۰ نفر

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس؛

در مذاکرات برجام نگاه به روسیه ممکن است منفی باشد

۲ آبان ۱۴۰۰، ۲۲:۰۵
کد خبر: 574411
در مذاکرات برجام نگاه به روسیه ممکن است منفی باشد

یک نماینده مجلس یازدهم می گوید: «بنای تیم مذاکره کننده ادامه همان مذاکرات، اما منتهی به نتیجه است.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، شهریار حیدری عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس درباره اینکه تصمیم دولت مبنی بر این است که مذاکرات برجام را از همان نقطه‌ای که به پایان رسیده، از سر گیرد یا در قالب دیگری مذاکرات را شروع کند، گفت: «در ادامه مذاکرات گذشته دولت می‌خواهد ادامه دهد، اما با تاکید بر جلسات اخیر، چون ما دو مرحله مذاکرات برجام داشتیم یکی از سال ۲۰۱۵ تا دو سال پیش با یک وقفه یک ساله که ترامپ از برجام خارج شد و طرف‌های برجامی دیگر دو جلسه دیگر برگشتند در وین که این دو جلسه یک تفاوتی با جلسات گذشته داشت و آن هم نظر جمهوری اسلامی بود که تاکید داشت مذاکرات زیاد ادامه پیدا نکند مگر اینکه نتیجه بخش باشد و نتیجه آن را هم ببینیم. بنای تیم مذاکره کننده ادامه همان مذاکرات، اما منتهی به نتیجه است و اصلا قرار نیست که این مذاکرات برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. در دو جلسه اخیر هم رویکرد تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی با توجه به تاکیدات حاکمیت به ادامه مذاکرات مشروط به نتیجه است؛ بنابراین در استمرار همان مذاکرات است منتهی مذاکراتی که منتج به نتیجه شود.»

این نماینده مجلس اضافه کرد: «اگر قرار باشد مذاکرات بدون نتیجه باشد این مذاکرات چندان دوامی نمی‌آورد و به پایان می‌رسد. سیاست جمهوری اسلامی این است که مذاکرات آینده نتیجه بخش باشد.»

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت از سر گیری برجام از همان نقطه‌ای که قطع شده بود، تکلیف قانون اقدام راهبردی که مجلس مصوب کرده است چه می‌شود، گفت: «اقدام راهبردی و طرحی که مجلس تصویب کرد برای لغو تحریم بود یعنی بایستی اقداماتی که لازم بود، انجام دهیم مبنی بر اینکه تحریم‌ها لغو شود. چراکه اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند ما باید کار‌هایی که لازم است را در قالب فعالیت سازمان انرژی اتمی انجام دهیم، چون در گذشته برخی از این فعالیت‌ها را تعطیل کرده بودیم برای شفاف‌سازی و توافقاتی که با طرف‌های برجامی داشتیم. اگر قرار باشد که مذاکره نتیجه ندهد و تحریم باشد ما نمی‌توانیم در قالب برجام فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را متوقف کنیم. ضمن اینکه تمام این فعالیت‌هایی که در قالب طرح اقدام راهبردی انجام می‌شود، کاملا در چارچوب آژانس بین المللی است. به هر شکل اگر برجام نتیجه دهد، ما برمی‌گردیم به همان دو سه سال گذشته که با آژانس در قالب مذاکرات برجام توافق داشتیم و، اما اگر غیر از این باشد و نتیجه‌ای به دنبال نداشته باشد، ما کماکان در قالب همان اقدام راهبردی فعالیت های‌مان را انجام می‌دهیم.»

حیدری درباره رفتار‌های روسیه در مذاکرات و مخالفت‌هایی که با برخی تصمیم‌های ایران داشته است، خاطر نشان کرد: «آنچه روسیه در برجام نشان داده است، رفتاری بوده است که ضمن همراهی با طرف‌های دیگر برجام، حق را هم به جمهوری اسلامی داده است و مواضع ایران در برجام مورد تایید روسیه بوده؛ ولی انتظاری که از روسیه داشتیم به عنوان یک قدرت متفاوت از طرف‌های دیگر، این بوده است که در لغو تحریم‌های علیه ایران نقش کلیدی و محوری داشته باشد، اما متاسفانه این نقش را ایفا نکرد و از این جهت نگاه به روسیه ممکن است منفی باشد.»

وی درباره انتظارات از طرف‌های برجام، مطرح کرد: «انتظار ما این است که به صورت جدی وارد بحث شوند و اگر می‌خواهند نتیجه گیرند، برای آن تلاش کنند. ما دو بحث الان داریم یکی به نتیجه رساندن که اولویت اول است و دوم هم ادامه پیدا نکردن مذاکرات به صورت طولانی و این راهبرد ما‌ست.»

این نماینده مجلس ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی همواره به صورت شفاف عمل کرده و این مورد تایید آژانس بین الملل و بیشتر کشور‌ها هم بوده است، گفت: «جمهوری اسلامی چیز پنهانی ندارد که عامل به نتیجه نرسیدن باشد. ما انتظارمان این است که تصمیم طرفین به هر چه زود‌تر به سرانجام رسیدن مذاکرات بیانجامد و در غیر اینصورت من فکر می‌کنم جمهوری اسلامی دیگر تمایلی ندارد که مذاکرات طولانی شود. نظر ما این است که مذاکرات در نهایت به لغو تمام تحریم‌های ایران بدون قید و شرط و شفاف سازی برگشت ایران به برجام منجر شود.»

حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا از جزئیات برگزاری جشن تولد انریکه مورا در جریان سفرش به تهران اطلاعی دارد یا خیر، گفت: «من در جریان جزئیات نیستم و در کمیسیون هم صحبتی نشده است.»