۰ نفر

مجلس به تغییر دو فوریت در روند بررسی بودجه رای داد

۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۲
کد خبر: 589761
مجلس به تغییر دو فوریت در روند بررسی بودجه رای داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی را تصویب کردند که در صورت تصویب جزییات نهایی آن روند بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی تغییر خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان متقاضی دو فوریت طرح اصلاح ماده ۱۸۲ آیین‌نامه اظهار کرد: در حال حاضر طبق آیین‌نامه روند بررسی لایحه بودجه اینگونه است که نمایندگان فرصت ارائه پیشنهادات درباره بودجه را دارند و سپس فرصتی برای کمیسیون‌های تخصصی برای ارائه پیشنهادات و گزارش خود به کمیسیون تلفیق داده شده است. بعد از آن نوبت به بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق می‌رسد.

طبق آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی کمیسیون تلفیق دو هفته فرصت برای بررسی بودجه داشته و می‌تواند آن را دو هفته دیگر تمدید کند یعنی فرصت یک ماهه‌ای در اختیار کمیسیون تلفیق برای بررسی جزییات لایحه بودجه وجود دارد.

وی ادامه داد: طبق ماده ۱۸۲ بعد از طی شدن این روند اگر مجلس شورای اسلامی به کلیات رای ندهد لایحه به دولت برگردانده می‌شود اتفاقی که در سال گذشته هم رخ داد. با ارجاع به دولت ممکن است جداول و ارقام مجددا عوض شود و بعد دوباره پروسه بررسی در کمیسیون تلفیق تکرار می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در اصلاح ماده ۱۸۲ پیش‌بینی کردیم که اگر کمیسیون تلفیق کلیات بودجه را تصویب کرد قبل از ورود به جزییات گزارش خود را به صحن علنی ارائه می‌کند اگر نمایندگان در صحن علنی کلیات را تصویب کردند آن زمان تلفیق وارد بررسی جزییات می‌شود. سپس تلفیق در مدت مقرر در آیین‌نامه به بررسی جزییات پرداخته و بعد از آن گزارش جزییات را به مجلس شورای اسلامی داده و مجلس مستقیم وارد کلیات می‌شود اگر هم مجلس هم در همان ابتدا به کلیات رای نداد لایحه به دولت برای اصلاح در موعد قانونی ارجاع می‌شود.

وی تاکید کرد: با این حال در وقت مجلس شورای اسلامی صرفه‌جویی می‌شود و کار عبث و بیهوده‌ای صورت نمی‌گیرد که یک ماه تلفیق جزییات را بررسی کرده و سپس به مجلس شورای اسلامی ارائه کند که احتمال رد آن در مجلس وجود دارد و آنگاه باید مجلس دوباره از ابتدا وارد بررسی کلیات و جزییات شود.

زنگنه در جمع‌بندی اظهار کرد: ما در ماده ۱۸۲ آورده‌ایم که لایحه بودجه دولت دو شوری می‌شود و یک تبصره اضافه شده که اگر کلیات رد شود به دولت برگردانده تا دولت آن را در مهلت قانونی اصلاح کرده و به مجلس شورای اسلامی ارجاع دهد.

نمایندگان در نهایت با ۱۸۹ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر با دو فوریت این طرح موافقت کردند.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی هم از نمایندگان خواست که پیشنهادات خود را به کمسیون آیین‌نامه ارائه دهند.