۰ نفر

معافیت سربازی متأهلان بالای ٣٠ سال با ٢ فرزند هم منتفی شد؟

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۲۴
کد خبر: 605974
معافیت سربازی متأهلان بالای ٣٠ سال با ٢ فرزند هم منتفی شد؟

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس به بیان توضیحاتی درباره مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس برای خرید خدمت سربازی و معافیت از سربازی پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کمیسیون تلفیق روز گذشته مصوب کرد متأهلان دارای بیش از ۳۰ سال سن و دارای حداقل ۲ فرزند می‌توانند کارت معافیت از خدمت را در زمان صلح دریافت کنند.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در واکنش به این مصوبه گفت: اگر این مصوبه بدون نظرخواهی رسمی از ستاد کل نیرو‌های مسلح باشد، حتما مغایر قانون اساسی است و توسط شورای نگهبان رد خواهد شد.

بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مصوبات مربوط به تعیین تکلیف مشمولان سربازی باید با هماهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح به نتیجه برسد.

به گفته این نماینده مجلس هرگونه تغییر در قانون سربازی باید خارج از لایحه بودجه و به صورت زیربنایی، با هماهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بحث و تبادل نظر و سپس درباره این موضوع تصمیم‌گیری شود. البته این تصمیمات که در خود کمیسیون در کمتر از یک هفته دوام نمی‌آورد، صرفا باعث ایجاد انتظار کاذب در سطح جامعه می‌شود و در نهایت نیز به جایی نمی‌رسد.

مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس بر اساس قانون، باید به تصویب نمایندگان در نشست علنی پارلمان و تأیید شورای نگهبان برسد که این مصوبه کمیسیون تلفیق هنوز به این مراحل نرسیده است.  

خضریان  از برنامه‌ای تحت عنوان «سرباز اقتصاد» که آن را به ستاد کل نیرو‌های مسلح هم تقدیم کرده خبر داد و گفت: در قالب این برنامه هم اکنون که در جنگ اقتصادی هستیم  باید از جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای تقویت بخش تولید استفاده کرد و می‌توان در دوران خدمت سربازی از ظرفیت علمی و عملی آنان برای رونق تولید داخلی بهره برد.

این نماینده مجلس معتقد است می‌توان میان ستاد کل نیرو‌های مسلح و تولیدکنندگان در این باره تعامل ایجاد شود و در نتیجه سربازان در دوران خدمت به تقویت تولید کمک می‌کنند، تا هم نرخ تمام شده تولیدات داخلی کاهش پیدا کند و ضمن کمک به تولیدکنندگان داخلی در رقابت با اجناس خارجی، منجر به نفع عموم مردم می‌شود و کالای نهایی با قیمت کمتری وارد بازار می‌شود.

خضریان تاکید کرد که هنوز ستاد کل نیرو‌های مسلح آن را تایید نکرده است.