۰ نفر

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد؛

احتمال رای عدم اعتماد به عبدالملکی و محرابیان / تسلط خاندوزی در اقتصاد راهگشاست

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۰۷
کد خبر: 555923
احتمال رای عدم اعتماد به عبدالملکی و محرابیان / تسلط خاندوزی در اقتصاد راهگشاست

احد آزادی خواه با اشاره به اینکه هنوز تصمیم نمایندگان برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مشخص نیست، گفت: در کنار باغ گلی، نمایندگان هنوز در خصوص چهره هایی چون سجادی ( ورزش و جوانان)، عبدالملکی(کار)، محرابیان (نیرو)نیز به جمع بندی نهایی نرسیده‌اند.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛   نماینده مردم ملایر در مجلس در شرایطی که روند بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی در صحن همچنان ادامه دارد با اشاره به ویژگی‌های کلی کابینه سیزدهم گفت: چند اصل کلیدی در کابینه مورد توجه قرار گرفته که می‌توان از منظر تحلیلی آنها را بررسی کرد. اصل نخست توجه به تجربیات مدیران باسابقه و مجرب است. در این دسته، افرادی مانند رستم قاسمی (راه و شهرسازی)، احمد وحیدی(کشور)، عزت اله ضرغامی(گردشگری) و...قرار دارند. شاخص دوم بحث جوانگرایی است که مقام معظم رهبری نیز در گام دوم انقلاب بر روی آن تاکید ویژه داشته‌اند. افرادی مانند عیسی زارع پور(ارتباطات) و... ذیل این دسته قرار می‌گیرند.

آزادی خواه در تبیین شاخص سومی که در کابینه پیشنهادی مورد توجه قرار گرفته، گفت: شاخص بعدی، نگاه منطقی به ظرفیت‌های مجلس است. بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی که مبتنی بر آن، برخی تصور می‌کردند، دولت به دنبال آن است تا طیف وسیعی از نمایندگان را برای استفاده در امور اجرایی و وزارتخانه‌ها از بهارستان خارج کند، دولت نه به صورت افراطی از توانایی‌های نمایندگان بهره برده و نه اینکه نسبت به ظرفیت‌های موجود در مجلس بی‌تفاوت برخورد کرده است.

او در ادامه افزود: استفاده از تخصص و دانش احسان خاندوزی در وزارت اقتصاد و سید جواد ساداتی نژاد در وزارت جهادکشاورزی نشان داد که دولت در بخش‌های اقتصادی رویکردی معتدل را در پیش گرفته و به مجموع ظرفیت‌های کشور توجه کرده است. بر این اساس معتقدم که دولت با استفاده از این ۳اصل تلاش کرده، جریان تازه‌ای را در ساختار اجرایی کشور ایجاد کند. در واقع استفاده هم زمان از گزاره هایی مانند تجربه، جوانی و ارتباط معقول با مجلس، می‌تواند ظرفیت قابل توجهی را برای حل مشکلات اقتصادی، معیشتی و راهبردی ایجاد کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: در این میان به طور طبیعی نمایندگان ممکن است با برخی وزرای پیشنهادی مخالف باشند. به هر حال نمایندگان در جایگاه حافظان منافع مردم از هر چهره‌ای که احساس کنند در راستای حل مشکلات کارآمدی لازم را دارد، حمایت خواهند کرد و هر فردی که فاقد ویژگی‌های حداکثری برای رتق و فتق امور اقتصادی و راهبردی باشد با رای عدم اعتماد مواجه خواهد شد. البته باید زمان کافی در اختیار کابینه قرار بگیرد تا بتوانند به مطالبات مردم برای حل مشکلات پاسخ دهند.

کدام وزرای پیشنهادی رای اعتماد می‌گیرند؟

آزادی خواه در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که کدام وزرای پیشنهادی را بیشتر واجد شرایط کسب رای اعتماد می‌دانید؟ گفت: نظر نمایندگان در خصوص رای اعتماد به حسین باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هنوز مشخص نیست. صلاحیت گزینه پیشنهادی ورزش و جوانان نیز با ابهامات فراوانی روبه رو ست و هنوز بسیاری از نمایندگان تصمیم قطعی خود درباره رای اعتماد به سید حمید سجادی را نگرفته‌اند. این روند نامشخص در خصوص حجت عبدالملکی گزینه معرفی شده برای وزارت کار نیز وجود دارد. ضمن اینکه بسیاری از نمایندگان هنوز در خصوص علی اکبر محرابیان برای وزارت نیرو نیز به جمع بندی نهایی نرسیده‌اند.

به باور این نماینده، عدم رای اعتماد نمایندگان به برخی چهره‌های معرفی شده کاملا طبیعی و محتمل است، اما معتقدم اکثریت قابل توجهی از وزرای پیشنهادی با رای اعتماد نمایندگان مواجه خواهند شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس در خصوص شاخص‌های کیفی ۲وزیر پیشنهادی که از میان نمایندگان انتخاب شده اند، گفت: سید جواد ساداتی‌نژاد چند ویژگی منحصر به فرد دارد که وی را به یک گزینه منحصر به فرد برای وزارت جهاد کشاورزی بدل می‌کند. ایشان از یک طرف سابقه فعالیت اجرایی با عنوان معاون وزیر علوم را دارند. از سوی دیگر در مجلس نیز به عنوان رییس کمیسیون کشاورزی فعالیت داشته‌اند. ضمن اینکه دانش آکادمیک و علمی کافی را نیز دارند. مجموعه ویژگی هایی که این فرد را در جایگاه یک گزینه منفرده برای وزارت جهاد کشاورزی می‌نشاند.

این نماینده افزود: در شرایطی که حوزه کشاورزی به طور مستقیم با اقلام مصرفی و سفره‌های مردم در ارتباط است، حضور فردی که به دنبال نوع خاصی از مدیریت تحولی باشد کمک می‌کند که در بخش‌های مختلف مرتبط با بخش کشاورزی دستاوردهای مطلوبی شکل بگیرد. تسلط ساداتی نژاد در بخش هایی چون دام، طیور، کشاورزی، زراعت، باغبانی، آب، آبخیزداری، تولید نهاده‌ها و...غیر قابل انکار است.

آزادی خواه در پایان با اشاره به اینکه این ویژگی‌های مثبت در خصوص وزیر پیشنهادی اقتصاد نیز صدق می‌کند، گفت: احسان خاندوزی در حوزه اقتصاد، کاملا برنامه محور است و بر دانش اقتصاد نیز تسلط مطلوبی دارد. ضمن اینکه ویژگی‌های ارزنده‌ای در حوزه مقابله با فساد و عدالت محوری دارد. دست او در مباحث اقتصادی کاملا پر است و اطلاعات به روزی برای مقابله با مشکلات ریشه‌ای اقتصاد در کشور دارد.