۰ نفر

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرد؛

سازماندهی اندیشکده‌ها در عرصه‌های حکمرانی وظیفه اصلی مرکز نوآوری مجلس

۲۴ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۵۸
کد خبر: 562696
سازماندهی اندیشکده‌ها در عرصه‌های حکمرانی وظیفه اصلی مرکز نوآوری مجلس

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: سیستم شبیه‌سازی نظام بودجه ریزی کمک می‌کند تا نمایندگان با دید باز، دست به تغییر لایحه بودجه ببرند و آثارش را متوجه شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با حضور در مراسم افتتاحیه مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز گفت: این مرکز بستری برای تعامل و مشارکت در حل مسائل مهم قوه مقننه و کشور را فراهم می‌کند که وظیفه اصلی آن، سازماندهی مجموعه اندیشکده‌ها و شرکت‌های فعال دانش بنیان در عرصه‌های حکمرانی، سیاست‌گذاری و قانونگذاری است.

وی با اشاره به شبیه‌سازی سیاستی بودجه در این مرکز نوآوری اظهار کرد: نهایت سعی ما اجرای این شبیه‌سازی در بودجه ۱۴۰۱ است. موضوع بودجه از کار‌های مهم مجلس است و امکان دارد دستکاری‌ها و تغییر‌هایی در ردیف‌های لایحه بودجه بدون توجه به آثار بعدی این عمل، رخ دهد.

نگاهداری اضافه کرد: سیستم شبیه‌سازی نظام بودجه ریزی کمک می‌کند تا نمایندگان با دید باز، دست به تغییر لایحه بودجه ببرند، آثارش را متوجه شوند و با چشم باز تصمیم بگیرند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: مجموعه تولیدات این مرکز نوآوری و خانه خلاق مطمئناً در تعامل میان قوه مقننه و قوه مجریه است و ظرفیت تولید دانش و راه حل‌های نوآورانه بخشی به نظام قانونگذاری و بخشی به دستگاه اجرایی مرتبط خواهد بود و اثر خواهد گذاشت.

وی مسائل جوامع امروزی را بسیار پیچیده خواند و گفت: بدون توجه به علم، روش‌های جدید و نوآورانه، حل مسائل عملاً غیرممکن است و مرکز نوآوری به کمک نظام قانونگذاری کشور می‌آید تا با حداکثر ظرفیت نخبگان کشور، تأثیر مثبتی در قانونگذاری داشته باشیم.

نگاهداری اظهار کرد: در بستر مرکز نوآوری و خانه خلاق، با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و حضور خود نمایندگان مجلس، مسائل مهم قوه مقننه و موضوع‌های گریبانگیر کشور به بحث گذاشته می‌شود و دانش بنیان‌ها و اندیشکده‌ها، راه حل‌های مبتکرانه و نوآورانه حل این مسائل را مطرح می‌کنند. ان شاء الله مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه مورد توجه نمایندگان، کمیسیون‌ها و سازمان‌های مجلس قرار بگیرد و منشأ آثار خیر در تصویب و تبدیل طرح‌ها و لوایح به قانون باشد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: مجموعه اندیشگاهی بزرگی در سال‌های گذشته شکل گرفته و اندیشکده‌های متعددی که شمارشان بیش از ۱۰۰ عدد است، در حوزه‌های حکمرانی، علوم انسانی و قانونگذاری فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: تحقق نوآوری در حوزه حکمرانی زمانی شکل خواهد گرفت که ساز و کار نهادینه‌ای برای این کار ایجاد شود و مجلس به صورت نهادینه با نخبگان ارتباط داشته باشد. مجلس یازدهم هم موضوع مردمی‌سازی و کارامد‌سازی را به عنوان دو رویکرد مهم دنبال می‌کند تا از ظرفیت‌های نخبگانی کشور در عرصه حکمرانی و قانونگذاری نهایت استفاده را داشته باشیم.