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آیین‌نامه خواستار بازگشت طرح مذکور برای بررسی در جلسه علنی شده‌اند.

کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی در جلسه روز گذشته کمیسیون ویژه به تصویب رسید اما پس از آن معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای به رییس کمیسیون ویژه عنوان کرد: طرح حمایت از حقوق کاربران بر اساس قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، رای‌گیری امروز کمیسیون ویژه و تصویب کلیات را غیر قانونی دانسته، پس به علت تخلف از مفاد صریح قانون، تصمیم‌گیری شتاب‌زده امروز عملا باطل می‌شود.

لازم به ذکر است ؛طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی در جریان نشست علنی ششم مرداد ماه سال جاری خانه ملت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با توجه به پیشنهاد تعدادی از نمایندگان برای بررسی این طرح بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، با مصوبه نمایندگان روند تصویب این طرح به کمیسیون ویژه ارجاع داده شد.

بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»

بنابراین با موافقت نمایندگان با این درخواست، طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون ویژه ای با محوریت کمیسیون فرهنگی بررسی می شود و بدون ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و در صورت تائید، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

این طرح طی ماه‌های گذشته با انتقادات زیادی مواجه شده است. کمیسیون مربوطه تاکید می‌کرد که به ابهامات و انتقادات پاسخ خواهد داد با این حال برآوردی از فضای افکارعمومی نشان می‌دهد که منتقدان در طیف‌های مختلف همچنان ابهامات مهمی درباره آن دارند.

همچنین طبق تبصره دو ماده ۱۶۷ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی چنانچه پانزده نفر از نمایندگان تقاضای لغو رسیدگی طرح یا لایحه طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی را تا قبل از تأیید شورا‌ی‌نگهبان از مجلس داشته باشند این تقاضا در همان جلسه اعلام و در جلسه بعد طبق ماده (۱۶۵) آیین‌نامه داخلی مطرح می‌گردد و درصورت تصویب این تقاضا، رسیدگی به لایحه یا طرح طبق آیین‌نامه داخلی ادامه می‌یابد.