۰ نفر

فاطمی‌امین در دفاع از برنامه های خود برای تصدی وزیر صمت؛

قیمت سیمان را به قیمت قبلی بر می گردانیم / بساط رانت‌ خواران جمع می‌ شود

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۰۷
کد خبر: 555948
قیمت سیمان را به قیمت قبلی بر می گردانیم / بساط رانت‌ خواران جمع می‌ شود

وزیر پیشنهادی صمت ضمن تشریح برنامه های خود گفت: تلاش می‌کند که با کنترل بازار، قیمت سیمان را به قیمت قبلی خود بازگرداند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، سیدرضا فاطمی امین در جلسه صحن امروز مجلس برای بررسی رای اعتماد به او برای وزارت صمت اظهار کرد: ایران در سال 1404 باید به اهدافی دست یافته باشد که از این جمله می‌توان به جایگاه اول علمی و صنعتی منطقه جنوب غربی آسیا با تکیه بر رشد علمی، رشد اقتصادی، افزایش درآمد و رسیدن به اشتغال کامل اشاره کرد. باید برای این چشم انداز عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم و با تکیه به تمدن نوین اسلامی مرم ایران را به عرش ببریم، تنها راه آن نیز تحقق نوین اسلامی است.

وی افزود: وزارت صمت بسیار متنوع و گسترده است به چند موضوع مهمی که جزو دغدغه نمایندگان بود و به طور ویژه در برنامه‌ها به آن اشاره شده می‌پردازیم؛ نخست تنظیم بازار است: متاسفانه شاهد نوسانات زیادی در بازار هستیم. دولت کجاست؟ اگر دولت اشراف داشته باشد نباید به این جولان قیمت‌ها فضا دهد. دوم تورم است: برای کنترل تورم که یکی از بیماری‌های اقتصاد امروز است نیاز به دو تا سه سال زمان وجود دارد ما برنامه داریم که در سال 1402 میزان تورم را به نصف امروز و بعد به میزان تک رقمی برسانیم. عوامل مهم در تورم نقدینگی، تولید و ارز هستند ما می‌توانیم با اصلاح نظام توزیع نقدینگی را کاهش دهیم.

فاطمی امین با اشاره به سامانه جاتمع تجارت گفت: در سال 92 مجلس وزارت صمت را موظف کرد تا سامانه جامع تجارت را اجرایی کند ما تا آ‌خر امسال این سامانه را کامل می‌کنیم که به معنای مبارزه با رانت، قاچاق و ... است.

وزیر پیشنهادی صمت در مورد برنامه‌های پیشنهادی خود برای تولید بیان کرد: در این زمینه برنامه ما تا پایان سال متمرکز بر تامین قطعات و رفع موانع تولید بخصوص برای کالاهایی که در سبد معیشت مردم موثر هستند است. در مورد نرخ ارز نیز با اجرایی کردن سامانه جامع تجارت و افزایش تولید بازار ارز را تنظیم خواهیم کرد. اقلامی مانند سیمان به قیمت قبلی خود باز می‌گردند البته این موضوع نیاز به همراهی و همکاری مجلس دارد. ساختن ایران کار مشترک همه ما است.

وی با اشاره به تعطیلی و نیمه فعال بودن واحدهای تولیدی تصریح کرد: دولت نباید بنگاه‌داری دارد اما باید بازارسازی انجام دهد، من خود را موظف می‌دانم که در اداره وزارت صمت خود را شریک و احدهای تولیدی بدانم و در این راستا باید بازارسازی کرد. ما رقیب بخش خصوصی نیستیم اگر بخش خصوصی خوب کار کند اشتغال به وجود می‌آید و ما باید از آنها حمایت کنیم. ما باید در بازارهای خارجی و داخلی از طریق تجمیع تقاضا بازارسازی کنیم. ما هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد خود را به مجلس می‌دهیم.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از پروژه‌ها تا پایان امسال سامانه قواعد و مجوزها است با این کار حالت خلق‌الساعه از کارها کنار می‌رود و امضاهای طلایی نیز از بین می‌رود. ما برای سال آینده بسته‌های سرمایه‌گذاری آماده می‌کنیم، یعنی پروژه‌ها تعریف و مجوزها صادر می‌شود و سرمایه‌گذار تنها باید انتخاب کند.

