۰ نفر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

بخش کشاورزی کشور شرایط خوبی ندارد / اقتصاد ایران در ۱۰سال گذشته حدود ۲۰درصد کوچک تر شد

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۲۳:۱۲
کد خبر: 564183
بخش کشاورزی کشور شرایط خوبی ندارد / اقتصاد ایران در ۱۰سال گذشته حدود ۲۰درصد کوچک تر شد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش و گسترش دیپلماسی اقتصادی و افزایش تولید در بخش داخلی برون رفت مناسبی از وضعیت اقتصادی فعلی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، "محمدرضا پور ابراهیمی" رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تیتر امشب به تحلیل و بررسی رشد اقتصادی در سال گذشته پرداخت و گفت: وضعیت کشاورزی در سال زراعی گذشته وضعیت مناسبی نداشته است و واردات گندم ۲ میلیون تن بیشتر از سال‌های پیش بوده است. دلیل آن هم، عواملی از جمله کم آبی و خشکسالی‌ها بوده است.

او افزود: بخش خدمات به دلیل فراگیری کرونا آسیب دید اما به مرور با بازگشایی‌های صورت گرفته، شرایط بهبود یافت. درآمد نفتی هم از رشد اقتصادی مناسبی برخوردار بوده است و در رشد اقتصادی کشور تاثیر مثبتی داشته است.

پور ابراهیمی با بیان اینکه باید تجارت خارجی به طرز ویژه ای پیگیری شود گفت: دولت سیزدهم با عضویت دائمی کشور در گروه شانگهای خوب شروع کرد. افزایش و گسترش دیپلماسی اقتصادی در منطقه باعث رشد تجارت خارجی می شود.

"وحید شقاقی" کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه کشور در دهه ۹۰ رشد اقتصادی نداشته است گفت: اقتصاد ایران در ۱۰ سال گذشته جمع شده بود و کمترین رشد اقتصادی را داشته است.
شقاقی گفت: اقتصاد ایران در ردیف ۲۲ اقتصاد جهانی قرار دارد و در ۱۰ سال گذشته حدود ۲۰ درصد کوچکتر شده است.

او گفت: لازم است برای افزایش قدرت اقتصادی کشور تولید ناخالص کشور افزایش یابد.
شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: نقد‌های غیر تخصصی درباره تولید ناخالص داخلی کشور، باعث تخریب موضوع شد، درحالی که تولید ناخالص داخلی با محاسبه دلاری بیان نمی‌شود.

شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی افزود: موتور محرک رشد اقتصادی، سرمایه گذاری است. برای افزایش سرمایه گذاری، لازم است که شاخصه‌های کلیدی ثبات داشته باشد.

صالحی، مدیرکل دفتر حساب‌های اقتصادی مرکز آمار گفت: مرکز آمار برای حساب‌های استانی، از منابع اطلاعاتی شامل طرح‌های آمار گیری استفاده می‌کند.
او افزود: همچنین برخی از اطلاعات از منابع ثبتی استخراج می‌شود.