فاطمی امین در ادامه خاطرنشان کرد:‌ از موضوعات مورد اهمیت در تولید موضوعات بیمه تامین اجتماعی، مالیات و تامین مالی است گرچه هیچ یک از اینها زیرمجموعه وظایف وزارت صمت نیست ما خود را موظف به پیگیری این موارد می‌دانیم. ما باید این موارد را در دولت پیگیری کنیم شما از من فرافکنی نخواهید دید من معتقد هستم که تمامی مسایل روز خود را باید خودم حل کنم در بین نقدهایی که شد گفته شد که در برنامه‌ها چرا به موضوع مالیات اشاره شده در حالی که جزو وظایف وزارت صمت نیست، علت این موضوع آن است که من وظیفه خود می‌دانم که آن را پیگیری کنم ما به تولیدکنندگان قول می‌دهیم که تحریم‌های دخلی را برداریم و تحریم‌های خارجی را بی‌اثر کنیم.

فاطمی امین یادآور شد: مقام معظم رهبری در خرداد سال جاری فرمودند که محور نجات کشور تقویت تولید است. انشاالله منویات ایشان را اجرا خواهیم کرد و روزی را خواهیم دید که ایشان و مردم از وزارت صمت راضی باشند.

وی در مورد اهمیت بخش صادرات اظهار کرد: صادرات همیشه مهم بوده اما امروز مهم‌تر است. برای اینکه بازار ارز به تعادل برسد ما باید بین سه تا چهار میلیارد دلار بیشتر به بازار تزریق کنیم. اگر بتوانیم رای اعتماد بگیریم به ریز برنامه‌ها تسلط داریم و در بحث صادرات برای نیم سال دوم پنج میلیارد دلار بیشتر هدف‌گذاری کرده‌ایم که می‌تواند بر نرخ ارز و نرخ تورم و نهایتا بر بخش تولید تاثیرگذار باشد. ما در چهار سال اخیر تورم بیش از 25 درصد را تجربه کردیم که بی‌سابقه است؛ با لکوموتیو صادرات می‌توانیم گردش اقتصادی را ایجاد کنیم و این پنج میلیارد دلار را به بخش تولید و تامین قطعات اختصاص دهیم.

وی افزود: یکی از برنامه‌ای ما اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی است. توان بازدارندگی ما در قدرت تولید است و اگر روابط اقتصادی خود با همسایگان راتقویت کنیم می‌تواند به عنوان پیشران قدرت سیاسی و فرهنگی باشد. قدرت اقتصادی ما باید بیشتر از مرزها باشد و برنامه ما مبتنی بر تجارب اثبات شده است.

وزیر پیشنهادی صمت با اشاره به بخش معدن گفت:‌ این بخش می‌تواند جای نفت را بگیرد در اکثر نقاط کشور معدن داریم یعنی اگر این بخش را توسعه دهیم تونسعه متوازن روی خواهد داد چرا باید پنج هزار معدن تعطیل داشته باشیم؟ چرا باید خام‌فروشی داشته باشیم؟ با برنامه‌هایی که در دست داریم کسانی در حاشیه معادن متضرر می‌شوند تبدیل به منتفع خواهیم کرد.

فاطمی امین با بیان اینکه برای بخش خودرو برنامه 2 ساله و 6 ماهه تامین کردیم، اظهار داشت: با اجرای این برنامه 4 سال دیگر بخش خودرو افتخار ملی خواهد بود. معتقدم ما در زمینه تولید خودرو مشکل فنی نداریم بلکه مشکل، عدم رقابت و پایین بودن تولید است و برای اینکه بتوانیم قیمت تمام شده را کاهش دهیم باید در ابتدا تولید را بالا ببریم تا افزایش تولید بر قیمت خودرو هم تاثیر بگذارد تا آن را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: معتقدم دولت نباید در قیمت‌گذاری خودرو دخالتی داشته باشد و خودرو نباید شامل قیمت‌گذاری دستوری شود.

وزیر پیشنهادی صمت با بیان اینکه در سال 1404 در قله صنعت خودروسازی خواهیم بود، گفت: امروز ما با معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان مواجه‌ هستیم و برای حل این مشکل باید به سمت پیشران‌های اقتصادی برویم و به حوزه‌های ماشین‌های صنعتی و تجهیزات حمل و نقل ورود کنیم.

فاطمی امین با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه آمایش سرزمین تاکید کرد: آمایش سرزمین دغدغه همه نمایندگان است و اینکه در شهرهایی شاهد شهرک‌های صنعتی و معدنی هستیم اما در شهرهای دیگر صنعت و معادن رشدی نداشته، تمام اینها باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود. از این رو یکی از دغدغه‌های بنده توسعه متوازن در تمام شهرها است و انشاالله تا پایان سال جاری برای 450 شهرستان برنامه داریم که با یک برنامه عملیاتی، این موضوع محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه صمت به یک برنامه عملیاتی خواهیم رسید که تمام اهداف وزارت صمت در آن تعبیه خواهد بود، بیان داشت: در انتخاب مدیران ستادی، مبنا هماهنگی آنها با این برنامه خواهد بود و این برنامه هر 3 ماه یکبار پایش خواهد شد. همچنین اینجانب برنامه ویژه برای تربیت مدیران گام دوم دارم و از طریق آن استعدادهای افراد در پهنه کشور شناسایی شود و استعدادهای مدیریتی را شناسایی و در بخش دولتی فعال کنیم به طوری که تا 2 سال آینده کار به دست مردم هر منطقه خواهد بود.

وزیر پیشنهادی صمت با تاکید بر اینکه تعامل با نمایندگان به صورت رسمی ابلاغ شده است، یادآور شد: البته عقیده شخص بنده هم تعامل با نمایندگان است و در دوران وزارتم با تمام نمایندگان تعامل خواهم داشت.

فاطمی امین ادامه داد: با اقدامات دولت مردمی، دیگر سلطان‌ها، حیات خلوت‌ها و بساط رانت‌خواران جمع می‌شود و فسادستیزی از شعارهای مهم دولت سیزدهم است و با همراهی تمام دستگاه‌ها و مجلس مبارزه با فساد را محقق می‌کنیم.

وی درباره ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: باید دید چرا اقتصاد مقاومتی را سالها نمایش می‌دهیم اما کاری در این زمینه صورت نگرفته است. اقتصاد مقاومتی دو بُعد بسیار مهم تاب‌آوری و بازدارندگی دارد؛ تاب‌آوری به این معنا که وقتی شوکی به کشور وارد شد از آن ضربه نخوریم و مصداق بازدارندگی هم این است که چطور قدرت موشکی برای کشورمان بازدارندگی ایجاد کرده و باید مشخص کنیم ضربه زدن به کشورمان برای کشورهای متخاصم آسیب‌زا است.

وزیر پیشنهادی صمت با بیان اینکه هماهنگی بین‌ بخشی از دغدغه‌های اینجانب بوده، ادامه داد:‌ وزارت صمت 30 درصد تولید ناخالص ملی و 45 درصد اشتغال را مدیریت می‌کند که امیدواریم با هماهنگی بین ‌بخشی تمام این موضوعات به یک مدیریت درست برسد.

فاطمی امین با اشاره به هماهنگی بین دستگاهی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اظهار داشت: مهمترین موضوع در این زمینه هماهنگی بین بخشی است که دیروز هم وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به آن اشاره داشت. ما بررسی کرده‌ایم که ساخت یک میلیون مسکن چقدر به مصالح ساختمانی نیاز دارد و خوشبختانه ظرفیت داخل کشور برای ساخت این میزان مصالح ساختمانی کافی است.

وی گفت: اگر مسکن‌سازی در کشور راه بیفتد لکوموتیو اقتصادی راه افتاده و هماهنگی برای این موضوع مصداق بازارسازی است. هماهنگی در حوزه شهرداری هم از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود. می‌دانیم که بخشی از آلودگی شهرها به دلیل آلودگی ایجاد شده از سوی خودروها است به همین دلیل اقداماتی برای بهینه‌سازی سوخت و نوسازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی داریم.

وزیر پیشنهادی صمت درباره مدیریت کرونا گفت: درست است که وزارت بهداشت در خط مقدم کرونا قرار دارد اما وزارت صمت هم به میدان می‌آید و همان‌طور که گفتم با حمایت از تولید داخل برای 3.5 میلیون دانش‌آموز کم‌برخوردار تبلت فراهم می‌کنیم و در تولید، تبلت داخل خواهیم بود.

فاطمی امین با بیان اینکه مسائل کشور راهکار دارد و دولت مردمی با همدلی و همراهی مجلس و مردم می‌تواند این مسائل و مشکلات را برطرف سازد، بیان داشت: انشاالله با حرکت جهادی، بخش صنعت، معدن و تجارت کشور متحول می‌شود. همچنین با استفاده از مدیران شایسته و مشاوره با 290 نماینده مجلس و مشورت گرفتن با تشکل‌ها و انجمن‌ها بتوانیم یک وزارت چابک داشته باشیم و اجازه از دست رفتن فرصت‌ها را نخواهیم داد.